Vespa-wannebee PX 125 E
Vespa-wannebee PX 125 E
Är wannebee som skall titta på en PX 125 E 80 talare till helgen. Det sägs vara en lågmilare med få ägare. Vad är viktigt att kika på? Vad står E för? Vad kan man betala för en dylik tingest? Är 125:an iskall på marknaden, i skuggan av 200:an?
Upplys min dag med er kunskap!
Mvh
Mats
Upplys min dag med er kunskap!
Mvh
Mats
Re: Vespa-wannebee PX 125 E
E är väl Elektronisk tändning, vissa tidiga budgetmodeller av P125 hade brytare men vad jag vet är alla PX E-modellertrenoll wrote:Är wannebee som skall titta på en PX 125 E 80 talare till helgen. Det sägs vara en lågmilare med få ägare. Vad är viktigt att kika på? Vad står E för? Vad kan man betala för en dylik tingest? Är 125:an iskall på marknaden, i skuggan av 200:an?
Upplys min dag med er kunskap!
Mvh
Mats
Federico
Re: Vespa-wannebee PX 125 E
E står för Electronic, dvs brytarlös tändning till skillnad mot de äldre modellerna.
Det finns inte mycket att kolla, förutom att den ska starta glatt och villigt, och göra en bit över 90 i toppfart. Om tvåan och treans växel gillar att hoppa ur, så är det växelkorset som behöver bytas, inte svårt men kräver att motorn delas. I övrigt inte så mycket, allmänskicket är en god indikator på hur den mår tycker jag. Hjullager/styrlager är bra att kolla så att de inte glappar.
PX125 är en mycket bra stadsscooter, den är lågt växlad så den är riktigt kvick och lättkörd i stan. För längre turer på större vägar kör man hellre PX200. Jag har iofs kört min från Uddevalla till Stockholm utan problem, men jag hade hellre haft en 200'a för den uppgiften.
Som sagt, en bra hoj för stan och mindre vägar. Vet inte vad de betingar i pris nuförtiden, när jag köpte min 2001 (en 91'a) så kostade den 11k.
/G
Det finns inte mycket att kolla, förutom att den ska starta glatt och villigt, och göra en bit över 90 i toppfart. Om tvåan och treans växel gillar att hoppa ur, så är det växelkorset som behöver bytas, inte svårt men kräver att motorn delas. I övrigt inte så mycket, allmänskicket är en god indikator på hur den mår tycker jag. Hjullager/styrlager är bra att kolla så att de inte glappar.
PX125 är en mycket bra stadsscooter, den är lågt växlad så den är riktigt kvick och lättkörd i stan. För längre turer på större vägar kör man hellre PX200. Jag har iofs kört min från Uddevalla till Stockholm utan problem, men jag hade hellre haft en 200'a för den uppgiften.
Som sagt, en bra hoj för stan och mindre vägar. Vet inte vad de betingar i pris nuförtiden, när jag köpte min 2001 (en 91'a) så kostade den 11k.
/G
trenoll wrote:Är wannebee som skall titta på en PX 125 E 80 talare till helgen. Det sägs vara en lågmilare med få ägare. Vad är viktigt att kika på? Vad står E för? Vad kan man betala för en dylik tingest? Är 125:an iskall på marknaden, i skuggan av 200:an?
Upplys min dag med er kunskap!
Mvh
Mats
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Om du följer nedanstående länk listas några grejor jag tycker man kan kolla när man köper en smallframe (eller som jag i efterhand önskar att jag tittat på
). Det mesta bör gälla även för en PX125, tycker jag väl: http://vespasida.dyndns.org/frame-_0-tech_faq.html (scrolla ner lite till "Vad bör jag titta på om jag ska köpa en begagnad smallframe?").
Mycket beror ju också på hur händig man är (eller tror sig vara;)) och var man har tillgång till för materiel/verktyg etc. Lämna in en motor för renovering kostar uppåt 10k, medan en renovering på köksbordet blir anmärkningsvärt billigare (kanske någon/några tusenlappar beroende på vad som måste bytas). Likadant med lack, en vänlig granne kanske kan lacka för en sexpack pripps blå, medan proffslack hos en firma kan bli svindyrt...
