Vespa-nyheter på gång
Vespa-nyheter på gång
Piaggio släpper nu en mindre ansiktslyftning av LX-serien. Tyvärr tycks det inte finnas några bilder ännu. Vad som är mer intressant är att det tydligen är större nyheter på gång i maj. Exakt vad det blir är ännu topphemligt...
/Jörgen
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
- Mikael Dunker
- Nybörjare
Det finns några bilder på nya LX-ES på Blog LX: http://lx125.skynetblogs.be/
F.ö. en bra och informativ blogg om just olika LX-modeller och en del bilder på bloggbesökarnas Vespor.
F.ö. en bra och informativ blogg om just olika LX-modeller och en del bilder på bloggbesökarnas Vespor.
Grafisk formgivare av Scooteristen
Vespa Sprint -73, Vespa Super Sport -66
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
- Mikael Dunker
- Nybörjare
Läste förresten på Modern Vespas forum http://www.modernvespa.com/forum/topic42402 att en rosa resp. orange modell planeras. Får väl se om det stämmer. I foruminlägget jag länkat till finns även bilder på motorn.
Tydligen så fasar man ut modellerna med kick, de första som skeppades i USA hade tydligen det.
Tydligen så fasar man ut modellerna med kick, de första som skeppades i USA hade tydligen det.
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Vad är det nu för fel på kick? Jag tycker det känns fel att sätta sig på en hoj man inte startat genom att kicka igång den. Att bara trycka på en knapp och så går motorn igång... Nej tackkrro wrote:Till exempel har de tagit bort kicken på LX.

"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Jag har 190cc kit på min LX och då duger inte den värdelösa kicken till längre (för mycket komp) så jag gillar faktiskt min startknapp!bell wrote: Vad är det nu för fel på kick? Jag tycker det känns fel att sätta sig på en hoj man inte startat genom att kicka igång den. Att bara trycka på en knapp och så går motorn igång... Nej tack
- Mikael Dunker
- Nybörjare
På senhösten (tror det var november) förra året hade jag lite problem med att få igång LX 50:an med elstarten. Ett kick eller två så var saken biff! Då var jag glad att komma till jobbet i tid trots morgonkylan.
Visst är det hederligt med kick, men det är bekvämt med elstart. Det bästa av två världar?!

Visst är det hederligt med kick, men det är bekvämt med elstart. Det bästa av två världar?!

Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Medlem i:
www.gavlescooters.se
www.visbyvespaclub.se
www.scooterklubben.com
Det sägs att man lätt spräcker motorblocket med kicken, om inte är extremt försiktig när man kickar. Jag minns inte om det gäller ET eller LX. Det kanske är därför de har tagit bort den? Bättre hade förstås varit att förstärka blocket.fritte wrote: Kanske lite mer gröt löser problemet?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Förväntade du dig nått annat? man löser symptomen ej problemet.fritte wrote: Om det stämmer, e de inte sånt som kallas "skräp" i folkmun, eller borde kallas "skräp"?
Upprepas, kick är alltid trevligt att ha, om batteriet blivit svag så kan man få igång hojen med kicken. Annars är det att ladda bateriet som gäller. Sånt hinner väl alla med på morgonen stressade till jobbet.
Jag har varit tvungen att kicka igång både Baotians, Velocifero och Vespa.
Ingen kan övertyga mig om att batteriet aldrig kommer fallera elstarten nån gång.
Bara det är gjord av plåt så....
bell in da house:
Vad är det nu för fel på kick
Som jag fattat det hela, ingen kick = insprutsmotor, kick = förgasarmotor. När Aprilia kom ut med sin DiTech insprutade 50cc så var det början på kickens död, det är svårt om inte omöjligt att kicka igång en insprutad motor där det inte finns något tryck i bränslesystemet och därför om batteriet är dött hjälper kicken föga. Aprilia har nu sin MXV Cross med sprutmotor och kick där har man fått göra många dyra & komlpicerade ändringar i motorn för att man ska kunna kicka igång den så vad jag förstår så har Piaggio gått den ekonomiska vägen genom att bara ta bort kicken från insprutade motorer....
kejj in da house:
och att de flyttar tillverkningen till baotians fabriker
Tyvärr en sanning med modifikation, dom första Piaggio Zip & Piaggio Fly från den Kinesiska Piaggio fabriken har redan landat i Sverige, hoppas att Piaggio Group har börjat få mer styr på verksamheten "over there", det mesta av produktionen 2008 gick till USA och det har varit Zip med kabelstammar som faktiskt fattat eld och det stora sorgebarnet var alla dom 2009'or Aprilia SR50 Factory med Piaggio Pure Jet (insprut) motorer som i princip ALLA kom tillbaka till dealer med antingen mjukvaruproblem eller rena missar i monteringen. Hoppas att dom får styr på detta.....
DP says: Har också lite nyheter som jag måste hålla "under hatt" ett tag till...
Vad är det nu för fel på kick
Som jag fattat det hela, ingen kick = insprutsmotor, kick = förgasarmotor. När Aprilia kom ut med sin DiTech insprutade 50cc så var det början på kickens död, det är svårt om inte omöjligt att kicka igång en insprutad motor där det inte finns något tryck i bränslesystemet och därför om batteriet är dött hjälper kicken föga. Aprilia har nu sin MXV Cross med sprutmotor och kick där har man fått göra många dyra & komlpicerade ändringar i motorn för att man ska kunna kicka igång den så vad jag förstår så har Piaggio gått den ekonomiska vägen genom att bara ta bort kicken från insprutade motorer....
kejj in da house:
och att de flyttar tillverkningen till baotians fabriker
Tyvärr en sanning med modifikation, dom första Piaggio Zip & Piaggio Fly från den Kinesiska Piaggio fabriken har redan landat i Sverige, hoppas att Piaggio Group har börjat få mer styr på verksamheten "over there", det mesta av produktionen 2008 gick till USA och det har varit Zip med kabelstammar som faktiskt fattat eld och det stora sorgebarnet var alla dom 2009'or Aprilia SR50 Factory med Piaggio Pure Jet (insprut) motorer som i princip ALLA kom tillbaka till dealer med antingen mjukvaruproblem eller rena missar i monteringen. Hoppas att dom får styr på detta.....
DP says: Har också lite nyheter som jag måste hålla "under hatt" ett tag till...
Jaså minsann, det framgick inte att även du bor här, det förklarar ju saken, gröt äts inte här och finns väl inte i butikerna på den här sidan bron.krro wrote:Eftersom jag vet att vi bor på samma ö är det väl bara att komma över och visa de rätta gröttakterna, du är mer än välkommen att försöka!fritte wrote: Kanske lite mer gröt löser problemet?