El-fråga - Behöver hjälp, tack

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

El-fråga - Behöver hjälp, tack

Post by Lizzy & Co »

Kära Forum!

Har problem med min Popolino 1964 (ej smallframe alltså) som jag är i färd att renovera elen på.

Efter att ha bytt ut tändspole, kondensator och alla kablar och monterat den rätta (äldre) ljusomkopplaren startade jag upp.
Fungerar gör parkeringsljus, tuta och dödare. Och hon startade fint.
Fungerar inte: Hel-, halv- och bakljus.

Skit.

Kontrollerade igen att jag kopplat rätt och mätte att alla kablar var hela.
Men när jag sedan mätte spänningen på tomgång blir det såhär:
Mätt mellan grön tråd från tändplattan och motorblocket (jord) ca 4 volt.
Mätt mellan gul tråd från tändplattan och motorblocket (jord) ca 22 volt.

Det är ju det här sista som är konstigt. Grön matar ju just tuta och p-ljus och 4 volt verkar ok på tomgång (6v system). Men 22 volt??
Vet inte om det är ett mätfel, reelt fel eller om detta mätresultat kan berätta något om varför inte ljuset funkar. Vet ni?

Ingen av glödlamporna har gått sönder vilket väl borde hända om de fick 22 volt.

Jag tycker det är svårt, nervöst och jobbigt att ta loss svänghjulet och löda på tändplattan. På ritningen ser det ut som om gul tråd kommer från två olika spolar och att grön kommer från en av dessa. Kan någon förklara hur det funkar? Torde mitt fel vara på tändplattan eller i resten av kablage/elsystem?

Supertacksam för tips!

Andreas

PS. Anledningen till elarbetet var att vespan led av plötslig scooterdöd efter 20 minuters körning. Därför bytte jag spole och kondensator. Tidigare ägare hade uppfunnit eget elsystem med alla trådar i uteslutande röd färg. Därför bytte jag allt kablage. DS.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det är inte ovanligt att man får jättehöga spänningar om man mäter på en obelastad (=inget inkopplat) spole med en voltmeter. Spolen är gjord för att lämna 6V när den belastas med bakljus 5W + ev. parkeringsljus 10W och när dessa kopplas in får du "rätt" spänning.
Eller får du 22V över en 6V lampa när den lyser?

Antagligen kommer inte spänningen fram till lampan beroende på kabelbrott eller oxiderade kontakter - eller felkoppling men schemat brukar vara ganska rättframt på dessa modellerna.

Jag ska kolla elsystemet och återkommer, vilken modellbeteckning har du, VNS4?

mvh/HB

PS, jag har mekat en scooter med elsystemet enligt svensk villastandard medblått, brunt & gulgrön. Men gulgrön var belysning och inte jord...
Last edited by henrikborjeson on Tue 14 Apr 2009, 13:53, edited 1 time in total.
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Att löda på tändplattan behöver inte vara så svårt. Se bara till att du har en lödkolv med lite kräm i annars så blir inte lödningen tillräckligt varm. Jag brukar "kroka" till trådarna lite och sedan löda fast dem så att de ska tåla vibrationer lite bättre.

Glöm inte att markera var tändningen stod innan du tar av plattan, så slipper du ställa om den.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Post by Lizzy & Co »

Tack Henrik!

Nej det är helt obelastat som jag mätte 4, respektive 22 volt. Så det är ev en tröst. Kablarna är hela såtillvida att jag har "pipit" dem med multimetern. (När de är urkopplade ur plinten vid motorn, respektive ljusomkopplaren.)

Kolla gärna upp det om du kan och orkar! Det där med två gula blir en och matar strålkastare och bakljus. (Och grön matar parkeringsljus och tuta. Det som funkar.) Motor VNB5M, chassi VNS4.

Och tack Jonas. Jag har själv bytt tändspole och konding och det gick ju, men det var bökigt att få av svänghjulet och läskigt att inte råka förstöra tändinställningen mm. Men om felet är där måste jag ju fixa det.

Först hoppas jag på fler tips och får väl fortsätta mäta kablar sen. Det bör vara rätt kopplat, men jag kan ha felat förstås. Någon kabel kan också vara dålig trots att jag bytt det mesta.

Gokväll!
Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej Andreas

Precis som du skriver ska gul mata framljuset och drivs av två spolar på plattan. Kolla med multimetern/piparen att du har kontakt hela vägen från kopplingsboxen bak (oanslutet i plinten) till
1. punkten där sladden går in i omkopplaren (3)
2. punkten där lampsladden ansluts i omkopplaren (7/8)
3. Lamphållaren
4. Kontaktytan på framlampan

från plinten fram till lampans kontaktyta ska det vara <0.5 ohm resistans. Kolla först vad du har med multimetern när du sätter ihop mätsladdarna, vissa multimetrar visar 0,5-0,8 ohm redan där och det får du dra bort i så fall.

Upprepa samma sak för bakljuset.

Har skickat ett scannat schema via mail där du ser alla inkopplingar och spolar
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Post by Lizzy & Co »

Gott Henrik!
Där fick jag väldigt konkreta tips om hur mäta och om resistansen.
Jag borde hitta felet. Det är ju inte direkt rymdålderselektronik..
Tack!
Andreas
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Lizzy & Co wrote:Det är ju inte direkt rymdålderselektronik..
Vaba, den första satelliten skjöts ju upp 1957 :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply