kolvbults bussning byte?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

kolvbults bussning byte?

Post by krille_kadett_p »

god dag vespa vänner! jag har en fundering....när jag bytte kolv på min popolino -61 så sa emscooters att jag skulle ha nållager till kolvbulten....men det var bussning på min så jag bytte inget och nu undrar man ju om det var dumt. det glappar ganska mycket i kolvbulten på den och det kan väl inte vara så bra. hur byter man bussningen? är det svårt? står på emscooters att man ska brotcha nya bussningen, vad innebär det?
ah tacksam för svar! mvh christian.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,
du kan hamra ut den gamla bussningen med en passande hylsa och bra mothåll.
Har för mig att man kan ersätta bussningen med nållager på popolino rakt av, men är inte 100% säker på just din modell.

Det är ganska lätt att montera den nya bussningen, värm vevstaken väl och pressa in den nya bussningen. Funkar i skruvstäd om du har plana mellanlägg. brukade själv använda mellanlägg av teakträ f.ö. Kanske kan du norpa ett par provbitar av teakgolv på Bauhaus?

Brotcha är ochså enkelt men en bra brotch är inte så billigt. 15mm skall den vara i allafall.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
krille_kadett_p
Nybörjare
Nybörjare

Post by krille_kadett_p »

okej, jag har ju ett nållager hemma så om det gick att få dit vore det ju det bästa, jag ska testa lite! tack så mycket för hjälpen calle!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Står en bra beskrivning i senaste Classic Motor hur du ska göra, om du vill ha bilder.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply