2009 Vespa GTS 300ie Super....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
DP
Lärling
Lärling

2009 Vespa GTS 300ie Super....

Post by DP »

Idag kom hon, röd & fin....

Image
Image

NU vill jag bara ha vår så att jag kan få njuta denna vackra Italienska på Upplänska vägar, kan knappt bärga mig.....

DP says: I sann Eskimå anda så lånar jag gärna ut henne....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Provkörde modellen när den släpptes på Vespa Point Roma; fantastiskt vrid i motorn, den känns starkare än 250:an även om det skiljer väldigt lite i motorstorlek, kan vara variatorn som uppges vara nydesajnad...

Stötdämparna är bättre än på den äldre modellen även om de inte matchar mina Bitubo :D

Däcken suger dock, varning utfärdas!
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Mmm... A true thing of beauty!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

vistor in da house:

Sitter Pirelli GTS22 på den och vad jag hört så ska väl dom funka ganska bra, i värsta fall vet jag vart det ligger det några 12" Maxxis Soft. Tog en liten tur på den igår, till OK-Q8 och kollade luften i däcken och sen ett par varv mellan rondellerna, vred lite på gasen och vips var det 100-knutar, den tuffar på riktigt bra!!!! men f*n va kallt det var, väntar nog en månad innan jag ger mig på en längre tripp....

DP says: Gillar den skarpt!!!!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

DP wrote:vistor in da house:

Sitter Pirelli GTS22 på den och vad jag hört så ska väl dom funka ganska bra, i värsta fall vet jag vart det ligger det några 12" Maxxis Soft. Tog en liten tur på den igår, till OK-Q8 och kollade luften i däcken och sen ett par varv mellan rondellerna, vred lite på gasen och vips var det 100-knutar, den tuffar på riktigt bra!!!! men f*n va kallt det var, väntar nog en månad innan jag ger mig på en längre tripp....

DP says: Gillar den skarpt!!!!
Jättebra att de har gjort något åt det i så fall; den jag provkörde, as is from factory, hade de förrädiska Sawa:na monterade :(
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Jag måste bara.....

Nu har jag spenderat dom senaste 2 veckorna på 300'an (som numera heter Red Delicious) och kan bara ösa beröm över den, varje dag går den mellan firman & Mosta Hill, små krokiga vägar som efter vintern till vissa delar påminner om granathål pga. tjälskott, det finns ett par högfartsbitar och där är mätaren stadigt mellan 125 & 130kph men på dom dåliga bitarna är den hur stabil som helst, inget shake i nosen, inga studsande hjul bara ett mjukt fint flyt, bromsarna är gudomliga, inte som på en Aprilia men väl balancerade och lättjobbade, vill man låsa upp bakhjulet för en frän sladd går det men bara om man vill. I lördags åkte jag och Picko (han på sin nyinförskaffade Italjet Dragster 180) gamla E18 till & genom Västerås, om det inte hade varit så förbannat kallt så hade det varit en njutning, ligga och luffa i 110 är prefekt, mer på gasen och den går stabilt som ett lok. Sadelbaljan är tyvärr inte stor nog att rymma dom flesta hjälmarna, en mindre jet-hjälm funkar men baljan är avlång så det är inga större problem att få ner en matkasse i den, praktiskt.....

Den har nu gått 45mil och det "släpper" mer och mer för varje dag, i början kändes den lite seg men nu drar det duktigt, från 0-90 sticker den (går lätt att bli av med kortet på den här) sen jobbar den sig upp till toppfart utan protester, det enda jag kan anmärka på är att det känns som det är en otrolig glädjemätare på den men väl i trafik visar det sig att den nog bara visar +5kph. Har inte kollat bränsleekonomin på ett vetenskapligt sätt men som det lutar åt så går den under 0.3 L/mil kanske tillockmed ner mot 0.2!!!!! Och då ska jag tillägga att jag inte har en snäll högernäve, den går på fullt ut ur kurvor, rondeller och i princip hela vägen fram & tillbaka på dagarna...

DP says: En sån här MÅSTE man bara ha!!!!!!!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

DP wrote:Jag måste bara.....
Helt enig!

