hur lossa svänghjulet på 150 T

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

hur lossa svänghjulet på 150 T

Post by Thomas T »

Hej, har sökt är på forumet och andra ställen men hittar inte infon jag vill ha. Jag lyckades få bort muttern som håller svänghjulet...men hur får jag bort hjulet från axeln? I alla instruktioner jag hittar så snackas det bara om muttern och sen "ska bara svänghjulet vara att ta bort". Mitt sitter stumt på axeln trots 5-56, knackningar osv. Tips, förklaringar?!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Hej, har sökt är på forumet och andra ställen men hittar inte infon jag vill ha. Jag lyckades få bort muttern som håller svänghjulet...men hur får jag bort hjulet från axeln? I alla instruktioner jag hittar så snackas det bara om muttern och sen "ska bara svänghjulet vara att ta bort". Mitt sitter stumt på axeln trots 5-56, knackningar osv. Tips, förklaringar?!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

här kommer en fin beskrivning i text och bild, kan vara så att ditt clips är borta, brukar kunna vara det på gamla mekade motorer, skaffa då ett nytt

http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

jo jag har sett den länken men fattade inte riktigt ändå. Jag lossade muttern och drog den kanske ett par varv sen låg den mot låsringen. Sen gick det inte att röra muttern mer och och hjulet rörde sig inte en millimeter. när jag sen försökte få loss låsringen så gick det av. Efter det skruvade jag av det sista på muttern och tog bort brickan bakom, men svänghjulet har inte rört sig alls.

antagligen gjorde jag nåt fel med muttern och ringen då din länk säger att hjulet ska pressa ut sig självt.

Lutar åt att jag får använda en avdragare för att få loss detta.

När det ska monteras ihop igen; drar man dit muttern fullt och sedan dit med en ny låsring, eller är det nån slags omvänd procedur jmf med demonteringen?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

man gör precis som du, först skruvar man ut muttern tills den ligger tight mot låsringen. låt nu låsringen sitta kvar. sätt sedan en lednyckel eller liknande på muttern, vinkla den 90 grader så du sedan kan ge den ett slag med en klubba (håll andra handen på svänghjulet så det inte snurrar)

på så sätt pressar mutter mot låsringen (clipset) och när slaget kommer så hoppar svänghjulet av från konan.

muttern ligger efter demonteringen kvar i svänghjulet eftersom låsringen hindrar den att komma ut.

så när du monterar ihop, tar du helt enkelt och sätter dit den men 1. taggbricka 2. mutter 3. låsring (clips)

observera att låsringen inte har någon funktion för att hålla svänghjuet på plats, utan den sitter där endast för att man ska kunna dra av hjulet mot den.

egentligen kan man montera svänghjulet med mutter och låsring kvar i svänghjulet, men det rekomenderas inte då det är svårare att känna om hjulet sätter sig rätt i kilen/kilspåret

använd INTE kloavdragare! du riskerar att spräcka svänghjulet och så kan man skada elektroniken, Vespasvänghjulet är inte tillverkat för att man ska använda kloavdragare, materialet närmast nitarna till konan tål inte den påfrestningen.

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

ok, men vad gör jag nu då? muttern är borta och hjulet sitter kvar på axeln.
janix
Entusiast
Entusiast
Posts: 214
Joined: Tue 24 May 2005, 23:48
Location: Sweden

Post by janix »

Hej.
Skruva muttern på svänghjulsaxeln igen,montera en ny låsring och skruva ut muttern tajt mot låsringen med en lednyckel,tag en plastklubba och klappa till mot lednyckeln så borde svänghjulet lossna.
Exakt så som Federico beskriver.
Mvh Janne:wink:
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

OK, jag förstår inte riktigt hur denna låsring ska få hjulet att hoppa av, men jag går till Vespaservice imorrn och köper en ny ring så får vi prova igen!:)Har jag fått ihop allt annat på vespan så känns det lite lattjo och fastna på den här sista grejen. Men konstruktionen är väl så genialisk att den blir obegriplig:wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />OK, jag förstår inte riktigt hur denna låsring ska få hjulet att hoppa av, men jag går till Vespaservice imorrn och köper en ny ring så får vi prova igen!:)Har jag fått ihop allt annat på vespan så känns det lite lattjo och fastna på den här sista grejen. Men konstruktionen är väl så genialisk att den blir obegriplig:wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har du ringen? isåfall är det bara att sätta tillbaka den igen, men först måste muttern dit.

har du koll på hur svänhjulet sitter på vevpartiet? det är alltså pressat, ena delen är stålcentrumet på svänghjulet och andra delen är vevens kona. eftersom muttern sitter gängad på vevpartiet (gängan börjar där konan slutar). då fungerar det alltså på samma sätt som när man drar ihop konorna, men omvänt. låsringen stoppar muttern och eftersom ringen sitter i svänghjulet och muttern på veven så pressar nu muttern av hela svänghjulet.

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Med en ny låsring och värme släppte idag svänghjulet. Men det satt hårt, höll på knäcka en låsring till! Magnetismen var också bra. Höll ett verktyg utan problem. Rengöring, ny kondensator så ska vi som inte liket vaknar till liv!

Tack för alla tips!
Post Reply