PX'en är en trevlig maskin, även 125'1n som tidigare sagts. Jag skulle betala någonstans mellan 10 och 15k för en 80-talare som var OK om jag ville ha en sådan, men det beror ju helt på skick förstås...

Mycket beror ju också på hur händig man är (eller tror sig vara;)) och var man har tillgång till för materiel/verktyg etc. Lämna in en motor för renovering kostar uppåt 10k, medan en renovering på köksbordet blir anmärkningsvärt billigare (kanske någon/några tusenlappar beroende på vad som måste bytas). Likadant med lack, en vänlig granne kanske kan lacka för en sexpack pripps blå, medan proffslack hos en firma kan bli svindyrt...
PX'en är en trevlig maskin, även 125'1n som tidigare sagts. Jag skulle betala någonstans mellan 10 och 15k för en 80-talare som var OK om jag ville ha en sådan, men det beror ju helt på skick förstås...
Ciao!
Idag blev jag med Vespa. Blev ovan beskrivna PX 125 E. En 83:a med 2 ägare, nuvarande ägare från -92. Första ägaren körde enligt uppgift bara i sin hemby då han ej hade körkort! Registrerad 89 ? och 5-600 mil på mätaren. (Fast det kan man väl inte gå till banken på förstås). Rimligt hel och prydlig. Kan nog bli riktigt fin med lite handpåläggning.Kändes pigg men lite trög i reglagen, den har nog inte använts mycket på senare år. Bekräftelse emottages med tacksamhet från ärrade scooterveteraner. Nu måste jag bara skaffa ett körkort!
Med vänlig hälsning
Mats
http://i44.photobucket.com/albums/f24/T ... CF2095.jpg
Idag blev jag med Vespa. Blev ovan beskrivna PX 125 E. En 83:a med 2 ägare, nuvarande ägare från -92. Första ägaren körde enligt uppgift bara i sin hemby då han ej hade körkort! Registrerad 89 ? och 5-600 mil på mätaren. (Fast det kan man väl inte gå till banken på förstås). Rimligt hel och prydlig. Kan nog bli riktigt fin med lite handpåläggning.Kändes pigg men lite trög i reglagen, den har nog inte använts mycket på senare år. Bekräftelse emottages med tacksamhet från ärrade scooterveteraner. Nu måste jag bara skaffa ett körkort!
Med vänlig hälsning
Mats
http://i44.photobucket.com/albums/f24/T ... CF2095.jpg
Last edited by trenoll on Mon 27 Apr 2009, 19:33, edited 4 times in total.
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Ser klart fräsch ut. Ett par snabba handgrepp för att minska gubbvarningen vore tex att ta bort backspegeln, byta till klarglas till blinkersarna och sätta på en snygg pakethållare och en skön stänklapp. Hepp, så har du en skönhet du kan vara stolt över!
/JM
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa update!
Nu är vespan hemma i garaget! Känns bra att gå från ord till handling!
Några reflektioner på köpet: Maskinen känns gedigen och orörd. Pigg och startar direkt på första kicken. Några saker behöver bytas, baklyktglas, blinkers bak, kopplingshandtag samt ev stöd. (har ni något liggande hör gärna av er, se köpes). Sadeln är omklädd och hel men känns kanske inte så kul, kanske en lite sportigare vore på sin plats.
Det finns begynnande rost i skarven mellan fotsteg och kaross, det kommer jag att blästra och lacka om. Även sidokåporna bak är omlackade, inte speciellt bra gjort. Hur får man fram rätt färg?
Styrlåset och låset till handskfacket finns nycklar till men är omöjlig att rubba. Fel nycklar? Eller brukar dessa fastna med tiden?
Det känns kul att börja pyssla med åket, ambitionen är att åtgärda det som behövs men inte mer. Sen känner jag att ekorrgenen redan börjar tala, man vill ha fler! Drömmen vore en komplettering i form av en SS eller Rally modell, någon som har ett objekt stående kanske?
Morgonpigga hälsningar
Mats Hellström i Piteå
Några reflektioner på köpet: Maskinen känns gedigen och orörd. Pigg och startar direkt på första kicken. Några saker behöver bytas, baklyktglas, blinkers bak, kopplingshandtag samt ev stöd. (har ni något liggande hör gärna av er, se köpes). Sadeln är omklädd och hel men känns kanske inte så kul, kanske en lite sportigare vore på sin plats.
Det finns begynnande rost i skarven mellan fotsteg och kaross, det kommer jag att blästra och lacka om. Även sidokåporna bak är omlackade, inte speciellt bra gjort. Hur får man fram rätt färg?
Styrlåset och låset till handskfacket finns nycklar till men är omöjlig att rubba. Fel nycklar? Eller brukar dessa fastna med tiden?
Det känns kul att börja pyssla med åket, ambitionen är att åtgärda det som behövs men inte mer. Sen känner jag att ekorrgenen redan börjar tala, man vill ha fler! Drömmen vore en komplettering i form av en SS eller Rally modell, någon som har ett objekt stående kanske?
Morgonpigga hälsningar
Mats Hellström i Piteå
Hej Mats och välkommen!
Jag finns i Umeå så nu är det bara att hälsa på
.
Hmmm, ok körkort.
Jaja när Du har det så hör gärna av dej, vore kul att träffa en art frände i de norra delarna av riket.
Själv så kör jag V50 (till jobbet och när jag ska ha roligt) samt hoppas på att få starta upp en Touring 150 (57:a) under sommaren (har jobbat med det i 4 år nu).
Jag har körkort så mina problem är av mek typen. Har i alla fall fått fatt på allt som saknas så nu är det bara att sättaihop det!
Vi hörs kanske.
PS! Snygg Vespa Du har skaffat dej, lite avis i alla fall.
Jag finns i Umeå så nu är det bara att hälsa på

Hmmm, ok körkort.
Jaja när Du har det så hör gärna av dej, vore kul att träffa en art frände i de norra delarna av riket.
Själv så kör jag V50 (till jobbet och när jag ska ha roligt) samt hoppas på att få starta upp en Touring 150 (57:a) under sommaren (har jobbat med det i 4 år nu).
Jag har körkort så mina problem är av mek typen. Har i alla fall fått fatt på allt som saknas så nu är det bara att sättaihop det!
Vi hörs kanske.
PS! Snygg Vespa Du har skaffat dej, lite avis i alla fall.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Vespa update!
Om du tar isär låset så var ytterst försiktig med plastkåpan till styrlåset, den finns inte att få tag i längre.trenoll wrote:Nu är vespan hemma i garaget! Känns bra att gå från ord till handling!
Några reflektioner på köpet: Maskinen känns gedigen och orörd. Pigg och startar direkt på första kicken. Några saker behöver bytas, baklyktglas, blinkers bak, kopplingshandtag samt ev stöd. (har ni något liggande hör gärna av er, se köpes). Sadeln är omklädd och hel men känns kanske inte så kul, kanske en lite sportigare vore på sin plats.
Det finns begynnande rost i skarven mellan fotsteg och kaross, det kommer jag att blästra och lacka om. Även sidokåporna bak är omlackade, inte speciellt bra gjort. Hur får man fram rätt färg?
Styrlåset och låset till handskfacket finns nycklar till men är omöjlig att rubba. Fel nycklar? Eller brukar dessa fastna med tiden?
Det känns kul att börja pyssla med åket, ambitionen är att åtgärda det som behövs men inte mer. Sen känner jag att ekorrgenen redan börjar tala, man vill ha fler! Drömmen vore en komplettering i form av en SS eller Rally modell, någon som har ett objekt stående kanske?
Morgonpigga hälsningar
Mats Hellström i Piteå
Låsen brukar inte fastna men därempt kan nycklarna passa lite halvdant så lirkande kan behövas.
Sadeln är av senare PXtyp men det finns många varianter med sportigare look.
Lite förvånad över att man bytt sadelskydd och lackat om sidkåporna på en hoj som bara gått 600 mil...den har inte vurpat?
mvh/HB
Vespalun: När körkortet är grejat kommer jag och hälsar på. Det kanske sammanfaller med färdigställandet av din Touring! Vi kanske får arrangera ett Vespameet i den norra landsändan, eller det kanske finns redan?
Henrik: Det finns inget som motsätter mätarställningen, även om den är svår att vederlägga. Det finns ett antal besiktningsprotokoll från tidigare med enstaka kilometrar mellan gångerna, jag ser ej heller varför någon skulle gjort sig omaket att trixa med mätaren. Det är nog så enkelt att dom 2 ägare som haft den ej haft någon större användning för den.
De spelar kanske inte så stor roll då jag inte betalat jättepengar för den. Däremot känns den väl inte överdrivet välvårdad, kanske förvarats förvarats utomhus längre tid?
Jag tror inte den varit ikull på något mer dramatiskt sätt då detta borde varit synligt på resten av maskinen. Man ser heller inga större defekter som reparerats på insidan av kåporna.
Förmodligen har dom varit repiga med någon småbuckla och lackats om av en "Handyman" med sprayburk. Resulttet blev förmodligen sämre än vad det var från början!
Sadeln lät ägare 2 klä om, personligen tycker jag att det är snyggare med en liten "skidbacke" längst bak på sadeln.
Tänka sig att man kan engagera sig i ett litet plåtfordon från Italien! Jag känner Vespa-magin!
Med vänlig hälsning
Mats
Henrik: Det finns inget som motsätter mätarställningen, även om den är svår att vederlägga. Det finns ett antal besiktningsprotokoll från tidigare med enstaka kilometrar mellan gångerna, jag ser ej heller varför någon skulle gjort sig omaket att trixa med mätaren. Det är nog så enkelt att dom 2 ägare som haft den ej haft någon större användning för den.
De spelar kanske inte så stor roll då jag inte betalat jättepengar för den. Däremot känns den väl inte överdrivet välvårdad, kanske förvarats förvarats utomhus längre tid?
Jag tror inte den varit ikull på något mer dramatiskt sätt då detta borde varit synligt på resten av maskinen. Man ser heller inga större defekter som reparerats på insidan av kåporna.
Förmodligen har dom varit repiga med någon småbuckla och lackats om av en "Handyman" med sprayburk. Resulttet blev förmodligen sämre än vad det var från början!
Sadeln lät ägare 2 klä om, personligen tycker jag att det är snyggare med en liten "skidbacke" längst bak på sadeln.
Tänka sig att man kan engagera sig i ett litet plåtfordon från Italien! Jag känner Vespa-magin!
Med vänlig hälsning
Mats
S.I.P. har hur mkt som helst, som de aldrig levererar (till mig atminstone, far alltid vanta hur lange som helst), och de har en vardelos kundservice (negligerar totalt att svara pa mail till exempel)...fritte wrote: EM-sooters Gtb
BDscooters Norrland
EHR, Vespaservice Sthlm
S.I.P. scootershop Tyskland
Sa galler det att bestalla fran Tyskland skulle jag istallet rekommendera scootercenter koln (scootercenter.com), som tyvarr har en sunkig webshop men som leverar snabbt, svarar pa mail och som till och med kopplar dig till en mekaniker ifall du inte vet vilken bit som passar just din scootermodell

Jag slutade att bestalla fran dem langt innan jag flyttade ner hitfritte wrote:Visst kan SIP vara lite mariga, men så helt djävla hopplösa som Victor beskriver är dom inte.
Men geografiskt har vi ett överläge över SIP, medans Italien har ett underläge, det kan vara det som påverkar.

Men fritte, har de nansin svarat pa nagot mail du skickat?
