Att tänka på inför köp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Joco
Drömmare
Drömmare

Att tänka på inför köp

Post by Joco »

Hej!

Vänder mig till er för att få lite goda råd och lugna mina nerver. Jag är otroligt lockad av att köpa en vespa 50 och har nu kanske en på gång. Jag är färsk när det gäller att meka med motorer även om jag är händig.
Vad är värt att tänka på när man köper en begagnad vespa och vad är rimligt att klara av att fixa själv när man är ny i gemet??

Alla råd mottages tacksamt!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Oj, det här är inte lätt att svara på. Men här är ett försök (trots att jag vet att det nyligen fanns en tråd om detta - jag hittar bar ainte länken):

Väg priset mot dina förväntningar! En V50 som är riktigt billig (typ kring 2-3000:- ) ska du kanske inte ha så höga krav på när det gäller motor, rost och allmänt mekaniskt skick..

Ha i varje fall följande i åtanke (andra kommer säkert att fylla på här vartefter):

En svensksåld orörd V50 är nåt av det slöaste som finns, ha det i minnet.

Starta den, kolla om den håller tomgångsvarvet och svarar nåtsånär villigt på gas utan choke. Återgår den till tomgång? Bra.

Kolla att växlarna går i nåtsånär smidigt, och inte hoppar ur under körning.

Rosthål finns oftast i bakändan av fotplattorna. Allvarlig rost undertill kan betyda att du behöver byta tvärstagen under golvet.

Påstår säljaren att den är trimmad/"öppnad" så passar du på att fråga vad som mer är bytt förutom veven - ramlager, packboxar, packningar, munstycken, primärdrev?

Kvitton på inköpta delar kan vara bra att se.

Svårt buliga och misshandlade karosser kan vara sneda och ha sned framgaffel - undvik.

Bromsar ska ta nåtsånär både fram och bak.

Ja, jösses. Finns hur mycket som helst att kolla efter.

Vad vill säljaren ha för moppen, och vad säger han om skick och dagsform?

Om vi vet det kan vi nog ge dej mer direkta/handfasta tips.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Du klarar det mesta på egen hand när det gäller meckandet - om du har normalt handlag med verktyg och lite handverktyg hemma. Folket här är oerhört hjälpsamma, så du är aldrig ensam. Sen finns ju Scooterhelp.com och ett otal andra ställen där hjälp, tips, skisser, foton och instruktioner dräller omkring. Ett par specialverktyg kan vara bra att köpa hem, men alla prylar till V50 finns att köpa.

Ingen anledning till oro för den sakens skull, alltså.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Det är väl bara att blunda, slanta upp och konstatera faktum :grin:

Allvarligt så lita rätt mycket på din magkänsla. Problem kommer du aldrig att klara dig undan men känns det rätt är det roligare att ta itu med dem.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Joco
Drömmare
Drömmare

Post by Joco »

Jag velar både fram och tillbaka och magkänslan skiftar. Att vespa 50 är slöa har jag förstått men det är inte fartkänslan jag är ute efter utan helhetsintrycket, men det lär jag knappast behöva beskriva för er :)

Den vespa jag funderar på har jag ännu inte sett, och det är givetvis så att innan jag genomför ett eventuellt köp så är det ett måste! Säljaren har lämnat in motorn för renovering och efter genomförd renovering så har vespan stått. Jag kommer inte att ha möjlighet att starta den då ljuddämpare inte är på ännu (?). Jag har erbjudits kontakt med den person som gjort renoveringen av motorn.

Student som jag är så har jag inte råd att köpa en riktigt vacker en, priset för den här ligger inom mina ramar...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ett fordon som inte kan testköras kan inte räknas som något annat än ett renoveringsobjekt. Om nu motorn är nyrenoverad så kan man ju undra varför han inte sätter på en ljuddämpare och dubblar säljvärdet... Jag hade varit lite misstänksam... Men är priset bra så... Vad ska han ha för den då?
Joco
Drömmare
Drömmare

Post by Joco »

5000... vad sägs? Bra eller dåligt? (Givetvis beroende på skick i övrigt.)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

5000 ligger väl i det nedre registret för vad folk betalar för en v50 nuförtiden.
Får du en maskin som fungerar troget och utan större blessyrer, (repor och rost får man räkna med för det priset) så gör du nog en bra affär.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Joco wrote:Jag har erbjudits kontakt med den person som gjort renoveringen av motorn.
Det är ganska avgörande att den personen vet vad han/hon (?) sysslar med. Klantrenovering gör mer skada än nytta, en kompetent renovering en motor som funkar många år.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Joco
Drömmare
Drömmare

Post by Joco »

Ja det är såklart sant, svårigheten för mig ligger ju i att trots min ovana kunna avgöra något sådant. Jag tänker mig att påståendet om motorrenovering måste gå att verifiera för att jag ska kunna lita på det och att det gjorts av "rätt person" och på ett ställe som jag tycker verkar pålitligt.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Man kan (om man vill :wink:) fråga sig varför han/hon inte sätter dit ljuddåmparen så den kan provköras? Låter lite undanflykt tycker jag, två muttrar på pinnbultarna i cyllen och en bult i svingen borde inte vara så svårt att få dit...

(Gällande tips om vad man ska titta på vid köp, förutom de bra tips du redan fått, kan du ju kolla på min hemsidas smallframe-faq)
Joco
Drömmare
Drömmare

Post by Joco »

Tack för alla tips och råd ni kommer med. I slutändan är det väl i mångt och mycket frågan om magkänsla som någon skrev... Det verkar som att ni här på forumet har mycket samlade kunskaper och det känns ju alltid bra att kunna fråga och få bra svar!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Var i gbg bor du? Kanske nån klubbmedlem eller nån som hänger här kan följa med dej vid inspektionen/köpet?

/R
Hälsningar
/R
Joco
Drömmare
Drömmare

Post by Joco »

Jag bor i Linné... Jag tror faktiskt inte att det blir något av. Jag vill inte kasta pengar i sjön liksom för något jag inte kan vara säker på går att köra. Tyvärr. Sen har jag inte hört mer från säljaren heller som skulle återkomma med bilder och mer information. Blir nog till att avvakta ett bättre tillfälle...
Post Reply