är lunafälgarna samma som de större eller har de en egen variant?
vilken inre diameter har handtagsgummit, vill ha ett som skaver mindre. ngn som vet? samma sak med kopplings/bromshandtagen, mina är av och vet inte om jag ska köra på original. är sådant universal lr modellspecifikt?
http://lambrettalui.blogspot.com
litet mera luna
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />men alltså, hur dyrt är sånt egentligen? låt säga exempelvis en lunatank.. vilka prisnivåer rör det sig om?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OLLE, i Sthlm, på 070 6645932, brukar hjälpa till med kromning, ring o fråga!
<br />men alltså, hur dyrt är sånt egentligen? låt säga exempelvis en lunatank.. vilka prisnivåer rör det sig om?
OLLE, i Sthlm, på 070 6645932, brukar hjälpa till med kromning, ring o fråga!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />[quote]<i>Originally posted by erikh</i>
snackade med en mopperenoverare som betalade 3-4.000st för en helkromade mopedtankar. vet inte om det är ett normalt pris
Federico
<br />[quote]<i>Originally posted by erikh</i>
snackade med en mopperenoverare som betalade 3-4.000st för en helkromade mopedtankar. vet inte om det är ett normalt pris
Federico
ah ok. sitter och dubbelkollar inköpslistan- SAVA är skit och continental värt 40 euro extra, eller vad?
lilla (snygga) 50cl-lampan passar rakt på min 50s, right?
hur vet man om man har lilla eller stora hastighetsmätardrevet?
just nu har jag en luna som inte bromsar, skär upp handen när man gasar och som läcker som ett såll genom bensinkranen, och förmodligen därav går sämre än vad jag vill. tilläggas bör även att jag har mer vilja än kunskap, men inte vill åka vespa på scooterpremiären..
vad har jag missat? tänkte lägga pengarna på lunan och få den fin nu när jag är hemlös och saknar utgifter (om ngn har en lägenhet över i sthlm, maila gärna..
)
inköpslistan är
- fälg
- 3 däck + slang
- ny matta
- kick / bromsgummi
- nya bromsklossar
- vajerset
- kabelstam
- bensinkran
- 50-cl-lampan (alt. ngn custom-mc-lampa. svennelampan är grotesk)
- nya handtag
+ krimskrams som backspeglar samt ny lack.
vad har jag missat? tänkte inte riva motorn.
motormässigt går den hyfsat bra, men låter som den håller på skära på höga varv. vad beror det på? har ett par alternativ, är det för mgt luft, för lite olja eller helt enkelt min läckande bensinkran som ställer till det?
tänkte ta alla frågor på en gång.
för att montera loss motorn & bakhjulet lossar man på stötdämparen och storgrejen (svingbult? heter det så?), right?
var kan man få cylindern uppborrad / överdimensionerad? låt säga att jag får den uppborrad & byter till större kolv, då behöver jag byta fugge också va?
har gett upp hoppet om ett sportblås, tar det på nästa luna, men rimini l c har ett fint j50-blås som de tror passar. ngn expert som kan bekräfta / dementera? det är svindyrt, men jag vill åka med stil.
om ngn har en reservdelsluna att bli av med, hojta till..
// erik (som saknar scooterister/mekaniker i bekantskapskretsen)
lilla (snygga) 50cl-lampan passar rakt på min 50s, right?
hur vet man om man har lilla eller stora hastighetsmätardrevet?
just nu har jag en luna som inte bromsar, skär upp handen när man gasar och som läcker som ett såll genom bensinkranen, och förmodligen därav går sämre än vad jag vill. tilläggas bör även att jag har mer vilja än kunskap, men inte vill åka vespa på scooterpremiären..
vad har jag missat? tänkte lägga pengarna på lunan och få den fin nu när jag är hemlös och saknar utgifter (om ngn har en lägenhet över i sthlm, maila gärna..

