2009 Vespa GTS 300ie Super....
bergfors in da house:
Direktinsprutning innebär insprutning direkt i cylindern.
Ja visst kan vi köra lite "ordklyveri" men jag tror att vi kan vara överrens om att Piaggios ie motorer inte har förgasare utan sprut, den enda Piaggio motorn än så länge med din definition av insprut är Pure Jet 2-taktaren som sitter i Gilera, Piaggio & Aprilia mopeder. Piaggio & Aprilia har båda jobbat på "direct injection" (i förbränningsrummet) motorer på skilda håll under flera år men inget har ännu kommit i produktion, det finns en 500cc 4-takts enstånka med "direct injection" från Aprilia som dom hävdar går under dl/mil men den som Piaggios versioner är fortfarande på experimentstadiet men som sagt vad jag hört är 125cc somär på G just en sån motor, återstår att se....
DP says: Kymco har en "direct injection" motor som ska vara det snålaste på 2-hjul i produktion....
Direktinsprutning innebär insprutning direkt i cylindern.
Ja visst kan vi köra lite "ordklyveri" men jag tror att vi kan vara överrens om att Piaggios ie motorer inte har förgasare utan sprut, den enda Piaggio motorn än så länge med din definition av insprut är Pure Jet 2-taktaren som sitter i Gilera, Piaggio & Aprilia mopeder. Piaggio & Aprilia har båda jobbat på "direct injection" (i förbränningsrummet) motorer på skilda håll under flera år men inget har ännu kommit i produktion, det finns en 500cc 4-takts enstånka med "direct injection" från Aprilia som dom hävdar går under dl/mil men den som Piaggios versioner är fortfarande på experimentstadiet men som sagt vad jag hört är 125cc somär på G just en sån motor, återstår att se....
DP says: Kymco har en "direct injection" motor som ska vara det snålaste på 2-hjul i produktion....
Det är en högst väsentlig skillnad, som innebär mycket annorlunda teknik. Det är mycket svårare att spruta in bränsle i cylindern under kompressionstryck än i insugningsröret/plenumkammaren under lätt undertryck/vakuum. Jämför direktinsprutad diesel (kom på 50-talet) och förkammardiesel.DP wrote: Ja visst kan vi köra lite "ordklyveri" men jag tror att vi kan vara överrens om att Piaggios ie motorer inte har förgasare utan sprut..
Alla Piaggios hittillsvarande 4-taktare med insprutning, utom den nya 125:an, har alltså indirekt insprutning.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Joda, men det ligger pa ett mer matematiskt plan.Zikes wrote:Nu hade du inte huvudet på spiken. Det finns alltför många begränsningar för att kunna uppnå oändligt antal liter per mil.victor wrote:
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.
...Inte ens om du stod och hällde ut bensinen från tanken skulle du nå det...
Sjalvklart ar det omojligt att osa ut oandligt mycket bensin, men...
Bransleforbrukning definieras som liter / km. Ju mindre km-talet blir desto hogre blir forbrukningen. Nu kan man ju inte dela med 0, men nar du narmar dig 0 km (ett riktigt litet tal) narmar sig forbrukningen en oandlig mangd.
Ex:
10l / 100 km = 0.1 l/km
10l / 10 km = 1 l/km
10l / 1 km = 10 l/km
10l / 0.1 km = 100 l/km
10l / 0.001 km = 10.000 l/km
10l / 0.000001 km = 10.000.000 l/km
10l / 0.000000001 km = 10.000.000.000 l/km
O s v.
Dock sa ar ju detta en matematisk definition, dock inte utan verklighetsforankring...
Fragan ar om inte maximal forbrukning per timma skulle vara losningen?
Åhå.. hårklyveri.. jag gillar. Anledningen att ditt resonemang ovan öht fungerar är ju för att liter /km egentligen inte är "riktigt mått" skulle jag säga. Det är ju bara en anpassning av att scootern sägs rulla under tiden du gasar. Det räcker ju med att starta scootern och låta den stå på tomgång så när du ju oändligheten eftersom du spenderar soppa men rör dig ingenting. Därför skulle jag nog säga att måttet som sådant saknar verklighetsförankring om man inte använder sig av den undermedvetna regeln att skotern rör sig.victor wrote:Joda, men det ligger pa ett mer matematiskt plan.Zikes wrote:Nu hade du inte huvudet på spiken. Det finns alltför många begränsningar för att kunna uppnå oändligt antal liter per mil.victor wrote:
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.
...Inte ens om du stod och hällde ut bensinen från tanken skulle du nå det...
Sjalvklart ar det omojligt att osa ut oandligt mycket bensin, men...
Bransleforbrukning definieras som liter / km. Ju mindre km-talet blir desto hogre blir forbrukningen. Nu kan man ju inte dela med 0, men nar du narmar dig 0 km (ett riktigt litet tal) narmar sig forbrukningen en oandlig mangd.
Ex:
10l / 100 km = 0.1 l/km
10l / 10 km = 1 l/km
10l / 1 km = 10 l/km
10l / 0.1 km = 100 l/km
10l / 0.001 km = 10.000 l/km
10l / 0.000001 km = 10.000.000 l/km
10l / 0.000000001 km = 10.000.000.000 l/km
O s v.
Dock sa ar ju detta en matematisk definition, dock inte utan verklighetsforankring...
Fragan ar om inte maximal forbrukning per timma skulle vara losningen?
Mitt resonemang bygger på att du förbränner soppa på tid (vilket är ett riktigt mått) och sedan kan man anpassa det så att det blir liter per km om man då säger att den effekten man åstadkommer används till att transportera skotern. Då kan du inte komma upp i oändligheten.
För att ta reda på den maximalt möjliga konsumtionen soppa för en given skoter måste man ju först ta reda på var begränsningen faktiskt sitter, vilket inte är helt lätt förstås.
Jaja, skitsamma.. vi pratar ju samma fikonspråk egentligen. Kan avsluta med att det ska bli roligt att se hur mycket min egen drar när den är klar. Jag hoppas på under 0,5 iaf men är osäker på om den kommer klara det.
@ http://ekensmcklubb.se/
AhahahahhahaahahaZikes wrote:Åhå.. hårklyveri.. jag gillar. Anledningen att ditt resonemang ovan öht fungerar är ju för att liter /km egentligen inte är "riktigt mått" skulle jag säga. Det är ju bara en anpassning av att scootern sägs rulla under tiden du gasar. Det räcker ju med att starta scootern och låta den stå på tomgång så när du ju oändligheten eftersom du spenderar soppa men rör dig ingenting. Därför skulle jag nog säga att måttet som sådant saknar verklighetsförankring om man inte använder sig av den undermedvetna regeln att skotern rör sig.victor wrote: Fragan ar om inte maximal forbrukning per timma skulle vara losningen?
Mitt resonemang bygger på att du förbränner soppa på tid (vilket är ett riktigt mått) och sedan kan man anpassa det så att det blir liter per km om man då säger att den effekten man åstadkommer används till att transportera skotern. Då kan du inte komma upp i oändligheten.
För att ta reda på den maximalt möjliga konsumtionen soppa för en given skoter måste man ju först ta reda på var begränsningen faktiskt sitter, vilket inte är helt lätt förstås.
Jaja, skitsamma.. vi pratar ju samma fikonspråk egentligen. Kan avsluta med att det ska bli roligt att se hur mycket min egen drar när den är klar. Jag hoppas på under 0,5 iaf men är osäker på om den kommer klara det.

