hur lossa svänghjulet på 150 T
hur lossa svänghjulet på 150 T
Hej, har sökt är på forumet och andra ställen men hittar inte infon jag vill ha. Jag lyckades få bort muttern som håller svänghjulet...men hur får jag bort hjulet från axeln? I alla instruktioner jag hittar så snackas det bara om muttern och sen "ska bara svänghjulet vara att ta bort". Mitt sitter stumt på axeln trots 5-56, knackningar osv. Tips, förklaringar?!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, har sökt är på forumet och andra ställen men hittar inte infon jag vill ha. Jag lyckades få bort muttern som håller svänghjulet...men hur får jag bort hjulet från axeln? I alla instruktioner jag hittar så snackas det bara om muttern och sen "ska bara svänghjulet vara att ta bort". Mitt sitter stumt på axeln trots 5-56, knackningar osv. Tips, förklaringar?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
här kommer en fin beskrivning i text och bild, kan vara så att ditt clips är borta, brukar kunna vara det på gamla mekade motorer, skaffa då ett nytt
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Federico
<br />Hej, har sökt är på forumet och andra ställen men hittar inte infon jag vill ha. Jag lyckades få bort muttern som håller svänghjulet...men hur får jag bort hjulet från axeln? I alla instruktioner jag hittar så snackas det bara om muttern och sen "ska bara svänghjulet vara att ta bort". Mitt sitter stumt på axeln trots 5-56, knackningar osv. Tips, förklaringar?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
här kommer en fin beskrivning i text och bild, kan vara så att ditt clips är borta, brukar kunna vara det på gamla mekade motorer, skaffa då ett nytt
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Federico
jo jag har sett den länken men fattade inte riktigt ändå. Jag lossade muttern och drog den kanske ett par varv sen låg den mot låsringen. Sen gick det inte att röra muttern mer och och hjulet rörde sig inte en millimeter. när jag sen försökte få loss låsringen så gick det av. Efter det skruvade jag av det sista på muttern och tog bort brickan bakom, men svänghjulet har inte rört sig alls.
antagligen gjorde jag nåt fel med muttern och ringen då din länk säger att hjulet ska pressa ut sig självt.
Lutar åt att jag får använda en avdragare för att få loss detta.
När det ska monteras ihop igen; drar man dit muttern fullt och sedan dit med en ny låsring, eller är det nån slags omvänd procedur jmf med demonteringen?
antagligen gjorde jag nåt fel med muttern och ringen då din länk säger att hjulet ska pressa ut sig självt.
Lutar åt att jag får använda en avdragare för att få loss detta.
När det ska monteras ihop igen; drar man dit muttern fullt och sedan dit med en ny låsring, eller är det nån slags omvänd procedur jmf med demonteringen?
man gör precis som du, först skruvar man ut muttern tills den ligger tight mot låsringen. låt nu låsringen sitta kvar. sätt sedan en lednyckel eller liknande på muttern, vinkla den 90 grader så du sedan kan ge den ett slag med en klubba (håll andra handen på svänghjulet så det inte snurrar)
på så sätt pressar mutter mot låsringen (clipset) och när slaget kommer så hoppar svänghjulet av från konan.
muttern ligger efter demonteringen kvar i svänghjulet eftersom låsringen hindrar den att komma ut.
så när du monterar ihop, tar du helt enkelt och sätter dit den men 1. taggbricka 2. mutter 3. låsring (clips)
observera att låsringen inte har någon funktion för att hålla svänghjuet på plats, utan den sitter där endast för att man ska kunna dra av hjulet mot den.
egentligen kan man montera svänghjulet med mutter och låsring kvar i svänghjulet, men det rekomenderas inte då det är svårare att känna om hjulet sätter sig rätt i kilen/kilspåret
använd INTE kloavdragare! du riskerar att spräcka svänghjulet och så kan man skada elektroniken, Vespasvänghjulet är inte tillverkat för att man ska använda kloavdragare, materialet närmast nitarna till konan tål inte den påfrestningen.
Federico
på så sätt pressar mutter mot låsringen (clipset) och när slaget kommer så hoppar svänghjulet av från konan.
muttern ligger efter demonteringen kvar i svänghjulet eftersom låsringen hindrar den att komma ut.
så när du monterar ihop, tar du helt enkelt och sätter dit den men 1. taggbricka 2. mutter 3. låsring (clips)
observera att låsringen inte har någon funktion för att hålla svänghjuet på plats, utan den sitter där endast för att man ska kunna dra av hjulet mot den.
egentligen kan man montera svänghjulet med mutter och låsring kvar i svänghjulet, men det rekomenderas inte då det är svårare att känna om hjulet sätter sig rätt i kilen/kilspåret
använd INTE kloavdragare! du riskerar att spräcka svänghjulet och så kan man skada elektroniken, Vespasvänghjulet är inte tillverkat för att man ska använda kloavdragare, materialet närmast nitarna till konan tål inte den påfrestningen.
Federico
OK, jag förstår inte riktigt hur denna låsring ska få hjulet att hoppa av, men jag går till Vespaservice imorrn och köper en ny ring så får vi prova igen!:)Har jag fått ihop allt annat på vespan så känns det lite lattjo och fastna på den här sista grejen. Men konstruktionen är väl så genialisk att den blir obegriplig
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />OK, jag förstår inte riktigt hur denna låsring ska få hjulet att hoppa av, men jag går till Vespaservice imorrn och köper en ny ring så får vi prova igen!:)Har jag fått ihop allt annat på vespan så känns det lite lattjo och fastna på den här sista grejen. Men konstruktionen är väl så genialisk att den blir obegriplig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du ringen? isåfall är det bara att sätta tillbaka den igen, men först måste muttern dit.
har du koll på hur svänhjulet sitter på vevpartiet? det är alltså pressat, ena delen är stålcentrumet på svänghjulet och andra delen är vevens kona. eftersom muttern sitter gängad på vevpartiet (gängan börjar där konan slutar). då fungerar det alltså på samma sätt som när man drar ihop konorna, men omvänt. låsringen stoppar muttern och eftersom ringen sitter i svänghjulet och muttern på veven så pressar nu muttern av hela svänghjulet.
Federico
<br />OK, jag förstår inte riktigt hur denna låsring ska få hjulet att hoppa av, men jag går till Vespaservice imorrn och köper en ny ring så får vi prova igen!:)Har jag fått ihop allt annat på vespan så känns det lite lattjo och fastna på den här sista grejen. Men konstruktionen är väl så genialisk att den blir obegriplig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du ringen? isåfall är det bara att sätta tillbaka den igen, men först måste muttern dit.
har du koll på hur svänhjulet sitter på vevpartiet? det är alltså pressat, ena delen är stålcentrumet på svänghjulet och andra delen är vevens kona. eftersom muttern sitter gängad på vevpartiet (gängan börjar där konan slutar). då fungerar det alltså på samma sätt som när man drar ihop konorna, men omvänt. låsringen stoppar muttern och eftersom ringen sitter i svänghjulet och muttern på veven så pressar nu muttern av hela svänghjulet.
Federico