V50 som vägrar att gå upp i varv! UPPDATERAD MED VIDEO!
V50 som vägrar att gå upp i varv! UPPDATERAD MED VIDEO!
Jag har tidigare postat om min röda V50 R (73a) som jag köpte i höstas. Personen jag köpte moppen av påstod att den fungerat bra men att den just nu inte startade. Naiv som jag var så gav jag i alla fall 10 000 för vespan med planen att ordna allting över vintern.
Under vintern har jag mest gjort smågrejer, typ gjort rent förgasare, bytt tändstift, förskkt ställa tändning och lite annat smått och gott.
Problemet är att när moppen väl startar vilket den sällan gör så går den klent och dör direkt nr man lägger i 1:an om inte före. Jag har justerat luftskruven och lekt lite med tomgångsskruven men det hjälpte inte. Har Även såklart testat att gasa och choka samtidigt men den går ändå liksom inte upp i varv. Vad gör jag?
Övrigt konstigt:
Efter några kick på kicken (nähä!?) så blir den konstig och istället för att det blir flera "hack" så bara glider den segt. iblland fastnar den också där nere för att sedan hastigt flyga upp och slå till en på smalbenet (AJ).
Vet inte om det är konstigt men ska man kunna växla utan att dra i kopplingen? Det kan jag iaf.
.
Det ska även tilläggas att jag är 15 bast och inte har en aning om hur en motor fungerar, cheers!
_______________________________________
EDIT:
Här finns en film jag slängde ihop som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig!
för säkerhets skull laddade jag upp den på två ställen:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/vespa.mpg
http://rapidshare.com/files/222785610/vespa.mpg.html
Under vintern har jag mest gjort smågrejer, typ gjort rent förgasare, bytt tändstift, förskkt ställa tändning och lite annat smått och gott.
Problemet är att när moppen väl startar vilket den sällan gör så går den klent och dör direkt nr man lägger i 1:an om inte före. Jag har justerat luftskruven och lekt lite med tomgångsskruven men det hjälpte inte. Har Även såklart testat att gasa och choka samtidigt men den går ändå liksom inte upp i varv. Vad gör jag?
Övrigt konstigt:
Efter några kick på kicken (nähä!?) så blir den konstig och istället för att det blir flera "hack" så bara glider den segt. iblland fastnar den också där nere för att sedan hastigt flyga upp och slå till en på smalbenet (AJ).
Vet inte om det är konstigt men ska man kunna växla utan att dra i kopplingen? Det kan jag iaf.
.
Det ska även tilläggas att jag är 15 bast och inte har en aning om hur en motor fungerar, cheers!
_______________________________________
EDIT:
Här finns en film jag slängde ihop som kanske kan hjälpa er att hjälpa mig!
för säkerhets skull laddade jag upp den på två ställen:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/vespa.mpg
http://rapidshare.com/files/222785610/vespa.mpg.html
Last edited by joakimz on Sat 18 Apr 2009, 13:21, edited 3 times in total.
V50 1973
Fritt spån...
Att den inte vill starta och gå upp i varv skulle kunna vara:
- trasig krysskil på svänghjulskonan
- defekt kondensator/tändspole
- felaktigt brytaravstånd (ska vara 0,40 mm)
- överslag p g a defekt (eller fett och olja på) tändkabel/tändhatt
- felvänd packning mellan förgasare/luftfilter
- tjuvluft vid cylinderfot, topp eller insugningsrör
Svampig kick kan bero på:
- utslitna kopplingslameller eller kopplingsfjäder
- feljusterad koppling (eller kass plunger)
- fel olja (ska vara SAE 30, s k "gräsklipparolja")
Mvh
/ Fredrik
Att den inte vill starta och gå upp i varv skulle kunna vara:
- trasig krysskil på svänghjulskonan
- defekt kondensator/tändspole
- felaktigt brytaravstånd (ska vara 0,40 mm)
- överslag p g a defekt (eller fett och olja på) tändkabel/tändhatt
- felvänd packning mellan förgasare/luftfilter
- tjuvluft vid cylinderfot, topp eller insugningsrör
Svampig kick kan bero på:
- utslitna kopplingslameller eller kopplingsfjäder
- feljusterad koppling (eller kass plunger)
- fel olja (ska vara SAE 30, s k "gräsklipparolja")
Mvh
/ Fredrik
Tack för ett snabbt svar Fredrik!Woodstock wrote:Fritt spån...