Efter att ha funderat lite till tror jag att ovanstående blev lite fel. Så här bör det vara:Bergfors wrote: Problemet är inte att remmen slirar, för det ska den inte göra. Problemet är dels friktionsförluster mellan remmen och remskivorna (det måste vara högt tryck för att den inte ska slira) och dessutom krävs en uppväxling (kuggväxel) efter remtransmissionen, för att få rätt varvtal på bakhjulet.
CVT:ns utväxling beror som bekant på förhållandet mellan bakre och främre remskivans diameter. Eftersom båda har ungefär samma maxdiameter kan CVT:n åstadkomma allt från en viss nedväxling till en viss uppväxling, beroende på varvtalet. Problemet är att vid "högsta växeln" får vi en uppväxling av varvtalet från motorn. Det gör att utgående axeln snurrar med extremt högt varvtal och vi behöver en kuggväxel efter CVT:n för att få rätt varvtal på bakhjulet. Det är just det här höga varvtalet och den "onödiga" uppväxlingen med efterföljande nedväxling som gör att en scooter med CVT får dålig verkningsgrad.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
För att återgå till mitt favoritfordon (just nu) så tog jag mig en resa under Söndagen, tankade fullt med Shell V-Power och nu inbillar jag mig inte, den går bra mycket mjukare och känns som om den svarar bättre också, då kommer ju vissa att säga "hur kan du veta att det inte är gammal soppa du åker på?" jo för att när jag rullade in på Shell i Bålsta efter att ha kört 2 dagar med den gula besninlampan lysande hostade den till ett par gånger. Jag fyllde den med 8.6 L (ska rymma 9L) och gav mig ut på äventyr, det gick fort mest på fullmutter hela dagen, stannde i Gallerian och shoppade lite hojblaskor på Press Stop sen bar det iväg igen, framåt kvällskvisten gjorde jag mitt näst sista pit-stop på mitt absolut favorit-hål-i-väggen Mae Tai i Bålsta för middag sen svängde jag in på Shell och fyllde upp, hade kört ganska exakt 22mil och fick i 5.2L (V-Power igen) det ger ganska skapliga 0.23 L /Mil och med tanke på hur dom milen körts så är JAG duktigt impad, det är nog bara våran DiTech som på en liknade resa drog strax över 0.17 som varit snålare.....

DP says: Från imorgon är det Mp3 som det åks på här....

DP says: Från imorgon är det Mp3 som det åks på här....
Tankade du på samma pump och tryckte du in handtaget försiktigt igen, efter att pumpen hade slagit av, så den fick slå av en andra gång? Annars kan det variera ganska mycket hur full tanken blir.DP wrote:hade kört ganska exakt 22mil och fick i 5.2L (V-Power igen) det ger ganska skapliga 0.23 L /Mil och med tanke på hur dom milen körts så är JAG duktigt impad, det är nog bara våran DiTech som på en liknade resa drog strax över 0.17 som varit snålare.
Det borde inte vara möjligt att köra på 0,23 l/mil, men jag har inte kört min 250:a en hel tank med bara landsvägskörning så jag kan inte vara säker på att det är omöjligt.
/Jörgen
Jag har det (men då talar vi om tokpressa) och förbrukningen sjönk ändå inte under 0.3 vad jag kan minnas.Bergfors wrote:Tankade du på samma pump och tryckte du in handtaget försiktigt igen, efter att pumpen hade slagit av, så den fick slå av en andra gång? Annars kan det variera ganska mycket hur full tanken blir.DP wrote:hade kört ganska exakt 22mil och fick i 5.2L (V-Power igen) det ger ganska skapliga 0.23 L /Mil och med tanke på hur dom milen körts så är JAG duktigt impad, det är nog bara våran DiTech som på en liknade resa drog strax över 0.17 som varit snålare.
Det borde inte vara möjligt att köra på 0,23 l/mil, men jag har inte kört min 250:a en hel tank med bara landsvägskörning så jag kan inte vara säker på att det är omöjligt.
/Jörgen
Fredag kommer jag köra 265 km från Rom till Piombino för att ta färjan till Elba där Scooter Rally Toscano kommer hållas (http://www.scooterrallytoscano.it/), och då kan jag göra en andra test...
Bränsleförbrukningen är väl inte orsaken till att åka scooter?
Om din 300 drar 0,23 l/mil blir det 2,53 kr/mil vid 11 kr/l.
Min P200 drar 0,4 l/mil = 4,40 kr/mil + olja 0,2 x 0,4 x 120kr för olja = 5,36 kr/mil.
P200:ans bränlekostnad blir 2,83 kr högre.
Om min P200 är värd 15'000 och en 300 kostar 55'000 går jag back 40'000, men med den lägre bensinförbrukningen tjänar jag in det på en sväng på 14'134 mil (3½ varv runt jorden).

Om din 300 drar 0,23 l/mil blir det 2,53 kr/mil vid 11 kr/l.
Min P200 drar 0,4 l/mil = 4,40 kr/mil + olja 0,2 x 0,4 x 120kr för olja = 5,36 kr/mil.
P200:ans bränlekostnad blir 2,83 kr högre.
Om min P200 är värd 15'000 och en 300 kostar 55'000 går jag back 40'000, men med den lägre bensinförbrukningen tjänar jag in det på en sväng på 14'134 mil (3½ varv runt jorden).

