Hej, har precis proppat i ett brytarlöst 12 voltsystem i min Touring -59.
Inga direkta problem med installationen, men jag hade bra framljus innan med en 25/25W lampa och har nu en 25/25W 12V halogen, som jag upplever inte lysa så starkt som innan. Borde väl bli mer kräm?
Sedan håller jag på att koppla i en starkare tuta. Jag drog ur strömmen ur den befintliga, kopplade den gula kabeln till platsen där den vita satt i ljusomkopplare för att komma ifrån det tvärtomiga originalsystemet. Drog en kabel från voltregulatorns plus till den nya tutan och hakade på den gula upp till ljusomkopplaren så att den jordar när jag tutar och därmed sluter kretsen.
Simpelt och det funkar, men problemet är att det kommer så gott som obefintlig signal när man tutar. Den gamla funkade finfint, om än brölande lågt som dom gör. Den nya tutan funkar också(ung. 10x högre än originalaren), jag provade den innan (EDIT: Med extern 12v strömkälla).
Vad kan det vara för fel??
Frågor har dykt upp ang. 12 volt konvertering på Touring -59
-
- Lärling
Frågor har dykt upp ang. 12 volt konvertering på Touring -59
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Lärling
-
- Lärling
Regulatorn har jag beställt separat så den är rätt. Men själva kitet är från SIP. Jag har mätt upp lite och det visar sig att det endast kommer ut ca 1.5 volt ur den gröna kabeln från tändplattan, den som ska till regulatorn. Den lila och den röda som ska vara kopplade till cdi'n mäter över 20v.
Jordfel kanske? Ska kolla kablarna på tändplattan och se.
Jordfel kanske? Ska kolla kablarna på tändplattan och se.
jordfel, kanske, mäter du AC?
Annars har ju indierna nästan patent på att göra spolar som är kassa från produktion.
Har sett mer än en gång att när tråden tagit slut mitt i en lindning så har de bara tvinnat ihop en ny tråd och fortsatt linda...funkar ibland men aldrig länge...
Mät över spolen och kolla att du bara har några ohm och stabilt värde.
Du kan också testa att skicka ström genom spolen och på så sett se om den är hel om du nu vill kolla innan start.
Annars har ju indierna nästan patent på att göra spolar som är kassa från produktion.
Har sett mer än en gång att när tråden tagit slut mitt i en lindning så har de bara tvinnat ihop en ny tråd och fortsatt linda...funkar ibland men aldrig länge...
Mät över spolen och kolla att du bara har några ohm och stabilt värde.
Du kan också testa att skicka ström genom spolen och på så sett se om den är hel om du nu vill kolla innan start.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
-
- Lärling
Jag har summrat de seriekopplade spolarna och det kommer ström genom dom, från jord till kabelspets. Men det kan ju vara brott ändå?
Det blir även 0.7 ohm i resistens genom spolarna.
Jag hajar inte el alltså. Kör jag i en 6V 25/25W fram så lyser det utav bara jävulen på tomgång, för att sedan blinka lite och lysa svagare med gaspådrag. Antar att 6V beter sig så i ett 12V system. Men med halogen-lampan är det kasst ljus.
På kablarna till CDI'n så mäter jag upp över 20V och det är ju bara från en spole.
Verkar ju vara kassa spolar..
Hur kan man felsöka en spole?
Det blir även 0.7 ohm i resistens genom spolarna.
Jag hajar inte el alltså. Kör jag i en 6V 25/25W fram så lyser det utav bara jävulen på tomgång, för att sedan blinka lite och lysa svagare med gaspådrag. Antar att 6V beter sig så i ett 12V system. Men med halogen-lampan är det kasst ljus.
På kablarna till CDI'n så mäter jag upp över 20V och det är ju bara från en spole.
Verkar ju vara kassa spolar..

Hur kan man felsöka en spole?