Tändningsbekymmer på PX200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Vespa Micke
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Sun 13 Apr 2008, 14:14
Location: Roslagen

Tändningsbekymmer på PX200E

Post by Vespa Micke »

Min kära vespa hade en trög höst med en massa stopp. Jag bytte ut tändspolen, tändkabel och tändhatt/stift. Glad i hågen hoppade den igång på första kicken och allt var frid och fröjd några kilometer innan det blev ett nytt tvärstopp. Nu verkar det vara något paj för när jag mäter den gula(vita) och gröna på tändspolen så visar den nu kring 560 och vad jag har förstått så skall det ligga plus minus 20 på 500. Är jag felet på spåret? Har även mätt upp kablarna från tändningslåset och de är OK.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Jag hade liknande problem till & från under en lång tid.
Det visade sig att kablarna till pickupen inte hade fullgod kontakt. Dessa bytes 2001 och allt har varit frid & fröjd därefter. :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Kablarna från tändplattan då de ej är inkopplade:

vit = jord, alltså vid skall vara runt 0 ohm
grön till jord, 300-500 ohm
röd till jord ca 70-130 ohm
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Vespa Micke
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Sun 13 Apr 2008, 14:14
Location: Roslagen

Post by Vespa Micke »

Den röda ligger på cirka 80 ohm så den är ok men den gröna ligger kring 570 ohm. Är det kondensatorn eller vad är det som är knaset tror ni?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

röda är då okej, se också efter att mätvärdet är helt stabilt, om det fladdrar är något galet. den röda kommer från pickupen som ger tändtidpunkten.

570 ohm från den gröna låter högt, den gröna är matarspolen till tändningen, sitter monterad på matarspolen som alltså är den som ger kraften.
Om den gröna spolen är kass får du ingen som helst gnista. Men kontrollerad den gröna kabeln hela vägen ifrån matarspolen till tändspolen och jordpunkten på tändplattan.
Se också här om mätvärdet är helt stabilt, om inte dålig kontakt eller kass spole.


Det sitter ingen kondensator på tändplattan.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply