EDIT: Istället för att starta hundratals topics fyller jag på den här.
Har lagt alla hjulbultar på "ett bra ställe där jag kommer ihåg att jag lade dem" och således är de för all framtid borta, tänkte sticka förbi siewerts och skaffa nya. Är det M9?
Små fälgarna av senare modell, de som skruvas fast i 'navet' eller vad man skall kalla det.
Hej.
Känns som en löjlig fråga, vad är den svenska benämningen på den hårnålsliknande 'split pin' ( http://www.sip-scootershop.com/Products ... r+V50.aspx )? EHR hade ingen, så det blir väl siewerts, men vad skall man be om?
Om någon kan dela med sig av bra husmodersknep för att kränga på nya däck vore det också strålande- ska man smörja på nåt vis?
Två års mopedabstinens + nyvunnen garageplats = orkar inte vänta på SIP
/
erik
saxpinne och däckfråga (löst), edit: bultstorlek sena v50
-
- Nybörjare
saxpinne och däckfråga (löst), edit: bultstorlek sena v50
Last edited by erikerikerik on Tue 21 Apr 2009, 10:20, edited 3 times in total.
Re: översättningshjälp - split pin, samt däckknep?
Det är äll bara att dela fälgen innan?erikerikerik wrote:Om någon kan dela med sig av bra husmodersknep för att kränga på nya däck vore det också strålande- ska man smörja på nåt vis?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
-
- Nybörjare
tack fritte!
har ju aldrig behövt byta däck förut men nån gång ska ju vara den första.
innerdiametern på fälgen är någon millimeter större än på däcket så jag förmodar att någon slags våld / stretch behövs eftersom däcket inte vill sätta sig intill kanten.
räcker det att blåsa upp slangen lite, sätta på däcket "så gott det går", skruva ihop fälgen så gott det går och fylla slangen för att däcket ska tryckas ut i kanterna?
mina skills är ytterst omanliga.
/
erik
har ju aldrig behövt byta däck förut men nån gång ska ju vara den första.
innerdiametern på fälgen är någon millimeter större än på däcket så jag förmodar att någon slags våld / stretch behövs eftersom däcket inte vill sätta sig intill kanten.
räcker det att blåsa upp slangen lite, sätta på däcket "så gott det går", skruva ihop fälgen så gott det går och fylla slangen för att däcket ska tryckas ut i kanterna?
mina skills är ytterst omanliga.
/
erik
Jag gör nåt liknande & smörjer med yes. Det är en pina varje gång.erikerikerik wrote: räcker det att blåsa upp slangen lite, sätta på däcket "så gott det går", skruva ihop fälgen så gott det går och fylla slangen för att däcket ska tryckas ut i kanterna?
erik

Kolla så inte slangen kommer i kläm mellan fälghalvorna.
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
editerade första posten, men kan ju vara vettigt att skriva igen:
Har lagt alla hjulbultar på "ett bra ställe där jag kommer ihåg att jag lade dem" och således är de för all framtid borta, tänkte sticka förbi siewerts och skaffa nya. Är det M9?
Små fälgarna av senare modell, de som skruvas fast i 'navet' eller vad man skall kalla det.
Det är helt riktigt M8 bultar på dom nyare fälgarna.

Orginal så sitter det en fjäderbricka samt en planbricka på varje bult.
Fjäderbrickan har i uppgift att "låsa" bulten och planbrickan skyddar lacken på fälgen.
Dom äldre fälgarna

har andra bultar som påminner om bultar för bilfälgar

Har "lånat" dessa bilder från EM Scooters, som har allt på lager.

Orginal så sitter det en fjäderbricka samt en planbricka på varje bult.
Fjäderbrickan har i uppgift att "låsa" bulten och planbrickan skyddar lacken på fälgen.
Dom äldre fälgarna

har andra bultar som påminner om bultar för bilfälgar

Har "lånat" dessa bilder från EM Scooters, som har allt på lager.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72