RESPEKT!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

RESPEKT!

Post by Truls »

Efter 3 års byggtid var det premiär för det första CNC-alu motorblocket
som gjorts till Vespa.

Image

Image

Image

Så otroligt grymt!!!
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 62
Joined: Mon 21 Aug 2006, 10:05
Location: Sweden
Contact:

Post by växjö »

För i helvete !!!!!!!!!!!!!!! detta är grovt. Finns det någon möjlighet att höra soundet från denna läckerbit ?????????????????
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Stiligt! Iaf om man kisar så man slipper se vespan.. Vad är det för cylinder?
/David
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

rått-ax
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Truls wrote:rått-ax
Göteborg?
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

För dom som vill läsa hela historien bakom bygget så finns den här.

http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... 87329.html
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Truls, kan du oversette? :grin:
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Det handlar alltså om en helt ny motorblokk som är CNC fräst.

Killen bakom det hela är en 23 år gammal maskinoperatör som har användt tusentals timmar på att mäta och rita upp ett motorblock i solidworks för att passa till en vattenkyld Rotax 244 cylinder.
Cylinder har borrning 72mm och slag 61mm och passar på så sätt utmärkt i ett vespa motorblock. Samma cylinder har användts tidigare i både smallframe och lambretta motorer med bra resultat. ungefär 40-50 hästar på bakhjulet förväntas. Med variabel avgasport och avstämd pipa så blir det ett oerhört brett register på motorn. Vilket borde knäcka ett vanlig motorblock snabbt om det användes hårt och mycket. Det var bakgrundstanken för projektet.

Sedan när alla mått och en modell var klar så bestod motorblocket av fyra delar. Två blockhalvor, lagerhus huvudaxel och svingarm. Dessa printades ut i såkallad rapid-prototyping för att kolla att alla mått och toleranser var någonlunda. Sen köptes in kortspåningt alu och fräsandet började. Under arbetets gång fick killen något undrade miner från chefen som om varför i helvete fräshuvuden till 3000 spänn styck var nästan utslitna. Förklarningen kom fram då ena blockhalvan var färdig. Sedan gjordes svingarm och allt verkade passa. Nästa blockhalva frästes sedan i trä för att kolla att inga mått var tilljävlade och det verkade passa fint. Ut kom alla delar färdigt frästa och dom passade i hop jättebra. Sedan fick alla lagerdimensioner med presspassning finbearbetas och slutliga anpassning av motorn gjordes. Resultatet är det ni ser på bilderna.
Ett nytt motorblock med reedinsug i fyra delar.

Hojen premiärvisades nu på Custom mässan i München, och det har varit tyst länge från killen på nätet. plötsligt är det en komplett hoj som är så sinnesjukt dragit åt alla gränser.

och sen undar vissa vad vitsen är......
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Hvordan opperere han eksosventilen, er det med en elektirsk servo som DAC bruker på sine KTM Lambretta cnc prosjekt?

Når han først la ned så sykt mye arbeid burde han jo ha forsøkt å få på plass en moderne løsning på vaksellåde ock clutch spør du meg, men imponerende er det nå uansett!
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

han har nog haft dom ideerna men jag tror han är nöjd faktiskt.

avgasventilen verkar vara standard.

om någon är sugen så finns en likadan cylinder till salu för 500euron

http://www.germanscooterforum.de/Verkau ... l&hl=rotax
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

standard? Da er det jo noe drev å vekter som blir drevet av veven som styrer den ifht turtallet. Hva mener du med standard?
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

vakum och fjäder.

kolla länken ovan
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Här lite fler bilder som lagts ut i tråden på germanscooterforum

Image

Image

Image

dom intresserade uppmanas följa tråden på GSF

http://www.germanscooterforum.de/Vespa_ ... &start=520
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ser mycket mysigt ut. Men växelboxen ser intakt ut. Märkligt.

Truls! Du har ett PM
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fanns väl ingen anledning att ändra denna, för högeffektsmotorer, optimala design...

;)
Ola Lång wrote:Ser mycket mysigt ut. Men växelboxen ser intakt ut. Märkligt.

Truls! Du har ett PM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

med så mycket effekt spelar det ingen roll vad man gör att väghållningen.

och fortfarande pratar man bara om bromskurvor
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Det var nog just där Ironin påpekade att det ar en optimal design. Inte ens rakt fram klarar en standard växelbox av att hålla korset på plats när det lägger iväg lite vettigt, men det har du bara inte varit med om ännu Truls :grin:

Det är ju fasen att tyska scooterforumet inte är på något vettigt språk så man begriper. Den sortens tyska jag kan lärde man sig från helt andra medier... :lol:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Tyvärr har jag varit med om det alldeles för ofta.

Sen kommer Magnus Wickström och säger att han funderar på att byta till EFL låda!!!!!

:-)

'
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Image
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Truls wrote:Image

JA TAKK!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply