Det gjorde produktionsledaren på Motorjournalen, Marie Rehnberg, också.
Nu var det ju ingen röd med skivbroms, allt krom & aluminium, vita blinkers och så, utan en snikig 97:a med grå och svarta plastdetaljer i stället. Fast å andra sidan i kul gul nyans. Säljaren Charlie, eller Carl som han egentligen heter, köpte hojen ny i Manila på Filippinerna 1997 och tog med den sig hem som flyttgods 2002. Han körde 120 mil i Manila under dessa år och 5 fulmil i Sverige. PX:en stod ute under tak mest hela tiden i Manila och förregisterades vid flytten till Sverige, men registeringsbesiktades aldrig.
Marie köpte den i alla fall, kul med en lite ovanligare lågmilare till ett hyggligt pris. Och jag hämtade i Stockholm och hjälpte till med en del av fixet.
Nya däck, få loss kopplingen, smörj och rengöring. Bland annat.


Mycket oljeskit för att ha gått så lite, men enligt Calle K kör de på riktig skitolja där, på Filippinerna. Det gick åt några burkar Biltemas bromsrengöring. Funkar kanon som motortvätt.


Blinkers fram funkade inte, trodden det var jordningen, men här var helt enkelt lödningarna av.




Hastighetsmätarkåpan har slarvigt lackerats om, vittnar om möjlig skada som kan ha kommit samtidigt som reporna på framskärmen. Enda blinget som har monterats hittills är svingarmskåpan och ett Vespa-emblem.


Backspegeln får ju åka bort, och vita blinkers med kromad sarg skulle bli snyggt. Kanske även byta ut till roligare skärmkråka, bensköldslist, handtag, bakljus, väskkrok, klarglas-halogenlampa och sadelhandtagsskruv (rostiga av fukten i Manila). Eller också... bara låta den vara som den är. Marie får fortsätta tråden senare, jag har bara hjälpt henne lite in på scenen. Vi registreringsbesiktigade utan problem i onsdags 21/4 och på Scooterpremiären i Göteborg på söndag 3/5 är det just... premiär!