Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Woodstock

Re: Påskväder!

Post by Woodstock »

tjugiofyra wrote:Är det förresten någon som vet om skyddet för svänghjulet ska se ut som det gör på min? Det ser nästan lite överdimensionerat ut och tar emot rejält när man öppnar luckan...
Japp, det är originalkåpan i aluminium som tyvärr inte finns att köpa längre, så var rädd om den (de nyare ser annorlunda ut och är i plåt). Centrumhålet brukar tendera att skeva till sig, något som kan förklara att det tar i motorluckan. Prova att ta av den och banka den rätt med plåthammare och mothåll (eller om det bara är lite: böj med handkraft).

Mvh

/ Fredrik
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare

Post by tjugiofyra »

Image

Handtag famntag klapp å kyss! Vespans förra ägare, min morfar, var och hälsade på idag. Han trodde att handtaget var fabriksmonterat. Det sitter med bultar på insidan i alla fall.

Image

För övrigt fixade jag till sadeln lite. Innan har jag bara haft ett skinnöverdrag över fjädrarna sedan det gamla överdraget blivit allt för slitet. Idag skar jag bort det gamla överdraget som var under och fäste det nya luddiga med clipsen från det gamla.

Image
Image

Söker dock en limpsadel. Någon som har en liggandes någonstans?
Hoppas bilderna dög Woodstock!
Vespa 50 1980
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

tjugiofyra wrote:Han trodde att handtaget var fabriksmonterat. Det sitter med bultar på insidan i alla fall.
Säkert ett praktiskt handtag men absolut inte fabriksmonterat. Ser ut att komma från en gammal hederlig svensk järnhandel :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Woodstock

Post by Woodstock »

jencla wrote:
tjugiofyra wrote:Han trodde att handtaget var fabriksmonterat. Det sitter med bultar på insidan i alla fall.
Säkert ett praktiskt handtag men absolut inte fabriksmonterat. Ser ut att komma från en gammal hederlig svensk järnhandel :D
/jens
Helt klart inte fabriksmonterat, men inte desto mindre praktiskt för det.

På tal om hederliga svenska järnhandlar är det med stor sorg man kan konstatera att dessa i stort sett är ett minne blott. I Malmö fanns en riktig pärla till järnhandel i Limhamn fram till för några år sedan. De hade allt man kunde tänka sig i udda skruv och bult, ofta i originalförpackningar från förra sekelskiftet! Nuförtiden är man hänvisad till Järnia och andra skräpaffärer som man helst inte vill nämna vid namn...

Tackar för bilderna, tjugiofyra!

Mvh

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

(Går)dagens scooterbild.
Första vårturen och välbehövlig tvätt och vax!
Riktigt härliga 36km blev det.
Image
Bara det är gjord av plåt så....
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

[quote="kejj"](Går)dagens scooterbild.
Första vårturen och välbehövlig tvätt och vax!

HUR I HELA FRIDEN fick du den så ren?

Michaele
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

I dag blev det en geocachingtur i Malmö med omnejd på nyvaxad PX
För den som inte känner till Geocaching, kan det enklast förklaras som "skattjakt med GPS". Scootern är ett utmärkt fordon till denna sport.
Läs mer på http://www.geocaching.se eller på den internationella sidan http://www.geocaching.com
Varning!! Geocaching är starkt beroendegivande.

Image

Image
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Image
Vrålåket gassar lite sol efter en tur idag
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Mike Tropic wrote: Vrålåket gassar lite sol efter en tur idag
Snyggt!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Micool1972 wrote: HUR I HELA FRIDEN fick du den så ren?
Michaele
3 omgångar avfettn. 3 ggr shampo och 2 ggr vax :)

Sen är den ju relativt renoverad
Last edited by kejj on Sun 12 Apr 2009, 22:07, edited 1 time in total.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Idag skulle jag ut till föräldrarna för att hjälpa till med flyttstädning.
Tog självklart Lambrettan dit då vädret var bra.
19 km blev det idag.
Grannarna som grillade blev intresserade och imponerade. De frågade om den var 250cc eller mer!
Måste vart ljudet från sportblåset.
Igår när jag var förbi OK frågade de istället "Hur många kubik är din moppe?"
Påpekade att det är 200 kubik och således en MC. Svaret blev "Ahh lätt MC"
Nä tung sade jag. Mackpersonal idag kan väl inget om fordon. mest om varmkorv och Vikingarnas CD-samlingar! :)

Skymning över Stockholm:
Image
Last edited by kejj on Tue 14 Apr 2009, 09:25, edited 1 time in total.
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

Eftersom jag inte har körkort blir det inga långa utflykter, men åka och tanka kan man ju alltid göra ;)
Nu är körriktningsvisarna borta och hon ser lite vackrare ut.

Image
beep beep, vrooom
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

kejj wrote:3 omgångar avfettn. 3 ggr shampo och 2 ggr vax :)
Och 5 omgångar handkräm? :-)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Woodstock

Post by Woodstock »

tompa5 wrote:Eftersom jag inte har körkort blir det inga långa utflykter, men åka och tanka kan man ju alltid göra ;)
Nu är körriktningsvisarna borta och hon ser lite vackrare ut.

http://www.myrens.se/tompa/wp-content/u ... vespan.jpg
He-he, helt rätt resonerat! Det är ju faktiskt inte med själva körkortet man kör... :wink: Håller med om att hon blev avsevärt vackrare utan blinkers!