Jo faktist, och i telefon me. Heno som jobbade där tidigare var lite knepig, men han skärpte till sig då jag sände klagomail med cc Ralf (big boss SIP)victor wrote:Jag slutade att bestalla fran dem langt innan jag flyttade ner hitfritte wrote:Visst kan SIP vara lite mariga, men så helt djävla hopplösa som Victor beskriver är dom inte.
Men geografiskt har vi ett överläge över SIP, medans Italien har ett underläge, det kan vara det som påverkar.
Men fritte, har de nansin svarat pa nagot mail du skickat?

Inget ont om tyskar, men de har en enastående förmåga att tro sig ha rätt i de flesta situationer.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
trenoll wrote:Vespalun: När körkortet är grejat kommer jag och hälsar på. Det kanske sammanfaller med färdigställandet av din Touring! Vi kanske får arrangera ett Vespameet i den norra landsändan, eller det kanske finns redan?
Henrik: Det finns inget som motsätter mätarställningen, även om den är svår att vederlägga. Det finns ett antal besiktningsprotokoll från tidigare med enstaka kilometrar mellan gångerna, jag ser ej heller varför någon skulle gjort sig omaket att trixa med mätaren. Det är nog så enkelt att dom 2 ägare som haft den ej haft någon större användning för den.
De spelar kanske inte så stor roll då jag inte betalat jättepengar för den. Däremot känns den väl inte överdrivet välvårdad, kanske förvarats förvarats utomhus längre tid?
Jag tror inte den varit ikull på något mer dramatiskt sätt då detta borde varit synligt på resten av maskinen. Man ser heller inga större defekter som reparerats på insidan av kåporna.
Förmodligen har dom varit repiga med någon småbuckla och lackats om av en "Handyman" med sprayburk. Resulttet blev förmodligen sämre än vad det var från början!
Sadeln lät ägare 2 klä om, personligen tycker jag att det är snyggare med en liten "skidbacke" längst bak på sadeln.
Tänka sig att man kan engagera sig i ett litet plåtfordon från Italien! Jag känner Vespa-magin!
Med vänlig hälsning
Mats
Kul att du gillar din PX125, jag köpte själv en för et tag sedan, årsmodell 1983. Tycker att det är en perfekt stadsscooter som toppar 90-95 och som går supermjukt.
Jag kör själv min px200 med en Ancilottisadel just av alledningen du skriver ovan. Sadeln är kanon om man kör själv men tyvärr för kort om man skjutsar och inte vill ha knäna i handsfacket.
Folk brukar inte trixa med mätaren men däremot kan det ibland vara HH-mätarwiren/plastdrevet ger upp och inte lagats förrän det är besiktningsdags. Kan också vara så enkelt att den körts ytterst sparsamt.
Stämmer säker som du skriver att om den stått ute mycket har sadelgalonet vittrat och sidkåporna fått en och annan rost-skavank. Om alulisten inte är kraftigt repig har den nog inte vurpat - den brukar alltid ta i marken om man går omkull
mvh/HB
Som faktiskt personligen gett upp SCK - 10-20% av prylarna finns inte i lager och man vet aldrig om man får Piaggiodelar eller pirater. Synd eftersom de tidigare var både snabba, billiga och bra.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Instämmer.fritte wrote:Visst kan SIP vara lite mariga, men så helt djävla hopplösa som Victor beskriver är dom inte.
Men geografiskt har vi ett överläge över SIP, medans Italien har ett underläge, det kan vara det som påverkar.
Beställer jag från SIP söndag kväll har jag alltid grejorna senast fredagen därpå - ibland tidigare. Deras 5€ frakt för en ganska stor låda kan man inte heller klaga på...förutom att DHLs egna trackingsystem är sisådär.
mvh/HB
Ok, ska ge dem en ny chans, har faktiskt inte beställt från någon av dem på ca 2 år, så mycket vatten kan ha passerat under broarnahenrikborjeson wrote:Som faktiskt personligen gett upp SCK - 10-20% av prylarna finns inte i lager och man vet aldrig om man får Piaggiodelar eller pirater. Synd eftersom de tidigare var både snabba, billiga och bra.