inköpslistan är
- fälg
- 3 däck + slang
- ny matta
- kick / bromsgummi
- nya bromsklossar
- vajerset
- kabelstam
- bensinkran
- 50-cl-lampan (alt. ngn custom-mc-lampa. svennelampan är grotesk)
- nya handtag
+ krimskrams som backspeglar samt ny lack.
vad har jag missat? tänkte inte riva motorn.
motormässigt går den hyfsat bra, men låter som den håller på skära på höga varv. vad beror det på? har ett par alternativ, är det för mgt luft, för lite olja eller helt enkelt min läckande bensinkran som ställer till det?
tänkte ta alla frågor på en gång.
för att montera loss motorn & bakhjulet lossar man på stötdämparen och storgrejen (svingbult? heter det så?), right?
var kan man få cylindern uppborrad / överdimensionerad? låt säga att jag får den uppborrad & byter till större kolv, då behöver jag byta fugge också va?
har gett upp hoppet om ett sportblås, tar det på nästa luna, men rimini l c har ett fint j50-blås som de tror passar. ngn expert som kan bekräfta / dementera? det är svindyrt, men jag vill åka med stil.
om ngn har en reservdelsluna att bli av med, hojta till..
// erik (som saknar scooterister/mekaniker i bekantskapskretsen)
Tjena Erik
Den "snygga" 50CL baklampan har Marcello och den passar (nästan) rakt av. Skruven som var med behöver dock kapas nån cm för att få plats...
Övriga prylar som du listat har Marcello det mesta av oxo, i alla fall i listan, annars brukar han kunna få hem det relativt snabbt.
Om du hellre vill gå över ån efter vatten har ju JEM på LUNABASE.CO.UK (kolla under "parts and services) det mesta av det du söker inkl avgassystemet. Nej Erik, inte sportblåset
Men håll ett öga på Scootopia sida på LUNABASE de har ju i alla fall lagt upp "large 75cc exhaust grill". En bra början och i listan över delar på G så nämner de ju just exhaust. Maila o kolla om det kan vara sport-avgassystemet.
Du säger att det låter som att den håller på att skära på höga varv.
Hmm, min har inte gett några sådana akustiska indikationer, men när jag tog av cylindern igår fick jag en överraskning. (Jag har skickat bilder till LUNABASE så Justin kommer snart att publicera den under "gallery" "resto projects".) Undrar just var de delarna som saknades på kolven befinner sig nu....
En positiv sak i samanhanget var att det fanns inga repor i cylindern i alla fall, men de blir nog till att dyka djupare in i motorn i jakt på saknade delar.
// LENY
Den "snygga" 50CL baklampan har Marcello och den passar (nästan) rakt av. Skruven som var med behöver dock kapas nån cm för att få plats...
Övriga prylar som du listat har Marcello det mesta av oxo, i alla fall i listan, annars brukar han kunna få hem det relativt snabbt.
Om du hellre vill gå över ån efter vatten har ju JEM på LUNABASE.CO.UK (kolla under "parts and services) det mesta av det du söker inkl avgassystemet. Nej Erik, inte sportblåset

Du säger att det låter som att den håller på att skära på höga varv.
Hmm, min har inte gett några sådana akustiska indikationer, men när jag tog av cylindern igår fick jag en överraskning. (Jag har skickat bilder till LUNABASE så Justin kommer snart att publicera den under "gallery" "resto projects".) Undrar just var de delarna som saknades på kolven befinner sig nu....

// LENY
As-coolt Erik! Men, utan att vara expert så är jag tveksam till att det funkar. Om man jämför det med det vanliga 50cc systemet som Jem har bild på http://www.lunabase.co.uk/parts_service ... rt_234.jpg så sitter ju t ex inte fästöron på samma ställe. Inloppet är placerat längst fram på det ena resp. nästan längst bak på det andra.
Men det kanske funkar ändå, nån på forumet som är mer bevandrad i hur J Range är funtade?
Ang ditt bensinkran problem. Om den läcker såpass mycket att det går ut över framfarten så har du problem.
Fördelen med det problemet är ju att snart lär tanken vara tom, och då är det ju en baggis att byta utan söl och slafs. Ett forskarlag i Brasilien lär på 70-talet ha fått en tränad schimpans att byta bensinkran på en LUNA på mindre än 4 minuter. Dock lyckades den arma apan inte att själv beställa reservdelen via tel från den lokala CasaLambretta handlaren. Så exprimentet lades ner.
Men det kanske funkar ändå, nån på forumet som är mer bevandrad i hur J Range är funtade?
Ang ditt bensinkran problem. Om den läcker såpass mycket att det går ut över framfarten så har du problem.
Fördelen med det problemet är ju att snart lär tanken vara tom, och då är det ju en baggis att byta utan söl och slafs. Ett forskarlag i Brasilien lär på 70-talet ha fått en tränad schimpans att byta bensinkran på en LUNA på mindre än 4 minuter. Dock lyckades den arma apan inte att själv beställa reservdelen via tel från den lokala CasaLambretta handlaren. Så exprimentet lades ner.