Gul från Manila

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Gul från Manila

Post by Peter Sundfeldt »

Var det någon som såg annonsen om en PX150E 1997 som lockade med en fabriksbild på en ny fin röd PX150 från senare år?
Det gjorde produktionsledaren på Motorjournalen, Marie Rehnberg, också.
Nu var det ju ingen röd med skivbroms, allt krom & aluminium, vita blinkers och så, utan en snikig 97:a med grå och svarta plastdetaljer i stället. Fast å andra sidan i kul gul nyans. Säljaren Charlie, eller Carl som han egentligen heter, köpte hojen ny i Manila på Filippinerna 1997 och tog med den sig hem som flyttgods 2002. Han körde 120 mil i Manila under dessa år och 5 fulmil i Sverige. PX:en stod ute under tak mest hela tiden i Manila och förregisterades vid flytten till Sverige, men registeringsbesiktades aldrig.
Marie köpte den i alla fall, kul med en lite ovanligare lågmilare till ett hyggligt pris. Och jag hämtade i Stockholm och hjälpte till med en del av fixet.
Nya däck, få loss kopplingen, smörj och rengöring. Bland annat.
Image
Image
Mycket oljeskit för att ha gått så lite, men enligt Calle K kör de på riktig skitolja där, på Filippinerna. Det gick åt några burkar Biltemas bromsrengöring. Funkar kanon som motortvätt.
Image
Image
Blinkers fram funkade inte, trodden det var jordningen, men här var helt enkelt lödningarna av.
Image
Image
Image
Image
Hastighetsmätarkåpan har slarvigt lackerats om, vittnar om möjlig skada som kan ha kommit samtidigt som reporna på framskärmen. Enda blinget som har monterats hittills är svingarmskåpan och ett Vespa-emblem.
Image
Image
Backspegeln får ju åka bort, och vita blinkers med kromad sarg skulle bli snyggt. Kanske även byta ut till roligare skärmkråka, bensköldslist, handtag, bakljus, väskkrok, klarglas-halogenlampa och sadelhandtagsskruv (rostiga av fukten i Manila). Eller också... bara låta den vara som den är. Marie får fortsätta tråden senare, jag har bara hjälpt henne lite in på scenen. Vi registreringsbesiktigade utan problem i onsdags 21/4 och på Scooterpremiären i Göteborg på söndag 3/5 är det just... premiär!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Re: Gul från Manila

Post by primavera133 »

Peter Sundfeldt wrote:Det gick åt några burkar Biltemas bromsrengöring. Funkar kanon som motortvätt.
Om man vill använda ett något mer miljövänligt alternativ rekommenderar jag vanligt diskmedel och VARMT vatten. Fungerar förvånansvärt bra på sån här skit. Skiten i sig är ju i o f s grymt onyttig så egentligen borde man väl samla upp den och deponera den. Hur nu det skulle gå till...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Kul färg på hojen! Lite som Lizzy (legendarisk gul Göteborgs-PX) men varmare. Påminner mig osökt om en gammal Robert Jonson & Punchdrunks-låt; "Thrilla in Manilla". Får hoppas att det tyder på framtida spännande äventyr och inte polisiära problem =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply