Hej!
Jag funderar på att börja pendla till jobbet på en Gilera Nexus.
Vad är enligt er för/nackdelar med en scooter mot en MC?
Sträckan jag kommer pendla är 4 mil enkel väg i motorväg och Stockholm
Varför ska man enligt er välja maxiScooter för MC?
Kalla mig fåfäng, men för mig är looken lika viktig som funktionen.
Fastnade direkt för Vespa och har svårt att tänka mig något annat.
Maxiscootrar ser ut som mopeder på anabola. De flesta MC går också bort; Harley är för gubbigt och de flesta streetmaskiner är för hetsiga och obekväma (särskilt för tjejen därbak). För pendling längre sträckor på motorväg skulle jag dock nog inte välja Vespa. Känner mig inte helt bekväm i 110 km/h på 12 tumshjul, särskilt när det blåser friskt.
Fastnade direkt för Vespa och har svårt att tänka mig något annat.
Maxiscootrar ser ut som mopeder på anabola. De flesta MC går också bort; Harley är för gubbigt och de flesta streetmaskiner är för hetsiga och obekväma (särskilt för tjejen därbak). För pendling längre sträckor på motorväg skulle jag dock nog inte välja Vespa. Känner mig inte helt bekväm i 110 km/h på 12 tumshjul, särskilt när det blåser friskt.
Re: Varför ska man enligt er välja maxiScooter för MC?
Till att börja med så har du ju en automatlåda på en modern scooter, vilket underlättar något enormt när du ska krångla dig genom köer, ligga och snigelköra, eller komma iväg snabbt från rödlysen före alla andra.
En scooter är också oftast mindre än en MC, vilket såklart underlättar när man ska ta sig fram där det är trångt. Nexusen är dock rätt stor/bred, så jag vet inte riktigt om det argumentet funkar med den modellen.
Försäkringskostnader och bränsleförbrukning är också ett område där scootrar vanligtvis är att föredra över mc.
Med det sagt, ska du pendla motorväg så tror jag att inte det spelar så stor roll vilken du väljer, där behöver man inte knixa så mycket. Jag personligen skulle dock välja Nexusen för att slippa att växla, och för att man troligen sitter bekvämare. Och så får du ju en kåpa på köpet också, bra när det regnar.
Mvh
G
En scooter är också oftast mindre än en MC, vilket såklart underlättar när man ska ta sig fram där det är trångt. Nexusen är dock rätt stor/bred, så jag vet inte riktigt om det argumentet funkar med den modellen.
Försäkringskostnader och bränsleförbrukning är också ett område där scootrar vanligtvis är att föredra över mc.
Med det sagt, ska du pendla motorväg så tror jag att inte det spelar så stor roll vilken du väljer, där behöver man inte knixa så mycket. Jag personligen skulle dock välja Nexusen för att slippa att växla, och för att man troligen sitter bekvämare. Och så får du ju en kåpa på köpet också, bra när det regnar.
Mvh
G
Sodan wrote:Hej!
Jag funderar på att börja pendla till jobbet på en Gilera Nexus.
Vad är enligt er för/nackdelar med en scooter mot en MC?
Sträckan jag kommer pendla är 4 mil enkel väg i motorväg och Stockholm
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Medhålles. Jag hade en gång i tiden en 400cc MC. Med den körde jag sällan fortare än 100 - 110, just eftersom det helt enkelt inte var bekvämt.Federico wrote:jag tycker att alla tvåhjulingar är obekväma i motorvägsfart om det blåser mycket.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Re: Varför ska man enligt er välja maxiScooter för MC?
Hej,Sodan wrote: Vad är enligt er för/nackdelar med en scooter mot en MC? Sträckan jag kommer pendla är 4 mil enkel väg i motorväg och Stockholm
Väderskydd och praktiska saker, som jag ser det. Automaten, som någon annan påpekade, är också ett plus i vardagspendling.
På scootern har du ju ett bättre väderskydd än på de flesta vanliga hojar. Blir själv måttligt blöt i regn (annat än på överkropp/armar) så länge det rullar på.