bergfors in da house:
Det borde inte vara möjligt att köra på 0,23 l/mil, men jag har inte kört min 250:a en hel tank
Ja men då är det väl omöjligt då...... din 250'a är väl en förgasarscoot??? Om den drog 0.23, 0.25 eller 0.29 kan nog bero på om jag tryckte olika hårt på handtaget, eller??? Om jag tankade från samma pump, noop skulle det vara någon skilnad???? jag kan bara säga att 22 mil på runt 5liter soppa är något jag är toknöjd med......
Fritte in da house:
Om min P200 är värd 15'000 och en 300 kostar 55'000 går jag back 40'000, men med den lägre bensinförbrukningen tjänar jag in det på en sväng på 14'134 mil (3½ varv runt jorden
Du kan nog snurra ett varv till på din sköna P200 då GTS 300ie nu kostar hela 60.495.-, vilket jag personligen är lite mycket men vad gör man inte för att äga en ikon...
DP says: Skulle jag spendera min egna stålar blev det nog en, jag va fan ska man köpa....
Det borde inte vara möjligt att köra på 0,23 l/mil, men jag har inte kört min 250:a en hel tank
Ja men då är det väl omöjligt då...... din 250'a är väl en förgasarscoot??? Om den drog 0.23, 0.25 eller 0.29 kan nog bero på om jag tryckte olika hårt på handtaget, eller??? Om jag tankade från samma pump, noop skulle det vara någon skilnad???? jag kan bara säga att 22 mil på runt 5liter soppa är något jag är toknöjd med......
Fritte in da house:
Om min P200 är värd 15'000 och en 300 kostar 55'000 går jag back 40'000, men med den lägre bensinförbrukningen tjänar jag in det på en sväng på 14'134 mil (3½ varv runt jorden
Du kan nog snurra ett varv till på din sköna P200 då GTS 300ie nu kostar hela 60.495.-, vilket jag personligen är lite mycket men vad gör man inte för att äga en ikon...
DP says: Skulle jag spendera min egna stålar blev det nog en, jag va fan ska man köpa....
Alla Vespa 250:or har datorstyrd bränsleinsprutning (indirekt insprutning, för att vara noga)DP wrote: din 250'a är väl en förgasarscoot???
Ja. Mäter man på bara en tankning blir felmarginalen hög om man inte tankar från samma pump och trycker lika hårt på handtaget.DP wrote: Om den drog 0.23, 0.25 eller 0.29 kan nog bero på om jag tryckte olika hårt på handtaget, eller??? Om jag tankade från samma pump, noop skulle det vara någon skilnad????
/Jörgen
Alltså, kan man få mer ur pumpen om man trycker hårdare / mindre hårt på handtaget? Alltså funkar det så måste någon avslöja hur man ska trycka för att maxa mängden bensin / krBergfors wrote: Ja. Mäter man på bara en tankning blir felmarginalen hög om man inte tankar från samma pump och trycker lika hårt på handtaget.
/Jörgen

För att få samma mängd bensin i tanken varje gång ska du tanka tills pumpen slår av och sedan trycka så att det rinner så sakta som möjligt tills den slår av igen. Givetvis måste Vespan alltid stå på centralstödet.victor wrote:Alltså, kan man få mer ur pumpen om man trycker hårdare / mindre hårt på handtaget? Alltså funkar det så måste någon avslöja hur man ska trycka för att maxa mängden bensin / kr
Vad som ger maximal mängd beror på en massa saker, bland annat hur mycket det skvalpar medan man tankar. Enklast är väl att tanka tills munstycket slår av och sedan lyfta upp munstycket och trycka svagt tills man ser bensinytan i tankröret. Men då gäller det att man kör upp bensin direkt, annars kan värmeutvidgningen göra att bensinen svämmar över.
/Jörgen
DP wrote:[Fritte in da house:
jöstanes!! och då har jag inte räknat med V-powers pris!
Kör jag 60 i snitt i ett streck tar det drygt 100 dagar, är jag inte kaffesugen efter det, så lär en pisspaus i allafall inte bli helt fel...