Skiljer dock lite mellan 250an och "300:an", men bara vetskapen om att den har 15cc mer gor att jag vill byta upp mig :)

/.v - som idag hamtar ut sin vespa fran mekanikern om han godanner platslagarens arbete :)
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

DP wrote: Har inte kollat bränsleekonomin på ett vetenskapligt sätt men som det lutar åt så går den under 0.3 L/mil kanske tillockmed ner mot 0.2
Jag har noterat alla tankningar sedan jag köpte min 250 (800 mil). Förbrukningen ligger nu i genomsnitt på 0,33 liter/mil. Då ingår en del stadskörning och en del på 70-väg. Kör man enbart landsväg kan man säkert komma ned i 0,30, men 0,20 är helt omöjligt. Piaggio uppger 0,25 liter/mil vid konstant 60 km/h för 250:an. Detta är sannolikt den lägsta förbrukning man över huvud taget kan komma ned i.
Frågan är då om 300:an drar mer eller mindre än 250:an. De rapporter jag har hört tyder på att den drar ungefär lika eller aningen mer. Det finns vad jag vet inga belägg (eller tekniska förklaringar) för att den skulle dra betydligt mindre. En förbrukning mellan 0,30 – 0,35 är dock inget att klaga på, med tanke på Vespans prestanda.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
DP wrote: Har inte kollat bränsleekonomin på ett vetenskapligt sätt men som det lutar åt så går den under 0.3 L/mil kanske tillockmed ner mot 0.2
Jag har noterat alla tankningar sedan jag köpte min 250 (800 mil). Förbrukningen ligger nu i genomsnitt på 0,33 liter/mil. Då ingår en del stadskörning och en del på 70-väg. Kör man enbart landsväg kan man säkert komma ned i 0,30, men 0,20 är helt omöjligt. Piaggio uppger 0,25 liter/mil vid konstant 60 km/h för 250:an. Detta är sannolikt den lägsta förbrukning man över huvud taget kan komma ned i.
Frågan är då om 300:an drar mer eller mindre än 250:an. De rapporter jag har hört tyder på att den drar ungefär lika eller aningen mer. Det finns vad jag vet inga belägg (eller tekniska förklaringar) för att den skulle dra betydligt mindre. En förbrukning mellan 0,30 – 0,35 är dock inget att klaga på, med tanke på Vespans prestanda.

/Jörgen
Har for mig att de har desajnat om insprutningen...

Vad jag tycker ar konstigt ar att en modern scooter, pa 2 hjul, vikt kanske 150 kg, med fyrtaktsmotor och insprutning kan dra i princip lika mycket som en smabil (toyota aygo, audi a2)...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

victor wrote: Vad jag tycker ar konstigt ar att en modern scooter, pa 2 hjul, vikt kanske 150 kg, med fyrtaktsmotor och insprutning kan dra i princip lika mycket som en smabil (toyota aygo, audi a2)...
En förklaring är att CVT:n har betydligt sämre verkningsgrad än en mekanisk växellåda.
En annan är att luftmotståndskoefficienten är mycket sämre för en Vespa (med förare) än för en bil. Frontarean är visserligen mindre på Vespan men det sämre cw-talet gör att luftmotståndet ändå inte blir så mycket lägre än för bilen.
Det som Vespan framför allt vinner på är att den låga vikten ger lägre förbrukning vid körning med många stopp (stadstrafik).

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:
victor wrote: Vad jag tycker ar konstigt ar att en modern scooter, pa 2 hjul, vikt kanske 150 kg, med fyrtaktsmotor och insprutning kan dra i princip lika mycket som en smabil (toyota aygo, audi a2)...
En förklaring är att CVT:n har betydligt sämre verkningsgrad än en mekanisk växellåda.
En annan är att luftmotståndskoefficienten är mycket sämre för en Vespa (med förare) än för en bil. Frontarean är visserligen mindre på Vespan men det sämre cw-talet gör att luftmotståndet ändå inte blir så mycket lägre än för bilen.
Det som Vespan framför allt vinner på är att den låga vikten ger lägre förbrukning vid körning med många stopp (stadstrafik).