Att den inte vill starta och gå upp i varv skulle kunna vara:
- trasig krysskil på svänghjulskonan
- defekt kondensator/tändspole
- felaktigt brytaravstånd (ska vara 0,40 mm)
- överslag p g a defekt (eller fett och olja på) tändkabel/tändhatt
- felvänd packning mellan förgasare/luftfilter
- tjuvluft vid cylinderfot, topp eller insugningsrör
Svampig kick kan bero på:
- utslitna kopplingslameller eller kopplingsfjäder
- feljusterad koppling (eller kass plunger)
- fel olja (ska vara SAE 30, s k "gräsklipparolja")
Mvh
/ Fredrik
Tändstift och kondedsator är bytta, brytaravstånd justerat. Tändkabel följde med tändspolen och jag har en helt ny tändhatt. Borde man se om kilen är trasig eller rör det sig om detaljer?
Det lämnar mig med felvänd packningen och tjuvluften, båda alternativen är fullt möjliga. Åt vilket håll ska packningen sitta? Och ang. tjuvluft, hur åtgärdas det?
Kan det var felställd tändning som gör att den inte går upp i varv?
Har även fått höra att det kan vara dålig kompression?
Sen till kicken, jag antar att du pratar om oljan man fyller på snett till vänster nedanför svänghjulet? Den oljan har jag iaf precis bytt. Dem andra två alternativen låter mera troliga men också mycket svårare att åtgärda, borde man överväga EHR?
V50 1973
Jag hade inlett med att kolla krysskilen som sitter i ett spår på vevkonan där svänghjulet sitter fast. Om kilen är av eller defekt, kan det vara omöjligt att få till en stabil gång på motorn - ja, t o m omöjligt att starta den.
Det bästa vore om du kunde be någon snäll farbror på forumet att hjälpa till att felsöka din V50, då det kostar en hel del att lämna in den på EHR. Bor du i Sthlm? Det finns en hel drös med duktiga V50-ägare där, så någon borde kunna hjälpa dig tycker man.
Lycka till!
Mvh
/ fredrik
Det bästa vore om du kunde be någon snäll farbror på forumet att hjälpa till att felsöka din V50, då det kostar en hel del att lämna in den på EHR. Bor du i Sthlm? Det finns en hel drös med duktiga V50-ägare där, så någon borde kunna hjälpa dig tycker man.
Lycka till!
Mvh
/ fredrik
Tack igen för svar Fredrik!Woodstock wrote:Jag hade inlett med att kolla krysskilen som sitter i ett spår på vevkonan där svänghjulet sitter fast. Om kilen är av eller defekt, kan det vara omöjligt att få till en stabil gång på motorn - ja, t o m omöjligt att starta den.
Det bästa vore om du kunde be någon snäll farbror på forumet att hjälpa till att felsöka din V50, då det kostar en hel del att lämna in den på EHR. Bor du i Sthlm? Det finns en hel drös med duktiga V50-ägare där, så någon borde kunna hjälpa dig tycker man.
Lycka till!
Mvh
/ fredrik
Halv är krysskilen definitivt inte, ifall det skulle vara något med krysskilen så är det någonting litet, är det väldigt hög precision på den lilla saken?
Jag blir jätteglad över all hjälp jag får, och om det som du säger finns någon snäll farbror här på forumet som vill hjälpa till, kan han ju skicka PM! Jag bor i Danderyd, någon mil norr om stan. Om så önskas finns det pengar att tjäna..
Som sagt, skicka PM alla vänliga Vespa-själar!
/Joakim
V50 1973
jag skulle felsöka tändningen...
hur pass bra passform är det mellan kilspåret och kilen? det ser ut som om kilen är någon mm smalare än spåret, så ska det inte vara, den ska passa precis.
Sen kan du ju testa att vrida tändplattan (ändra tändinställningen) för att se om du får någon skillnad i beteende
hur mår brytarspetsen? är den sliten kan det vara värt att köpa ny, kostar en hundring.
C
hur pass bra passform är det mellan kilspåret och kilen? det ser ut som om kilen är någon mm smalare än spåret, så ska det inte vara, den ska passa precis.
Sen kan du ju testa att vrida tändplattan (ändra tändinställningen) för att se om du får någon skillnad i beteende
hur mår brytarspetsen? är den sliten kan det vara värt att köpa ny, kostar en hundring.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Passformen är faktiskt ganska dålig, men kilen är ju sprillans ny från EHR! Kan jag ha fått fel? Annars kanske spåret kan vara konstigt?crispin wrote:jag skulle felsöka tändningen...
hur pass bra passform är det mellan kilspåret och kilen? det ser ut som om kilen är någon mm smalare än spåret, så ska det inte vara, den ska passa precis.
