NU vill jag bara ha vår så att jag kan få njuta denna vackra Italienska på Upplänska vägar, kan knappt bärga mig.....
DP says: I sann Eskimå anda så lånar jag gärna ut henne....
Jättebra att de har gjort något åt det i så fall; den jag provkörde, as is from factory, hade de förrädiska Sawa:na monteradeDP wrote:vistor in da house:
Däcken suger dock, varning utfärdas!
Sitter Pirelli GTS22 på den och vad jag hört så ska väl dom funka ganska bra, i värsta fall vet jag vart det ligger det några 12" Maxxis Soft. Tog en liten tur på den igår, till OK-Q8 och kollade luften i däcken och sen ett par varv mellan rondellerna, vred lite på gasen och vips var det 100-knutar, den tuffar på riktigt bra!!!! men f*n va kallt det var, väntar nog en månad innan jag ger mig på en längre tripp....
DP says: Gillar den skarpt!!!!
Jag har noterat alla tankningar sedan jag köpte min 250 (800 mil). Förbrukningen ligger nu i genomsnitt på 0,33 liter/mil. Då ingår en del stadskörning och en del på 70-väg. Kör man enbart landsväg kan man säkert komma ned i 0,30, men 0,20 är helt omöjligt. Piaggio uppger 0,25 liter/mil vid konstant 60 km/h för 250:an. Detta är sannolikt den lägsta förbrukning man över huvud taget kan komma ned i.DP wrote: Har inte kollat bränsleekonomin på ett vetenskapligt sätt men som det lutar åt så går den under 0.3 L/mil kanske tillockmed ner mot 0.2
Har for mig att de har desajnat om insprutningen...Bergfors wrote:Jag har noterat alla tankningar sedan jag köpte min 250 (800 mil). Förbrukningen ligger nu i genomsnitt på 0,33 liter/mil. Då ingår en del stadskörning och en del på 70-väg. Kör man enbart landsväg kan man säkert komma ned i 0,30, men 0,20 är helt omöjligt. Piaggio uppger 0,25 liter/mil vid konstant 60 km/h för 250:an. Detta är sannolikt den lägsta förbrukning man över huvud taget kan komma ned i.DP wrote: Har inte kollat bränsleekonomin på ett vetenskapligt sätt men som det lutar åt så går den under 0.3 L/mil kanske tillockmed ner mot 0.2
Frågan är då om 300:an drar mer eller mindre än 250:an. De rapporter jag har hört tyder på att den drar ungefär lika eller aningen mer. Det finns vad jag vet inga belägg (eller tekniska förklaringar) för att den skulle dra betydligt mindre. En förbrukning mellan 0,30 – 0,35 är dock inget att klaga på, med tanke på Vespans prestanda.
/Jörgen
En förklaring är att CVT:n har betydligt sämre verkningsgrad än en mekanisk växellåda.victor wrote: Vad jag tycker ar konstigt ar att en modern scooter, pa 2 hjul, vikt kanske 150 kg, med fyrtaktsmotor och insprutning kan dra i princip lika mycket som en smabil (toyota aygo, audi a2)...
Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....Bergfors wrote:En förklaring är att CVT:n har betydligt sämre verkningsgrad än en mekanisk växellåda.victor wrote: Vad jag tycker ar konstigt ar att en modern scooter, pa 2 hjul, vikt kanske 150 kg, med fyrtaktsmotor och insprutning kan dra i princip lika mycket som en smabil (toyota aygo, audi a2)...
En annan är att luftmotståndskoefficienten är mycket sämre för en Vespa (med förare) än för en bil. Frontarean är visserligen mindre på Vespan men det sämre cw-talet gör att luftmotståndet ändå inte blir så mycket lägre än för bilen.
Det som Vespan framför allt vinner på är att den låga vikten ger lägre förbrukning vid körning med många stopp (stadstrafik).
/Jörgen
Vilken typ av automatisk växellåda har den?victor wrote:Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....
Det varierat stort mellan framförallt motorkonstruktioner, t.ex. drog min Honda VTR 1000 minst 0.8 och min LX drar aldrig under 0.5 i stan...victor wrote:Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....
Och en MC drar mellan 0.3 och 0.5, och har manuell vxllåda. Dock har de som max 1-litersmotor, medans de flesta bilar har 1.4 liter och uppåt, med i princip samma förbrukning men mer än dubbelt rullmotstånd, 4 ggr högre vikt och säkert 2-3 ggr högre luftmotstånd...
"Cicciolina" är självklart Rosso Dragon!lucifer wrote:nice!
Vilken färg blev det?
Funderade på en begagnad 250 GTS men det finns inte så många därute.
Men om man ändå håller på kan man ju lika gärna slå till på en 300
Var sugen på en svart först, men sedan såg jag den röda.... it´s amore skulle man ju kunna säga.
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.mejiro wrote:Mina turer fram och tillbaka till jobbet i Stockholms innerstad ger mig en förbrukning på över 0,4 med min GTS 125. Motorn får verkligen jobba och hinner nätt och jämt bli varm innan jag är framme. Jag skulle tro att detta är fordonets maximala (!) bränsleförbrukning med i princip full gas från varje rödljus och med en tjocksmock på nära 100 kg bakom styret. Det skulle vara intressant om det även framgick vilka maximala bränsleförbrukningar som olika bilar och MC har
Nu hade du inte huvudet på spiken. Det finns alltför många begränsningar för att kunna uppnå oändligt antal liter per mil.victor wrote:
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.
...
Problemet är inte att remmen slirar, för det ska den inte göra. Problemet är dels friktionsförluster mellan remmen och remskivorna (det måste vara högt tryck för att den inte ska slira) och dessutom krävs en uppväxling (kuggväxel) efter remtransmissionen, för att få rätt varvtal på bakhjulet. Om du tror att din Merca med CVT drar lika lite som en manuell, har du inte mätt ordentligt.Peter Björkdahl wrote:Nu vet jag inte om remmen i min Merca B170NGT slirar som i scootern - men det ÄR en CVT och den förbrukar ganska lika motsvarande en med manuell låda. Så det borde gå att få en CVT-scooter bränslesnål också.
250:an som finns nu är inte direktinsprutad utan insprutningen sker i plenumkammare, före insugsventilen, på konventionellt sätt. Direktinsprutning innebär insprutning direkt i cylindern.DP wrote: 250ie finns redan den sitter tex i X7 250ie och har funnits i Aprilia SportCity 250ie i ett par år men jag tvivlar på att den är snålare än 300'an,