Hur fyller man på växellådsolja på Touring -57?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Hur fyller man på växellådsolja på Touring -57?

Post by Dr.Laban »

Nu tänkte jag äntligen köra lite med min Touring men jag hade tänkt att byta olja på den först, va några år sedan jag gjorde den egentliga renoveringen, och har sedan dess brottats med vissa problem med motorn. Men nu hoppas jag som sagt att jag kan köra med den lite. Tyvärr har jag försnillat min Haynes manual och är därför lite osäker på hur jag ska göra. Visst fyller man bara på tills det börjar rinna ut? Men en annan sak, vad är det för hål och tillhörande plugg som sitter brevid växelkopplingen(röd pil i bilden på länken). För visst är oljepåfyllningshålet den med blå pil?

Tacksam för svar. Man vill ju ut i vårsolen och köra lite
http://picasaweb.google.com/matskjel/To ... 0969406818
Vespa Touring -57 VGL1T
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, man fyller på tills det rinner ut.
Vid din röda pil ska det sitta en bult med låsmutter som håller kickfjädern på rätt plats. Har inget med olja att göra.
Om du inte har rört kicken så kan du skruva in den igen. Kika in i hålet och se till att den prickar ett spår i "kickfjäderhållaren".
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Post by Dr.Laban »

Ah tack för svaret!

Bara för att kolla så att jag inte ät helt ute och cyklar så tog jag kort på bulten jag har använt tidigare Image

Men vad är det för mutter? en helt vanlig? Man kommer ju inte åt att skruva allt för mycket heller...
Vespa Touring -57 VGL1T
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det är rätt bult. Låsmuttern är rätt tunn och kräver även en ganska tunn hylsa (14). Drar du för hårt förstör du gängorna och drar du för löst lossnar den...
Post Reply