Det handlar alltså om en helt ny motorblokk som är CNC fräst.
Killen bakom det hela är en 23 år gammal maskinoperatör som har användt tusentals timmar på att mäta och rita upp ett motorblock i solidworks för att passa till en vattenkyld Rotax 244 cylinder.
Cylinder har borrning 72mm och slag 61mm och passar på så sätt utmärkt i ett vespa motorblock. Samma cylinder har användts tidigare i både smallframe och lambretta motorer med bra resultat. ungefär 40-50 hästar på bakhjulet förväntas. Med variabel avgasport och avstämd pipa så blir det ett oerhört brett register på motorn. Vilket borde knäcka ett vanlig motorblock snabbt om det användes hårt och mycket. Det var bakgrundstanken för projektet.
Sedan när alla mått och en modell var klar så bestod motorblocket av fyra delar. Två blockhalvor, lagerhus huvudaxel och svingarm. Dessa printades ut i såkallad rapid-prototyping för att kolla att alla mått och toleranser var någonlunda. Sen köptes in kortspåningt alu och fräsandet började. Under arbetets gång fick killen något undrade miner från chefen som om varför i helvete fräshuvuden till 3000 spänn styck var nästan utslitna. Förklarningen kom fram då ena blockhalvan var färdig. Sedan gjordes svingarm och allt verkade passa. Nästa blockhalva frästes sedan i trä för att kolla att inga mått var tilljävlade och det verkade passa fint. Ut kom alla delar färdigt frästa och dom passade i hop jättebra. Sedan fick alla lagerdimensioner med presspassning finbearbetas och slutliga anpassning av motorn gjordes. Resultatet är det ni ser på bilderna.
Ett nytt motorblock med reedinsug i fyra delar.
Hojen premiärvisades nu på Custom mässan i München, och det har varit tyst länge från killen på nätet. plötsligt är det en komplett hoj som är så sinnesjukt dragit åt alla gränser.
och sen undar vissa vad vitsen är......
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Hvordan opperere han eksosventilen, er det med en elektirsk servo som DAC bruker på sine KTM Lambretta cnc prosjekt?
Når han først la ned så sykt mye arbeid burde han jo ha forsøkt å få på plass en moderne løsning på vaksellåde ock clutch spør du meg, men imponerende er det nå uansett!
Det var nog just där Ironin påpekade att det ar en optimal design. Inte ens rakt fram klarar en standard växelbox av att hålla korset på plats när det lägger iväg lite vettigt, men det har du bara inte varit med om ännu Truls
Det är ju fasen att tyska scooterforumet inte är på något vettigt språk så man begriper. Den sortens tyska jag kan lärde man sig från helt andra medier...
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr