Kopplingsproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingsproblem

Post by Per58 »

Har monterat cosa koppling på min P200, men något är fel,verkar vara för stort spel i kopplingsarmen, för långt innan den tar. Har mätt distantbrickan innanför kopplingen, den är 3,4mm tjock. Ska den vara tjockare? Finns också ett glapp i kopplinghävarmen, brukar både axel och hävarm bytas? Har bytt tryckplugg den i mässing.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Har du köpt en orginal piaggiocosakoppling eller en pirat?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Kopplingsproblem

Post by Federico »

Per58 wrote:Har monterat cosa koppling på min P200, men något är fel,verkar vara för stort spel i kopplingsarmen, för långt innan den tar. Har mätt distantbrickan innanför kopplingen, den är 3,4mm tjock. Ska den vara tjockare? Finns också ett glapp i kopplinghävarmen, brukar både axel och hävarm bytas? Har bytt tryckplugg den i mässing.
hur menar du när du skriver "innan den tar". att den kopplar ur eller att den börjar dra?

har du kört med cosa koppling tidigare? den går ju så lätt att man tror något är fel.
Federico
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Post by Per58 »

koppling är inte märkt med piaggio, så då är den nog pirat.
Den kopplar inte ur, får dra hävarmen för långt innan den tar alls, har inte testkört, motorn är inte monterad. Det är för stort spel (tror jag) tills den tar.verkar som om avståndet för för långt in till kopplingen, har mätt kopplingen också har samma avstånd som originalkopplingen.
Men jag har ett spel i hävarmen, den är också en aning misshandlat, kan vara fel på hela armen.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Svårdefinerat i text, att den inte kopplar ur kan mycket väl bero på att det är en piratkoppling- feltillverkad. 53% av alla piratcosor är felfrästa.
Då kan man få för sig att det är fel på armar och ben och plungar och plattor. Bekymmret är att hur hårt du än spänner Vajern så kan du inte få motorn att frikoppla. Detta beror på att spelrummet i kopplingskorgen är för litet för att låta plattor och lameller komma ifrån varandra. Löses lätt med en bra fil och en nykalibrerad stålskala. Jag har inte måtten i huvudet men man får fila ned urfräsningarna i korgen någon mm så att plattor/lameller kan röra sig mera i sidled. Sedan funkar det galant.

OM nu detta är ditt problem ska tilläggas.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Post by Per58 »

ja, det kan vara det felet, men jag tycker spelet är för stort in till det börjar ta, "frigången" eller vad det kan heta. Är osäker på detta har inte mekat med vespor på mycket länge.
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Har också problem med min Cosa koppling ( Fabrikat CiF).
Köpte den från EM Scooters i fjol men har inte monterat den förän nu.

Problemet är att den inte frikopplar, jag spänner vajern så mycket så att den slirar när jag kickar. Är det samma problem som Ola Lång beskriver?

Någon som vet var man ska fila och hur mycket?

/Janne
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Även jag köpte för några år sedan en Cosa-koppling till min dåv PX125 via EM. Mäster Rolf Axel monterade den för mig och sedan började eländet, den vägrade koppla ur ordentligt. Vi justerade och vi filade och vi donade, jag tror vi hade i och ur den 3-4 gånger. Det var stört omöjligt att få den att koppla ur ordentligt och jag var beredd att ge upp och sätta i den gamla kopplingen igen. Som ett sista försök bytte vi alla korklamellerna mot nya och plötsligt, simsalabim, den funkade perfekt! De lameller som satt i var uppenbarligen för tjocka! Därmed inte sagt att det är lösningen för alla ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Man kan fila ner till 21 mm eller så köper man en gammal korg och kör problemfritt! :smile:
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Ska kolla med EM, det kan ju inte vara rimligt att man själv ska lägga ner tid och kraft på att få en ny koppling att fungera om den är felaktig.

Eller?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Man tycker ju inte det...
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Efter 1 månads spänd väntan kom äntligen nya orginal Piaggio lameller från EM till min pirat Cosa och kopplingen fungerar!!!!!. Inga andra modifieringar är gjorda.
Post Reply