Sen kan du ju testa att vrida tändplattan (ändra tändinställningen) för att se om du får någon skillnad i beteende
hur mår brytarspetsen? är den sliten kan det vara värt att köpa ny, kostar en hundring.
C
Och ja, det är väl kanske 1 mm bredare spår än kil, iallafall i toppen av spåret.
Den gamla kilen passade nästan bättre men den hade också samma mellanrum på sidorna. Dessutom såg den konstig och sliten ut, den var helt annorlunda än den nya.
Bilder:
Kilarna, nya till vänster:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P1010313.JPG
Nya kilen i spåret:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P1010311.JPG
Tändningen är ställd men inte särskilt noggrant, borde ligga mellan 17 och 19 grader.
Brytarspetsarna ser väl OK ut, inte direkt skinande metall och när jag kolalde nyss så såg jag att det var nästan som en vit beläggning på en av spetsarna. En fråga till, ska dem ligga helt kant i kant med varandra? Det gör inte mina utan den ena ligger lite under den andra (iaf när svänghjulet är av).
Nån skarp bild på brytarn fick jag inte till.
OK men vad är huvudmunstycket? Det som går från förgasaren till motorn? Hur får man av det?wanten wrote:Jag gissar på igensatt huvudmunstycke.
Även om det ser rent ut så skulle jag lägga det i T-röd ett tag och sedan blåsa ur det med tryckluft.
Har du bensinfilter på den? Om inte, investera i ett, då det ofta finns små avlagringar i tanken som släpper när man minst vill.
Ok bensinfilter, jag antar att du menar ett utöver det som sitter i förgasaren? Något speciellt tips? Iofs försökte jag nyligen göra rent tanken genom att lägga i några skruvar och muttrar och skaka runt med lite bensin, men huvudmunstycket kan ju vara igensatt för det.
TACK FÖR ATT NI SKRIVER!
V50 1973
Hej!
Jag hade liknande symptom på min flickväns V50 (i samma färg faktiskt
), det var dödarkabeln som jordade vid högre spänning! Alltså, när man försökte varva blev det överslag i dödarkabeln (röd kabel genom ramen) vid styrhuvudet och den ville inte mer. Kan vara värt att koppla loss dödaren (och för den delen alla andra kablar) ur kopplingsboxen på "svingen" vid motorn och se om det hjälper, även om det är ett "long-shot".
Edit:
Huvudmunstycke och förgasarrengöring, kolla här (smallframes.com):
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
Jag hade liknande symptom på min flickväns V50 (i samma färg faktiskt

Edit:
Huvudmunstycke och förgasarrengöring, kolla här (smallframes.com):
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
Last edited by bufflig on Sun 19 Apr 2009, 13:23, edited 1 time in total.
Hittade precis en "renoveringsloggbok" av min moppe, kan säkert vara till hjälp:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=112247
Det är alltså samma moppe, inte en likadan.
EDIT :
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=112247
Det är alltså samma moppe, inte en likadan.
EDIT :
Alltså har jag enligt byggloggboken ett 60 nånting munstycke.wanten wrote: Munstycket..
V50 1973
Ska pröva det här återkommer med resultatbufflig wrote:Hej!
Jag hade liknande symptom på min flickväns V50 (i samma färg faktiskt), det var dödarkabeln som jordade vid högre spänning! Alltså, när man försökte varva blev det överslag i dödarkabeln (röd kabel genom ramen) vid styrhuvudet och den ville inte mer. Kan vara värt att koppla loss dödaren (och för den delen alla andra kablar) ur kopplingsboxen på "svingen" vid motorn och se om det hjälper, även om det är ett "long-shot".
Edit:
Huvudmunstycke och förgasarrengöring, kolla här (smallframes.com):
http://web.ukonline.co.uk/niall.king/sm ... s/carb.htm
V50 1973
I din förgasare sitter det två munstycken. Det ena, lågfartsmunstycket, sköter bensinmatningen på tomgång och lägre varv. När du varvar upp motorn så är det ett större munstycke, huvudmunstycket, som tar över och sköter bensinmatningen.joakimz wrote:
OK men vad är huvudmunstycket? Det som går från förgasaren till motorn? Hur får man av det?
Ok bensinfilter, jag antar att du menar ett utöver det som sitter i förgasaren? Något speciellt tips? Iofs försökte jag nyligen göra rent tanken genom att lägga i några skruvar och muttrar och skaka runt med lite bensin, men huvudmunstycket kan ju vara igensatt för det.
TACK FÖR ATT NI SKRIVER!
Jag har sett samma symptom på andra motorer när huvudmunstycket är helt, eller delvis igensatt.
Bilden nedan illustrerar det hela väldigt bra.