/Jörgen
Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....

Och en MC drar mellan 0.3 och 0.5, och har manuell vxllåda. Dock har de som max 1-litersmotor, medans de flesta bilar har 1.4 liter och uppåt, med i princip samma förbrukning men mer än dubbelt rullmotstånd, 4 ggr högre vikt och säkert 2-3 ggr högre luftmotstånd...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

victor wrote:Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....
Vilken typ av automatisk växellåda har den?

Sedan gäller det också att jämföra noggrannt uppmätta förbrukningssiffor vid verklig körning av normala användare. Tillverkarnas siffror är ofta omöjliga att uppnå i verklig vardagskörning. Och de ägare som skryter över hur lite deras fordon drar har oftast inte gjort någon tillräckligt ordentlig mätning.

/Jörgen
lucifer
Drömmare
Drömmare

Post by lucifer »

DP wrote:.

Ja, verkligen!
Har satt den på min önskelista, :grin:
lite ska man ju få drömma om...
:evil:
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

victor wrote:Men även en smart med automatisk vxllåda drar inte mycket mer milen....

Och en MC drar mellan 0.3 och 0.5, och har manuell vxllåda. Dock har de som max 1-litersmotor, medans de flesta bilar har 1.4 liter och uppåt, med i princip samma förbrukning men mer än dubbelt rullmotstånd, 4 ggr högre vikt och säkert 2-3 ggr högre luftmotstånd...
Det varierat stort mellan framförallt motorkonstruktioner, t.ex. drog min Honda VTR 1000 minst 0.8 och min LX drar aldrig under 0.5 i stan...
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

DP wrote: En massa bra grejer
Jag har beställt en, väntar på regnr m.m. Nu blev min väntan ännu otåligare, samtidigt som jag inser att jag gjort ett riktigt bra köp! Om ingen köpte nya vespor skulle det heller inte finnas gamla vespor.
lucifer
Drömmare
Drömmare

Post by lucifer »

:grin: nice!
Vilken färg blev det?

Funderade på en begagnad 250 GTS men det finns inte så många därute.
Men om man ändå håller på kan man ju lika gärna slå till på en 300

Var sugen på en svart först, men sedan såg jag den röda.... it´s amore skulle man ju kunna säga.
exter
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by exter »

lucifer wrote::grin: nice!
Vilken färg blev det?

Funderade på en begagnad 250 GTS men det finns inte så många därute.
Men om man ändå håller på kan man ju lika gärna slå till på en 300

Var sugen på en svart först, men sedan såg jag den röda.... it´s amore skulle man ju kunna säga.
"Cicciolina" är självklart Rosso Dragon!
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Mina turer fram och tillbaka till jobbet i Stockholms innerstad ger mig en förbrukning på över 0,4 med min GTS 125. Motorn får verkligen jobba och hinner nätt och jämt bli varm innan jag är framme. Jag skulle tro att detta är fordonets maximala (!) bränsleförbrukning med i princip full gas från varje rödljus och med en tjocksmock på nära 100 kg bakom styret. Det skulle vara intressant om det även framgick vilka maximala bränsleförbrukningar som olika bilar och MC har ;-)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

mejiro wrote:Mina turer fram och tillbaka till jobbet i Stockholms innerstad ger mig en förbrukning på över 0,4 med min GTS 125. Motorn får verkligen jobba och hinner nätt och jämt bli varm innan jag är framme. Jag skulle tro att detta är fordonets maximala (!) bränsleförbrukning med i princip full gas från varje rödljus och med en tjocksmock på nära 100 kg bakom styret. Det skulle vara intressant om det även framgick vilka maximala bränsleförbrukningar som olika bilar och MC har ;-)
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.

Racker att lamna bilen pa tomgang tills tanken ar tom ;)
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

victor wrote:
Maximal forbrukning ar alltid oandligt antal liter / milen.

...
Nu hade du inte huvudet på spiken. Det finns alltför många begränsningar för att kunna uppnå oändligt antal liter per mil. :-) Inte ens om du stod och hällde ut bensinen från tanken skulle du nå det...

För den som vill fundera på maximalt antal liter / mil så gäller det att ta reda på var det är "stopp", min gissning är den maximala mängd bensin cylindern kan ta in gånger frekvensen gånger tiden som man kan transportera sig en mil på för det givna varvtalet. I realitet har jag inte en aning men säkert en hel del mer än många tror.

Finns säkert någon här inne med mera fakta än jag har.... :-)
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Ja, det var kanske en korkad fråga av mig. Jag tänkte närmast på ett mått som visar på förbrukningen vid mindre gynnsamma körförhållanden och oekonomiskt körstil, t.ex. alltid full gas, tung last, många korta turer med kall motor etc. Jag känner inte till standarden för mätning vid "blandad körning", men uppenbarligen får det inte röra sig om för mycket väntan vid rödljus och stillastående i köer i rusningstid.
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Björkdahl »

Nu vet jag inte om remmen i min Merca B170NGT slirar som i scootern - men det ÄR en CVT och den förbrukar ganska lika motsvarande en med manuell låda. Så det borde gå att få en CVT-scooter bränslesnål också.

//Peter Björkdahl
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Peter Björkdahl wrote:Nu vet jag inte om remmen i min Merca B170NGT slirar som i scootern - men det ÄR en CVT och den förbrukar ganska lika motsvarande en med manuell låda. Så det borde gå att få en CVT-scooter bränslesnål också.
Problemet är inte att remmen slirar, för det ska den inte göra. Problemet är dels friktionsförluster mellan remmen och remskivorna (det måste vara högt tryck för att den inte ska slira) och dessutom krävs en uppväxling (kuggväxel) efter remtransmissionen, för att få rätt varvtal på bakhjulet. Om du tror att din Merca med CVT drar lika lite som en manuell, har du inte mätt ordentligt.
En annan anledning till att scooters inte drar så mycket mindre än de senaste småbilarna är att scootermotorer hittills inte har varit optimerade för lägsta förbrukning utan för lägsta tillverkningskostnad. Men Piaggios nya direktinsprutade 125:a ändrar på det förhållandet. Enligt uppgift ska den vara rejält snålare än gamla 125:an och dessutom starkare på låga varv. Vi får hoppas att de snart släpper en direktinsprutad 250:a också. Då lär vi få se prestanda som 300:an men med lägre bensinförbrukning.

/Jörgen
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

bergfors in da house:
Enligt uppgift ska den vara rejält snålare än gamla 125:an och dessutom starkare på låga varv. Vi får hoppas att de snart släpper en direktinsprutad 250:a också. Då lär vi få se prestanda som 300:an men med lägre bensinförbrukning

Vad jag har sett och hört om nya 125 4-taktaren så är det en "direct injection" precis som på DiTech (som drar runt 0.17 L/mil), altså bensinen sprutas direkt in i förbränningsrummet och då kan den bli snål. 250ie finns redan den sitter tex i X7 250ie och har funnits i Aprilia SportCity 250ie i ett par år men jag tvivlar på att den är snålare än 300'an, jag har sålt många SportCity 250ie och kört många, om man jämför den med GTS 300ie så är den inte lika kvick upp till 100 men den går istället i 140kph så 17" hjul och en högre utväxling kan nog vara den stora skilnaden på dom två. Anledningen till att jag inte har gjort mer vetenskapliga soppmätningar på 300'an är att jag tankar den som oftast ur "dunk" här på firman, skvätter i några liter när lampan lyser men jag ska ta mig i kragen och åka en vecka, tanka på mack & dokumentera liter & km men man borde nog vänta till efter första service (100 mil) då borde allt vara inslitet och som det ska....

DP says: Lite av mitt favorit fordon just nu, som Aprilia 850 Mana var förra sommaren...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

DP wrote: 250ie finns redan den sitter tex i X7 250ie och har funnits i Aprilia SportCity 250ie i ett par år men jag tvivlar på att den är snålare än 300'an,
250:an som finns nu är inte direktinsprutad utan insprutningen sker i plenumkammare, före insugsventilen, på konventionellt sätt. Direktinsprutning innebär insprutning direkt i cylindern.

/Jörgen
Post Reply