PX200 motor i SS180
PX200 motor i SS180
Heisann!
Holder på og monterer en PX200-motor i SS180'en min.
-må jeg da skifte bremsekontakt?
Ø
Holder på og monterer en PX200-motor i SS180'en min.
-må jeg da skifte bremsekontakt?
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ja det måste du. Gäller väl alla gammelvespor utom tyska Sprintar vad jag kan förstå. Grattis till ett bra val, jag kör också själv SS med PX-spis. Och kåporna är så breda att 10 mm förskjutning av motorn och bredare däck inte vållar några problem
-Niklas

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Ok, takk for svar! På min Bastard (1960 touring) kjører jeg med original bremsekontakt, og det fungerer helt fint...nikmik wrote:Ja det måste du. Gäller väl alla gammelvespor utom tyska Sprintar vad jag kan förstå. Grattis till ett bra val, jag kör också själv SS med PX-spis. Och kåporna är så breda att 10 mm förskjutning av motorn och bredare däck inte vållar några problem![]()
-Niklas
Uansett, jeg satser på å få fatt i en gammel PX-scooter/ramme, slik at jeg kan bruke det som pendler scooter. -Så skal SS'en renoveres med original-motoren....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ja så var det visst att vissa Touring också hade bromsljuskontakten "tvärtom", sorry det glömde jag.
Har du prövat motorn i ramen redan? Px-motorn kommer väldigt långt in under SS-kåpan, jag tyckte det såg lite lustigt ut. Jag har inte hela breitreifenkittet utan bara bred Cosahalva mot motorn och bred Px-halva till vänster och på det ett 100/90 däck. Har nästan en cm utrymme mot kopplingskåpan, motorn är alltså flyttad 10 mm till höger.
-Niklas
Har du prövat motorn i ramen redan? Px-motorn kommer väldigt långt in under SS-kåpan, jag tyckte det såg lite lustigt ut. Jag har inte hela breitreifenkittet utan bara bred Cosahalva mot motorn och bred Px-halva till vänster och på det ett 100/90 däck. Har nästan en cm utrymme mot kopplingskåpan, motorn är alltså flyttad 10 mm till höger.
-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Jeg har ikke prøvd motoren i rammen enda, men jeg vet at det er "romslig" for en PX-motor i en SS-ramme...
Men jeg vil beholde PX-mooren heeeeelt original, ikke begynne å kødde til med kapping og styring. Da er det fort gjort å falle i trimmings-fellen...
Og trimming er forbeholdt Bastard'en...
Så jeg skal nok overleve at det ser litt rart ut med motoren så langt innfor kåpen.
Men jeg vil beholde PX-mooren heeeeelt original, ikke begynne å kødde til med kapping og styring. Da er det fort gjort å falle i trimmings-fellen...
Og trimming er forbeholdt Bastard'en...
Så jeg skal nok overleve at det ser litt rart ut med motoren så langt innfor kåpen.

