Honda Innova - min femte scooter på fem år

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Med i klubben

Post by PapaD »

Hej,
nu har jag slagit till! En blå Innova, jag har skrivit på men inte betalt eller hämtat den. Mycket ivägen just nu på jobbet så jag kommer hämta ut den dagen innan midsommar. Jag provkörde ett demoex i Upplands Väsby igår och det var ungefär som jag förväntat mig. Litet klenare frambroms men litet bättre acc än jag trott.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Tjoho!

Post by PapaD »

Hejsan, nu har jag hämtat den! Den pinnar på riktigt trevligt, jag kör in den nu så jag kör inte snabbare än 80, men det är roligt iaf. Nu kan man svänga in till stan närsomhelst utan att det känns i plånboken. Topbox skall införskaffas så jag kan få med en matkasse också. Har ni andra topbox?
mvh
PapaD
janc
Nybörjare
Nybörjare

Re: Honda Innova - min femte scooter på fem år

Post by janc »

[quote="tretjak"]2007, juni-augusti
Piaggio Vespa, GT 200, 2006
Tog mitt mckort i juni och rusade med andan i halsen in till en mchandlare och slog till på denna fantastiska italienska skönhet. Betalade 34 000 kr för Vespan och körde 200 mil med den. Underbar väghållning, grymt acc och så vacker att man ryser.
Det jag inte gillade var att blinkersen fick man ibland trycka flera gånger på för att få igång. Startmotorn verkade också vara knepig. Visserligen startade den alltid men det rasslade till varje gång man drog igång den. Sen stannade den ofta när den var kall (trots högommar). Man fick hålla höga varv och bromsa samtidigt.
quote]

Har haft samma problem själv - orsaken är felaktrig ventiljustering.
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Tjoho!

Post by swepett »

PapaD wrote:Topbox skall införskaffas så jag kan få med en matkasse också. Har ni andra topbox?
Jag fick en topbox med på min nyinköpta GT200. Min första tanke var att den var fånig och att den skulle bort så fort som möjligt, för att skruvas tillbaka då och då när den kunde behövas. Men hittills under första veckan i min ägo har jag blivit mer och mer förtjust i den. Man kan få med sig mer förstås men också för att min hjälm inte får plats i hjälmutrymmet under sadeln. Då låser jag in den i boxen istället.

I går åkte frun och jag till Falsterbo från Malmö och då fick vi med oss hur mycket som helst under sadeln och i boxen. Och hon känner sig tryggare där bak med ett ryggstöd.

Topbox känns lite vuxet, lite tråkigt men oerhört praktiskt. :grin:
GT200 '07
Touring '60
GeCe
Nybörjare
Nybörjare

Post by GeCe »

En topbox är väl bland det bästa och mest praktiska som finns till en tvåhjuling. Helst ska den rymma två hjälmar också och som tillbehör ryggstöd till ev. passagerare.

Är fortfarande nöjd med Innovan som startar och går som en klocka och jag uppskattar den lugna motorgången i stan. Rogivande för stjälen med låga motorvarv. Och smidigheten, som en liten moped.

Mvh
Mvh / GeCe

Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
victor
Mästare
Mästare

Re: Tjoho!

Post by victor »

swepett wrote:
PapaD wrote:Topbox skall införskaffas så jag kan få med en matkasse också. Har ni andra topbox?
Jag fick en topbox med på min nyinköpta GT200. Min första tanke var att den var fånig och att den skulle bort så fort som möjligt, för att skruvas tillbaka då och då när den kunde behövas. Men hittills under första veckan i min ägo har jag blivit mer och mer förtjust i den. Man kan få med sig mer förstås men också för att min hjälm inte får plats i hjälmutrymmet under sadeln. Då låser jag in den i boxen istället.

I går åkte frun och jag till Falsterbo från Malmö och då fick vi med oss hur mycket som helst under sadeln och i boxen. Och hon känner sig tryggare där bak med ett ryggstöd.

Topbox känns lite vuxet, lite tråkigt men oerhört praktiskt. :grin:
Finns också hjälmlås under sadeln, där man krokar fast hjälmen innan man stänger. Den utsätts förstås för väder och vind, men toppbox är ju enbart praktiskt; inte på något som helst sätt vackert.
ljs-s
Drömmare
Drömmare

Post by ljs-s »

Hej.

Ny här på forumet.
Jag har läst lite om ANF125 och bla att den ska klara runt 125 km/h vid "tankpressande".
Vad upplever ni att toppfarten för den är?
Och gärna toppfarter vid olika belastningar, som "medel" uppför, nerför, raka, trimmad eller orginal, ensam och med skjuts.

Just nu kör jag en Kymco KXR 250 som är rolig att köra i stan och lite överallt, men den är inte soppa snål. Den drar runt 0.5 - 0.7 beroende på körsätt.

/Mvh Lars
-------------------
Yamaha Cygnus X 125cc
Finns det nån annan scooterägare som är kör sugen i Sundsvall så hör gärna av dig.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Hej Lars.
Några 125 km/h går inte att uppnå, inte ens om man är en spinkig 16 åring. Det är ju 9 hk bara. Jag minns min honda 125 Twin som hade 14 hk, den gjorde kanske 125 med solen i ryggen när jag vägde 65 kg. Nej du får vara glad varje gång Innovan når 100 strecket. Vilket inte är ofta tror jag. Jag var just ute och maxade den på plan mark och 95 pinade jag upp den till. Jag väger numera 95 kg förresten. Fast..den ÄR snål!
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
ljs-s
Drömmare
Drömmare

Post by ljs-s »

Aha, ja nä jag tänkte nog att det var glädje siffror med 125...
Den jag har nu går max 87 enligt gps så då blir det ju inte så stor skillnad på just toppfarten då.

Men hur är den när det inte är plan mark? Tappar den mycket fart uppför?

Har även kollat lite på SH300 som är lite snarlik innovan med större hjul och så. Men jag har inte sett nån bensin förbrukning. Därimot är den nästan omotiverat dyr... (60 papp ny) http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9247.aspx
Enda chansen för en sån är väl om man hittar nån billig beggad...
-------------------
Yamaha Cygnus X 125cc
Finns det nån annan scooterägare som är kör sugen i Sundsvall så hör gärna av dig.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

"Men hur är den när det inte är plan mark? Tappar den mycket fart uppför? "

Japp. Mindre backar orkar den ca 85 med mig på. Jag har bara kört i en brant backe, vid utfarten mot en landsväg där jag bor. Från stillastående så accellererar den till 70 och då har backen tagit slut, men det är riiiiktigt långsam acceleration.

De flesta andra moderna scootrar har rapporterat dryga 0.3 här på forumet. En så kraftig scooter som Honda 300 misstänker jag inte är något undantag. Det är riktigt svårt att få ner förbrukningen under det. Innovan kör jag på 0.2, dvs 30% lägre förbrukning. Men om du tvunget kör på landsväg eller ännu värre, motorväg, så är nog inte Innovan rätt maskin. Jag kör visserligen på 90 väg ibland, men den vägen är så glest trafikerad att jag inte är ivägen och till jobbet kör jag 70 väg och 50 väg. Men jag skulle mycket väl kunna köra mycket mer och längre om jag inte var familjefar. Vore rätt tufft att åka på semester med den. :-)
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
ljs-s
Drömmare
Drömmare

Post by ljs-s »

Hehe jag har faktiskt varit på väg mot norge (ifrån sundsvall) på semester med en kompis. Men vi hade varsin kina moppe (scooter så klart) som vi körde med (trimmade så klart), men en bit innan norges gräns så började kompisens moppe jävlas. Så vi var tvungen att avbryta några mil ifrån gränsen :x
Vi kom nästan hem, när vi hade runt 8 mil kvar så gav hans moppe upp så vi fick lämna den och fortsätta på en.
Men det var skit roligt. Vi tog med oss sprit köket och åkte och köpte ett tält på rusta för 198 kr och sen stack vi med packningen :D

Njä jag har bara statskörning till jobbet. Men jag nöjes åker mycket med fyrhjulingen, så det blir rätt blandat med körstilen. Det är rolig att köra stats körning med variator :D
-------------------
Yamaha Cygnus X 125cc
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

ljs-s wrote: Den jag har nu går max 87 enligt gps
Menar du att du har en 250-kubikare som går max 87 km/h och drar 0,5 – 0,7? Då måste det vara något fel på den. En 250-kubikare går fortare och ska definitivt inte dra så mycket bensin.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Bergfors:
det är en 4-hjuling. Ballongdäck, svampig fjädring, svajiga axlar och variator gör att vridmomentet hamnar överallt förutom i interfacet mellan däck och mark. :-/
mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
ljs-s
Drömmare
Drömmare

Post by ljs-s »

Hehe japp, 270 breda bakdäck och den väger 210 kg så den är inte direkt lika smidig som en scooter :)
-------------------
Yamaha Cygnus X 125cc
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Punka

Post by tretjak »

Innovan toppar 94 km enl. boken. Har fått upp den i den farten vid enstaka tillfällen. Men oftast tar det stopp vid 90.

Fick min första punka någonsin på scooter. Detta efter 320 mil med Innovan och efter totalt ca 2500 mil på scooter. Hur gör man om man är på långfärd och får punka? Ta med reservdäck? Eller finns det andra knep?
Honda Innova 125i 2007
swepett
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Punka

Post by swepett »

tretjak wrote:Fick min första punka någonsin på scooter. Detta efter 320 mil med Innovan och efter totalt ca 2500 mil på scooter. Hur gör man om man är på långfärd och får punka? Ta med reservdäck? Eller finns det andra knep?
Punkaspray:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81301

Image
GT200 '07
Touring '60
GeCe
Nybörjare
Nybörjare

Re: Punka

Post by GeCe »

swepett wrote:
tretjak wrote:Fick min första punka någonsin på scooter. Detta efter 320 mil med Innovan och efter totalt ca 2500 mil på scooter. Hur gör man om man är på långfärd och får punka? Ta med reservdäck? Eller finns det andra knep?
Punkaspray:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81301

Image

Punkaspray på en ekerfälg med innerslang som jag antar det är på Innovan tvivlar jag fungerar.

Mvh
Mvh / GeCe

Kör Honda ANF125 Innova -05 med stort nöje när jag inte åker BMW GS 650.
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Var det fälgbandet bak som var dåligt för sig med? Funderar på att byta fälgband fram för säkerhets skull. Det var liksom inget skoj att stå i regnet med punka och leda hojen längs en lerig väg en km till närmsta gård...
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
tretjak
Nybörjare
Nybörjare

Punk

Post by tretjak »

Hej.
Jag vet inte exakt vad felet var. Den var inte körbar. Punka bak. Fyllde på luft men den bara "fladdrade" på vägen. Ledde Innovan till verkstan ca 3 km bort. Dagen efter var det bara att köra vidare. Nån som vet om det är innerslang på Innovan?
Honda Innova 125i 2007
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jodå, det är innerslang. Går inte att få en ekerfälg att hålla tätt, så man måste ha slang.
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

väntar på min nya,får den på onsdag 15/4
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9562.aspx
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

blizzy wrote:väntar på min nya,får den på onsdag 15/4
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9562.aspx
Nedräkningen har börjat... Kul, hoppas att du gillar den. Skönt med lite större tank. Innovans 3.7 liter är nog dess största minus. Det är inte ovanligt med 2 tankningar om dagen för mig och då skulle dryga 6 liters smaka mumma..

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare

Post by P.E »

Hej,

Väntar på att hämta ut min nya Innova på Fredag.
Det ska bara monteras en pakethållare samt Topbox.
Det blev en Silvermetallic -09.
Efter att ha läst alla inlägg här på forumet är jag mycket förväntansfull
på att få ut och köra Innova trots att jag kört mc i 15år.

Mvh.P.E
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

P.E wrote:Hej,

Väntar på att hämta ut min nya Innova på Fredag.
Det ska bara monteras en pakethållare samt Topbox.
Det blev en Silvermetallic -09.
Efter att ha läst alla inlägg här på forumet är jag mycket förväntansfull
på att få ut och köra Innova trots att jag kört mc i 15år.

Mvh.P.E
Kul. Hoppas att du uppskattar den lika mycket som jag gör.
Intresset för min Innova på jobbet är stort både bland hojåkare och 'icke-hojåkare'.. just för att den sticker ut lite som en EU-moppe med cykelhjul...

Vid en av många diskussioner om att Putte blivit Putte-Knutte och en tacksam hackkyckling bland de som åker med några tusen kubik mer eller så bestämde jag mig för att vara lite seriös och försöka kritisera Innovan, men det blir inte så mycket. Visst, visst skulle det någon gång då och då kännas lite ball med att lyfta på ett plastlock och slå om strömbrytaren som ger 5 extra hästar eller så och så det lilla lilla tanken som gör mig till en daglig Statoilbesökare för mina dagliga 2 liter eftersom jag inte klarar 2 dagar utan att få torsk eller i alla fall vara snubblande nära.

Men i övrigt då? - Nej Innovan är bara så rätt och så kul att äga och den är så rätt i Stockholms täta trafik. Jag skall iofs erkänna att jag inte uppskattar att gasa helt fullt och känna att hojen varvar ur runt en 90-95 ärliga km/h och det blåser ute, men faktum är att när jag nu rullat runt 160 mil börjar även den osäkerhetskänslan gå över.
Frågan är nog om det snarare beror på att jag själv är 'lite' rostig efter dryga 30 års uppehåll och blivit betydligt fegare under åren.

Jag tror att du kommer att trivas med din Innova.
Måste bara nämna: När jag tittade på Innovan första gången fanns det en orange, en svart och en silvergrå inne. Jag föll först för den silvergrå och en säljare flinade åt mig och replikerade: Självklart skall du ha samma färg på hojen som på bilen. Det värsta var att det stämde, trots att han inte hade sett min bil.

När jag undrade hur f..n han visste vad jag har för färg på min bil blev svaret: Det brukar vara så att har man gråmetallicbil är det gråmetallic hoj man kollar på först.

Sen blev det i alla fall svart till slut (den till vänster om oss) :-)

Image

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare

Post by P.E »

Ha ha!
Jag skrattar igenkännande.
Jag har en gråmetallic bil och hade tills förra veckan en gråmetallic Mc.
Jag funderar på det här med inkörning av Innovan.
Somliga säger att man ska följa instruktionsboken till punkt och pricka
medans somliga "motorexperter" påstår att en motor ska köras in hårt
med mycket accelerationer och motorbroms.
Hur har du/ni kört in era Innovor?
Post Reply