Förvaringsutrymmet under sadeln (gissar att Nexus har ett hyfsat sådant också?) gör stor skillnad i vardagen. In med en mindre matkasse, systempåse eller annat. Toppar du sedan med en toppbox(!) så får du både plats för systempåsen och kan låsa in hjälmen. Den "vanliga" hojen kan dock utrustas med väskor...
Högfartstabilteten för en Nexus har jag ingen koll på, men det är ju en 500 cc så den borde tåla lite fart! Min egen TMax är bergstadig i (olagligt) höga hastigheter. Samma torde gälla SilverWing, Burgman m fl, och troligen även Nexus.
Nackdelar då? Ja en "vanlig" hoj kan ju vara mera körglad (växlingar, motorljud). Men nu var det ju pendling det gällde... Och Nexusen lär ju vara riktigt kul, efter vad man hört!
Kör på!
// TMax
*som kör TMax i vardagen och Triumph på helgen, men när jag skall åka 20 mil till landet blir det ofta Tmax - bekvämare, tar mer last, bättre väderskydd*
Sodan in da house:
Vad är enligt er för/nackdelar med en scooter mot en MC
Jag kan nog göra en + & - lista många punkter lång men den absolut bästa är att köra en sväng på det du tänk dig att köpa, Inte för att göra reklam men http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3996 vi kommer att ha en mängd Vespa, Gilera, Piaggio & Aprilia scooters från Vespa 125cc till Gilera GP800 och även Aprilia Mana 850 som är en MC med automat motor som kan växlas manuellt, kan det bli bättre???
En lagom stor (minimum 200cc IMHO) scooter är bland det bästa att åka i Tokholm på, har man lite kubik så är det inte helt omöjligt att ta motorvägen dit man ska men ganska snart hittar man "dom där" vägarna där man kan ta en glass eller fika på vägen hem. För ett par helger sedan tog jag Vespa 300ie'n från Enköping till Tokholm för fika och lite "rulla runt" mer om 22 mil på Vespa http://dpracetech.blogspot.com/....
DP says: Skulle inte kunna fungera 100% om jag inte hade en "maxi scooter" att rulla på....
Vad är enligt er för/nackdelar med en scooter mot en MC
Jag kan nog göra en + & - lista många punkter lång men den absolut bästa är att köra en sväng på det du tänk dig att köpa, Inte för att göra reklam men http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3996 vi kommer att ha en mängd Vespa, Gilera, Piaggio & Aprilia scooters från Vespa 125cc till Gilera GP800 och även Aprilia Mana 850 som är en MC med automat motor som kan växlas manuellt, kan det bli bättre???
En lagom stor (minimum 200cc IMHO) scooter är bland det bästa att åka i Tokholm på, har man lite kubik så är det inte helt omöjligt att ta motorvägen dit man ska men ganska snart hittar man "dom där" vägarna där man kan ta en glass eller fika på vägen hem. För ett par helger sedan tog jag Vespa 300ie'n från Enköping till Tokholm för fika och lite "rulla runt" mer om 22 mil på Vespa http://dpracetech.blogspot.com/....
DP says: Skulle inte kunna fungera 100% om jag inte hade en "maxi scooter" att rulla på....
Jag brukar känna mig både obekväm och utsatt när jag kör motorväg mellan Malmö-Göteborg i 90 km/h på Primaveran med 10-tumshjul, som jag gör flera gånger per år. Värst är alla k*kskallar till bilister som inte går ur filen när de kör om.Federico wrote:jag tycker att alla tvåhjulingar är obekväma i motorvägsfart om det blåser mycket. största nackdelen är väl motorstyrkan om man har motvind.mejiro wrote:Känner mig inte helt bekväm i 110 km/h på 12 tumshjul, särskilt när det blåser friskt.
Det finns faktiskt riktigt bekväma tvåhjulingar för motorvägsfart, dock inte de värsta sporthojarna som kräver sittställning som en liten apa. Har kört Sthlm-Malmö nonstop (endast snabba tankningar) på sporthoj och kommer aldrig att göra om det...
Mvh
/ Fredrik