Läs mer på: http://www.scooterhelp.com/tuning/carbs.dellorto.html så kanske det klarnar lite.
Re: V50 som vägrar att gå upp i varv! UPPDATERAD MED VIDEO!
Hej Joakim!
Är det alltså din v50 som han skiver om på "renoverings"-sidan? Där skriver han uttryckligen att någonting är knas.
EDIT: Jag kollade på din film, den går ju verkligen superruttet! Tyvärr är det nog något mer knas än bara för stort huvudmunstycke och tändstiftsvärmetal. Du kan ju visserligen snabbt kolla om den går alldeles för fett genom att pröva utan luftfiltret. Annars, hur är kompressionen? Testa med tummen i tändstiftshålet, kan du hålla kvar den när du kickar eller trycks den bort av kompressionen?
Lycka till med felsökningen!
/Fredrik
Är det alltså din v50 som han skiver om på "renoverings"-sidan? Där skriver han uttryckligen att någonting är knas.
Den infon verkar inte ha följt med till när du köpte, synd!Hej, mycket har hänt moppen har blivit klar och jag har fått mig några turer den har även varit uppe på blocket och nu är den såld Jag var ute och åkte en dag och så började den misstända och till slut sakndes gnista helt och jag befarade att tändspolen var pajj eftersom kondensatorn redan var bytt, jag bestämde mig för att fixa den men då erbjöd sig en intresserad att köpa den defekt för en duglig slant och den blev såld
Men men, du kommer säkert att ordna det, bl.a. genom goda råd från Woodstock, bufflig, crispin m.fl. Jag kan också bidra med mina femti cent: om det som står på den där renoveringssidan stämmer så sitter det alltså ett 60 huvudmunstycke i förgasaren och motorn är i övrigt orörd (otrimmad) förutom bananavgas? Det kan nog vara lite för stort. Min erfarenhet är dessutom att svenskstrypta 50 svarar ganska dåligt på bara ljuddämparbyte. Jag skulle tippa att du skulle kunna gå ner till i alla fall mitten på 50. Sedan tycks det sitta ett B7HS stift i, du kan med fördel gå ner till 6.joakimz wrote: Personen jag köpte moppen av påstod att den fungerat bra men att den just nu inte startade.
EDIT: Jag kollade på din film, den går ju verkligen superruttet! Tyvärr är det nog något mer knas än bara för stort huvudmunstycke och tändstiftsvärmetal. Du kan ju visserligen snabbt kolla om den går alldeles för fett genom att pröva utan luftfiltret. Annars, hur är kompressionen? Testa med tummen i tändstiftshålet, kan du hålla kvar den när du kickar eller trycks den bort av kompressionen?
Lycka till med felsökningen!
/Fredrik
Re: V50 som vägrar att gå upp i varv! UPPDATERAD MED VIDEO!
Ja det är MINfreddarok wrote:Hej Joakim!
Är det alltså din v50 som han skiver om på "renoverings"-sidan? Där skriver han uttryckligen att någonting är knas.
Den infon verkar inte ha följt med till när du köpte, synd!Hej, mycket har hänt moppen har blivit klar och jag har fått mig några turer den har även varit uppe på blocket och nu är den såld Jag var ute och åkte en dag och så började den misstända och till slut sakndes gnista helt och jag befarade att tändspolen var pajj eftersom kondensatorn redan var bytt, jag bestämde mig för att fixa den men då erbjöd sig en intresserad att köpa den defekt för en duglig slant och den blev såld
Men men, du kommer säkert att ordna det, bl.a. genom goda råd från Woodstock, bufflig, crispin m.fl. Jag kan också bidra med mina femti cent: om det som står på den där renoveringssidan stämmer så sitter det alltså ett 60 huvudmunstycke i förgasaren och motorn är i övrigt orörd (otrimmad) förutom bananavgas? Det kan nog vara lite för stort. Min erfarenhet är dessutom att svenskstrypta 50 svarar ganska dåligt på bara ljuddämparbyte. Jag skulle tippa att du skulle kunna gå ner till i alla fall mitten på 50. Sedan tycks det sitta ett B7HS stift i, du kan med fördel gå ner till 6.joakimz wrote: Personen jag köpte moppen av påstod att den fungerat bra men att den just nu inte startade.
EDIT: Jag kollade på din film, den går ju verkligen superruttet! Tyvärr är det nog något mer knas än bara för stort huvudmunstycke och tändstiftsvärmetal. Du kan ju visserligen snabbt kolla om den går alldeles för fett genom att pröva utan luftfiltret. Annars, hur är kompressionen? Testa med tummen i tändstiftshålet, kan du hålla kvar den när du kickar eller trycks den bort av kompressionen?
Lycka till med felsökningen!
/Fredrik

Jag fick även med det gamla avgasröret (minus packningar och skruvar) men det kanske kunde vara värt att byta ändå?
Vad menas med att den går för fett?
Kompressionen vet jag inte, lyckades inte med tummen, det är ju helt ok motstånd iaf men som sagt jag har inget att jämföra med.
Tackar
V50 1973
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Man snackar om mixen med bensin/luft som förbränns.
Fett = För mycket bensin, inte bra att köra med förlänge, den går dåligt; fyrtaktar och sotar igen tändstift, förbränningsrum och ljuddämpare. Kan orsakas av för stort munstycke.
Snålt = För lite bensin. Motorn kan gå bra, men blir fort varm och spikningar kan uppstå med följd av värmenyp. Själva orsaken till värmen är att bensinen även kyler motorn. Man måste öka storlek i munstycke.
Det är alltså rätt viktigt att man hittar rätt i storlek för att motorn ska gå bra.
Fett = För mycket bensin, inte bra att köra med förlänge, den går dåligt; fyrtaktar och sotar igen tändstift, förbränningsrum och ljuddämpare. Kan orsakas av för stort munstycke.
Snålt = För lite bensin. Motorn kan gå bra, men blir fort varm och spikningar kan uppstå med följd av värmenyp. Själva orsaken till värmen är att bensinen även kyler motorn. Man måste öka storlek i munstycke.
Det är alltså rätt viktigt att man hittar rätt i storlek för att motorn ska gå bra.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
mycket info nu...joakimz wrote: Brytarspetsarna ser väl OK ut, inte direkt skinande metall och när jag kolalde nyss så såg jag att det var nästan som en vit beläggning på en av spetsarna. En fråga till, ska dem ligga helt kant i kant med varandra? Det gör inte mina utan den ena ligger lite under den andra (iaf när svänghjulet är av).
Nån skarp bild på brytarn fick jag inte till.

vad jag menade med brytarspetsen så var de mera själva klacken som vilar mot svänghjulet. den ser väldigt platt ut. en nyare har en mer rund form. Jag är inte säker på vad detta gör för skillnad men om man nu vill felsöka så kan det ju vara värt ett försök. dessutom ska du sätta en klick smörjfett på filtbiten inne i tändplattan för att minimera just slitage.
du borde även testa att koppla ur dödarkabeln som bufflig säger, enkelt och snabbt gjort, bara för att vara säker.
Om det är skit i huvudmunstycket så borde den gå bättre när du chokar, är det någon skillnad med choken utdragen?
Dessutom, har du svensk orginalvev i så har du tyvärr inte de bästa förutsättningarna för bra gång.
Spännande det här, håll oss uppdaterade.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Ja det gick lite väl fort där men det är ju så mycket som kan orsaka problem, känns som man måste få med allt...crispin wrote:mycket info nu...joakimz wrote: Brytarspetsarna ser väl OK ut, inte direkt skinande metall och när jag kolalde nyss så såg jag att det var nästan som en vit beläggning på en av spetsarna. En fråga till, ska dem ligga helt kant i kant med varandra? Det gör inte mina utan den ena ligger lite under den andra (iaf när svänghjulet är av).
Nån skarp bild på brytarn fick jag inte till.
![]()
vad jag menade med brytarspetsen så var de mera själva klacken som vilar mot svänghjulet. den ser väldigt platt ut. en nyare har en mer rund form. Jag är inte säker på vad detta gör för skillnad men om man nu vill felsöka så kan det ju vara värt ett försök. dessutom ska du sätta en klick smörjfett på filtbiten inne i tändplattan för att minimera just slitage.
du borde även testa att koppla ur dödarkabeln som bufflig säger, enkelt och snabbt gjort, bara för att vara säker.
Om det är skit i huvudmunstycket så borde den gå bättre när du chokar, är det någon skillnad med choken utdragen?
Dessutom, har du svensk orginalvev i så har du tyvärr inte de bästa förutsättningarna för bra gång.
Spännande det här, håll oss uppdaterade.
Crispin
Jag ska prova med dödarkabeln..
Ok brytarspetsarna trodde jag var de två metall bitarna som låg emot varandra

Vespa startar inte överhuvudtaget utan choken

Uppslitet kilspår ett känt fenomen? Måste man byta vev då?fritte wrote:crispin wrote:
Dessutom, har du svensk orginalvev i så har du tyvärr inte de bästa förutsättningarna för bra gång.
Crispin
Med så uppslitet kilspår är det väl dags att byta? Sad

V50 1973