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
du kan ju alltid svetsa om ett fläktskydd som bygger någon centimeter, då ser det mindre konstigt ut. Man borde kunna lägga i en remsa precis som du gjorde på dina touringkåpor. Isåfall kan du också passa på att svetsa i en plåt så fläksyddets galler stämmer med SS180 gallret, det gjorde jag på min GS160.Svint1 wrote: Så jeg skal nok overleve at det ser litt rart ut med motoren så langt innfor kåpen.
Federico
Da er motoren montert i ramma, og den går som ei kule! (ja, alt er relativt...)
MEN: jeg får ikke lyset til å virke. Jeg monterte ny type bremselysbryter, men brukte de to gamle ledningene som gikk til denne...
Er det derfor jeg ikke får lys?
MEN: jeg får ikke lyset til å virke. Jeg monterte ny type bremselysbryter, men brukte de to gamle ledningene som gikk til denne...
Er det derfor jeg ikke får lys?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Sort er kortslutning ja...calle wrote:om du har kvar den svarta kabeln i bromsljuskontakten borde det bli kortslutning.
Testa att bara koppla in gul på spänningsregulatorn och se om du får ngt ljus
Var ute og testet nå, og med Grønn og Gul ledning koplet til spenningsregulatoren, fikk jeg fin-fint kjørelys fremme og bak.
Koplet jeg til Blå eller Sort ledning, så ble det mørkt...
Så da blir det ny ledning til bremsekontakten??
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svart kabel er koplet på et av uttakene på spenningsregulatoren...calle wrote:Hur har du kopplat svart kabel?
Vilken bromsljuskontakt?
Bremselyskontakten bak er liten, ny type kontakt. Slik som på bildet.
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
God morgen ja!calle wrote:God morgon!
1. vilket uttag på spänningsregulatorn är den svarta kabeln kopplad i?
2. vilka kablar är kopplade in i bromsljuskontakten?
Den lilla typen av bromskontakt (PX/PV typ) finns både som slutande och brytande f.ö.
Når det gjelder spenningsregulatoren så bruker jeg en liten u-original. http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_452_1621
Enkel sak med en jordings-uttak og to stk 12V uttak.
Den sorte kabel var koplet på et av 12V uttakene
Bremsekontakten skal være riktig, da jeg kjøpte den til å ha på Bastard'en, men ikke trengte den likevel... Kjøpte den fra www.vespaservice.no, så jeg stoler på at den er riktig.
Men den er ikke lik den som er avbildet i tråden her. Den er lik den som du har avbildet på "arbeidstegningen" din...
Men jeg kan sjekke når jeg kommer hjem fra arbeid...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
den svarta kabeln borde garanterat vara kopplad på jorduttaget på spänningsregulatorn...
Då på SS180 är svart kopplad till jord och det blir kortis isåfall...
Från karossen skall gul+grön+blå in i spänningsregulatorns 12V uttag.
Tills bromsljuskontakten har blivit korrekt inkopplad kan det vara bra att bara koppla in gul+grön från karossen till spänningsregulatorns 12V uttag
Då på SS180 är svart kopplad till jord och det blir kortis isåfall...
Från karossen skall gul+grön+blå in i spänningsregulatorns 12V uttag.
Tills bromsljuskontakten har blivit korrekt inkopplad kan det vara bra att bara koppla in gul+grön från karossen till spänningsregulatorns 12V uttag
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Dagens oppdatering;calle wrote:den svarta kabeln borde garanterat vara kopplad på jorduttaget på spänningsregulatorn...
Då på SS180 är svart kopplad till jord och det blir kortis isåfall...
Från karossen skall gul+grön+blå in i spänningsregulatorns 12V uttag.
Tills bromsljuskontakten har blivit korrekt inkopplad kan det vara bra att bara koppla in gul+grön från karossen till spänningsregulatorns 12V uttag
Har koplet til gul og grønn til 12V -ok lys fremme og bak.
Kopler jeg blå til 12V lyser bremselyset hele tiden... Selv om jeg kopler sort til jording.
Men blå er dobbel ledning...
Hvordan skal jeg kople for å få riktig bremselys???
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Den blå skall bara isoleras, koppla inte in den någonstans, de dubbla ledningarna skall fortfarande vara ihopkopplade.Svint1 wrote:Dagens oppdatering;calle wrote:den svarta kabeln borde garanterat vara kopplad på jorduttaget på spänningsregulatorn...
Då på SS180 är svart kopplad till jord och det blir kortis isåfall...
Från karossen skall gul+grön+blå in i spänningsregulatorns 12V uttag.
Tills bromsljuskontakten har blivit korrekt inkopplad kan det vara bra att bara koppla in gul+grön från karossen till spänningsregulatorns 12V uttag
Har koplet til gul og grønn til 12V -ok lys fremme og bak.
Kopler jeg blå til 12V lyser bremselyset hele tiden... Selv om jeg kopler sort til jording.
Men blå er dobbel ledning...
Hvordan skal jeg kople for å få riktig bremselys???
Dra en ny ledning från 12V fram till bromsljuskontakten.
I bromsljuskontakten skall en blå kabel samt den NYA kablen vara inkopplade
Beskrivet här ju... http://soulscooter.com/tech/oldiepx.pdf
VH/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hei igjen!
Har fartet mye i jobben i det siste, så det har ikke blitt noe på SS´en før ikveld.
Sjekket alt av lys igjen, og bremselyset funker fortsatt ikke...
MEN; jeg åpnet/tok av bremselysbrytere og koplet ledningene direkte mot hverandre, og DA KOM DET LYS!!
Trodde jeg hadde rett lysbryter;

Og på ledningene har jeg loddet "plater" som passer i bryteren;


Hvorfor fungerer ikke bremselyset når ledningene er montert i bryteren???
Har fartet mye i jobben i det siste, så det har ikke blitt noe på SS´en før ikveld.
Sjekket alt av lys igjen, og bremselyset funker fortsatt ikke...
MEN; jeg åpnet/tok av bremselysbrytere og koplet ledningene direkte mot hverandre, og DA KOM DET LYS!!
Trodde jeg hadde rett lysbryter;

Og på ledningene har jeg loddet "plater" som passer i bryteren;


Hvorfor fungerer ikke bremselyset når ledningene er montert i bryteren???
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hej,
dina 'plattor' har helt fel form för att fungera.
De skall båda passa under mässingsbrickan under fjädern.
När fjädern är ihoptrycket (när du inte bromsar) så har du inte kontakt och när du bromsar så trycks fjädern ut och mässingsbrickan ger kontakt mellan plattorna.
Du kan se formen här:
http://scooter-center.com/catalog/image ... ig4518.jpg
VH/Calle
dina 'plattor' har helt fel form för att fungera.
De skall båda passa under mässingsbrickan under fjädern.
När fjädern är ihoptrycket (när du inte bromsar) så har du inte kontakt och när du bromsar så trycks fjädern ut och mässingsbrickan ger kontakt mellan plattorna.
Du kan se formen här:
http://scooter-center.com/catalog/image ... ig4518.jpg
VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Aha....
Meg ikke være smart....
Takk for hjelpen atter en gang Calle!
Alt du har sagt tidligere har selvfølgelig vært riktig, men kontakten i lysbryteren har altså vært feil....
Ø
Meg ikke være smart....
Takk for hjelpen atter en gang Calle!
Alt du har sagt tidligere har selvfølgelig vært riktig, men kontakten i lysbryteren har altså vært feil....
Ø
calle wrote:Hej,
dina 'plattor' har helt fel form för att fungera.
De skall båda passa under mässingsbrickan under fjädern.
När fjädern är ihoptrycket (när du inte bromsar) så har du inte kontakt och när du bromsar så trycks fjädern ut och mässingsbrickan ger kontakt mellan plattorna.
Du kan se formen här:
http://scooter-center.com/catalog/image ... ig4518.jpg
VH/Calle
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)