Äntligen...
Så har jag då fått köra hem min nya fina scooter! Lite läskigt var det, eftersom jag inte suttit på en mc sedan 1996. Automat till trots så tycker jag det var mycket mc-känsla. 3 mil hann jag med idag, nu ska det övas på finliret här - jag saknar kopplingen lite grann faktiskt.
fritten in da house:
Kör jag 60 i snitt i ett streck tar det drygt 100 dagar
Men eftersom 300ie gör lite över 120 så kommer jag ju köra om dig ett par gånger under dom där 100 dagarna, men vänta då borde jag ju göra det på (nästan) 50 dagar eller hur blir det nu!?!?!?! tror nog att det tillslut kommer an på vem som har störst blåsa.....
exter in da house:
Så har jag då fått köra hem min nya fina scooter!
Välkommen till Vespa 300ie ägande & brukande träsket!!!! Du kommer att köra många mil på den, jag är snart uppe i 90mil....
Igår landade Mp3 250ie, GP 800 (MC Nytt har lånat den den här veckan) och en 500 Nexus, jag som aldrig fattat Mp3 iden är efter en resa fram & tillbaka till jobbet duktigt såld, det går att åka olämpligt fort på den på dom dåliga vägarna runt Enköping, stabil som ett lok!!! Tog även en kortis på Nexus 500 och den gick som bara fan. Henning! på MC Nytt skickade SMS när han landat med GP 800 i Tokholm att den faktiskt gjorde 200+ kph, nästa vecka är den MIN, MIN, MIN....
DP says: Sala Crusingen & Skokloster blir iår ombord en Aprilia Dorsoduro....
Men eftersom 300ie gör lite över 120 så kommer jag ju köra om dig ett par gånger under dom där 100 dagarna, men vänta då borde jag ju göra det på (nästan) 50 dagar eller hur blir det nu!?!?!?! tror nog att det tillslut kommer an på vem som har störst blåsa.....
exter in da house:
Så har jag då fått köra hem min nya fina scooter!
Välkommen till Vespa 300ie ägande & brukande träsket!!!! Du kommer att köra många mil på den, jag är snart uppe i 90mil....
Igår landade Mp3 250ie, GP 800 (MC Nytt har lånat den den här veckan) och en 500 Nexus, jag som aldrig fattat Mp3 iden är efter en resa fram & tillbaka till jobbet duktigt såld, det går att åka olämpligt fort på den på dom dåliga vägarna runt Enköping, stabil som ett lok!!! Tog även en kortis på Nexus 500 och den gick som bara fan. Henning! på MC Nytt skickade SMS när han landat med GP 800 i Tokholm att den faktiskt gjorde 200+ kph, nästa vecka är den MIN, MIN, MIN....
DP says: Sala Crusingen & Skokloster blir iår ombord en Aprilia Dorsoduro....
DP wrote:
Pax på att prova gp800 9:e maj, synd att den är långsammare än dragstern till 100

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Det var 300:an jag förutsåg att köra, hade det varit min hade den tappat allt värde och färden skulle kosta mig 80'400:-DP wrote:fritten in da house:

Tack! Jag har nu kört närmare 50 mil, varav större delen i helgen. Eftersom jag inte har några vespa-referenser att jämföra med måste jag fråga: är det normalt att fartvindarna känns riktigt rejält besvärande när man ligger i 90-100 (enligt mätaren)? Kan flyscreen + toppbox ha med detta att göra eller är det bara att vänja sig?DP wrote:
2009 Vespa GTS 300 Super
Flyscreen har en tendens att rikta all fartvind mot hjälmen, vilket säkert kan vara besvärande.exter wrote: är det normalt att fartvindarna känns riktigt rejält besvärande när man ligger i 90-100 (enligt mätaren)? Kan flyscreen + toppbox ha med detta att göra eller är det bara att vänja sig?
Jag kör utan och jag tycker inte att fartvindarna är direkt besvärande i 90-100. Men det beror mycket på hur kallt det är, hur långt man kör och hur man är klädd.
Jag märker att jag numera tänker betydligt mindre på fartvind/kyla och det är säkerligen för att jag är bättre klädd än vad jag var förr. Med en Tucanourbano Parkas och Tucanourbano Takeaway står man pall för ganska mycket.
/Jörgen
I och för sig så dånar det rätt bra runt hjälmen, men jag tänkte mest på känslan av att vinden liksom skakar hela ekipaget. Jag kör med Corazzo-jacka, har haft fleece och underställ nu när jag varit ute på lite längre turer.Bergfors wrote:
Flyscreen har en tendens att rikta all fartvind mot hjälmen, vilket säkert kan vara besvärande.
Jag kör utan och jag tycker inte att fartvindarna är direkt besvärande i 90-100. Men det beror mycket på hur kallt det är, hur långt man kör och hur man är klädd.
Jag märker att jag numera tänker betydligt mindre på fartvind/kyla och det är säkerligen för att jag är bättre klädd än vad jag var förr. Med en Tucanourbano Parkas och Tucanourbano Takeaway står man pall för ganska mycket.
/Jörgen
2009 Vespa GTS 300 Super