Såg av en slump igår att MAXI säljer Klass III lås
ABUS kätting som är nylonöverdragen och 140cm lång (möjligen 120cm) + ett kraftigt ABUS Klass III lås för 899:-
Det måste väl vara ett OK pris?
Hur lång måste kättingen vara för att nå runt golvplåten och en lyktstolpe eller dylikt?
Rickard wrote:Såg av en slump igår att MAXI säljer Klass III lås
ABUS kätting som är nylonöverdragen och 140cm lång (möjligen 120cm) + ett kraftigt ABUS Klass III lås för 899:-
Det måste väl vara ett OK pris?
Hur lång måste kättingen vara för att nå runt golvplåten och en lyktstolpe eller dylikt?
Så lång som möjligt.
Beroende på vespamodell också.
men minnst 140 och helst 170cm.
Har en 125cm som precis når runt golvet på min lambretta. så ju längre desto bättre.
Köpte en larmad vajer på Jula för 200:- häromdagen. Inget jag tänker använda till att lämna ngn scooter ngn längre tid med då det egentligen inte var så svårt att avlarma, men lite praktiskt att ha när man bara vill in i en butik e dylikt och inte vill att tillfället ska göra tjuven s a s.
Var inne på Hornbach igår och köpte mig en 2m lång klass 3 klassad ABUS kedja för 485:-
tyckte det var ett bra pris och så vet man nu att man kan köra runt fotbrädan på Lambrettan och runt någon sorts pelare!
låser fast med abuskätting genom framhjulet men så kom jag på att man kan ju ta bort reservhjulet å sätta dit det om man vill , hur ska man lösa det på ett bra sätt?
ett lås till där med med mindre kätting eller hur gör ni?
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
Det funkar om den står i dagsljus och inte över natten. Vi har relativt nyligen sett exempel på att snorungar monterat bort framhjulet på en lambretta, flyttat hojen och sen monterat framhjulet igen...
En bra variant är att ta ett ABUS bygellås som man låser runt 'nacken' på styret, och sedan en kätting genom denna. Då får man montera bort styret eller försöka få in en domkraft i bygeln (i princip omöjligt) för att knäcka den om man vill sno hojen.
Absolut bästa är en svetsad ögla i ramen, och sen runt något bra som sitter fast i marken.
/G
musselbugg wrote:låser fast med abuskätting genom framhjulet men så kom jag på att man kan ju ta bort reservhjulet å sätta dit det om man vill , hur ska man lösa det på ett bra sätt?
ett lås till där med med mindre kätting eller hur gör ni?
Jag köpte 170cm-varianten av detta lås. Räcker runt fotbrädan och en stolpe.
Låset kan tyckas dyrt, men har man letat länge efter rätt scooter, vill man gärna behålla den, oavsett scooterns ekonomiska värde.
Jag köpte ett finurligt litet bygellås på SIP Scootershop härförleden, avsett att fästa runt gaffelbenet och genom fälgen (passar alla öppna 10-tumsfälgar utan att göra åverkan). Klädde hela bygeln i genomskinlig plastslang (med invändig diameter 10 mm) så att den inte blir upphov till lackskav.
Woodstock wrote:Jag köpte ett finurligt litet bygellås på SIP Scootershop härförleden, avsett att fästa runt gaffelbenet och genom fälgen (passar alla öppna 10-tumsfälgar utan att göra åverkan). Klädde hela bygeln i genomskinlig plastslang (med invändig diameter 10 mm) så att den inte blir upphov till lackskav.
Jag har filat ett hack i fälgen, motsvarande hacket för ventilen. Då kan man få igenom ett bygellås för cykel (med avskalad skyddsplast). Viktigt med alla lås i framhjulet, är att man gör en tråd, el dyl i skarp färg, som går från låset till tex. gashandtaget, som påminnelse, så man inte drar i väg med framhjulet låst.