För egen del har hela dagen varit himmelsblå med allsvensk hemmapremiär på den nya "Himmaborgen":

Nej, inte dimman i Lützen, utan promenerande fotbollsnördar från Möllevången till Nya Malmö Stadion med tillhörande pyroteknik
Image

Jag ställde Primmyn något korkat när jag skulle fotografera fotbollståget. Sekunderna efter bilden togs sprang en hel drös människor in i Bettan...
Image

Bettan fick inte följa med in på arenan av någon anledning. Det var ett sjuhelsikes tryck och en underbar atmosför på Nya Malmö Stadion (vars egentliga namn jag vägrar ta i min mun)
Image

Mvh

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

primavera133 wrote: Och 5 omgångar handkräm? :-)
/JM
Är det nya vaxmetoden? Handkräm på scootern :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:
primavera133 wrote: Och 5 omgångar handkräm? :-)
/JM
Är det nya vaxmetoden? Handkräm på scootern :)
nä, det har man på däcksidorna så de ska bli blanka och svarta ;)
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Federico wrote: nä, det har man på däcksidorna så de ska bli blanka och svarta ;)
Jag som trodde att man skulle smörja in sadeln och styret i handkräm innan man åkte iväg!
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Det er fortsatt igjen litt snø her, men fikk da kjørt 3mil :grin:

Image
Image
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Woodstock wrote:Jag ställde Primmyn något korkat när jag skulle fotografera fotbollståget. Sekunderna efter bilden togs sprang en hel drös människor in i Bettan...
Din primmy i olika miljöer är alltid en fröjd för ögat och jag tröttnar nog aldrig att kolla in bilderna, men fotbollståget måste ändå vara odiskutabelt no 1.

Den kommer du få svårt att slå....

/putte
Woodstock

Post by Woodstock »

puttepj wrote:
Woodstock wrote:Jag ställde Primmyn något korkat när jag skulle fotografera fotbollståget. Sekunderna efter bilden togs sprang en hel drös människor in i Bettan...
Din primmy i olika miljöer är alltid en fröjd för ögat och jag tröttnar nog aldrig att kolla in bilderna, men fotbollståget måste ändå vara odiskutabelt no 1.

Den kommer du få svårt att slå....

/putte
Tack, he-he... Och, jo - jag har faktiskt en bild som skulle bräda fotbollståget, men den känner jag att jag inte bör publicera p g a mitt jobb (jag hade garanterat fått sparken direkt, he-he) :grin:

Tänk vad min Primmy har fått uppleva saker! I och med att jag använder den dagligen, året runt, vore det kul om den kunde tala. Den hade säkert haft mycket att berätta om vad den har varit med om när den har stått parkerad både här och där...

EDIT: Jag såg att min Primmy (i blommigt utförande framför Öresundsbron) även hade kommit med i årets upplaga av SSK-kalendern som jag helt oförhappandes fick igår. Tack styrelsen för den! *hatt av*

Mvh

/ Fredrik
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag skall inte försöka konkurrera med Woodstock, men måste i alla fall lägga in ett alster som saknar allt av vespadoft, men ändå med riktigt mycket vårkänsla.
Inte heller dagens, utan påskens snarare...

Image

Det var första turen som min 8-årige son fick följa med på. Sakta rullade vi runt på småvägarna i vårt fritidhusområde. Egen hjälm och ryggskena gjorde det också till en stor happening, inte minst när jag lovat att hämta honom från skolan någon av dagarna efter påsk.

Image

Den här dagen slutade i alla fall med att vi i sakta gemak rullade till Rosenhills cafe (Grödinge, välkänt för 08:orna) och vår lilla plastskoter försvann bland hundratals fullvuxna MC:s, men sånt stör inte en 8-åring, han talade stolt om att Pappa och han hade åkt motorcykel, för alla som var intresserade. Själv kändes det kanske inte lika coolt att just vår hoj var den minsta på hela parkeringen...

/putte
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

En tur ut på landet, 13 mil blev det :P

Image
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Vad gör man på semester: fotografera scootrar...
Här lite impressions ifrån NY.
West Village
Image
Meatpacking District
Image
Soho
Image
Tyvärr mycket mindre vintage scootrar än vad jag hade trodd - dock massvis med nya Vespa modeller...

Killen på Brooklynbretta försökte att övertala mig att byta till 4-takt asap...vi alla måste tänka mycket mer på miljön. mmmmh...

Image
Image[/img]

/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hade det stått fyra gammelknarrar framför istället hade sista bilden blivit mycket mer iögonfallande.
Fina bilder!
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Det är rätt intressant. När jag registrerade mig i det här forumet var det mest för att jag var på väg att köpa en plastskoter, det fanns någon som redan hade en likadan och det är perfekt att ha ett forum där man kan ventilera tankar eller få svar på frågor.

Vespa har egentligen aldrig triggat mig på något sätt, mer än att jag visst tyckt att det varit rätt coolt när någon kryssar fram i trafiken med en sliten Vespa med stilriktiga kläder och hjälm.

Sen började jag titta på alla Vespabilder, kolla på renoveringstrådar, kolla på entusiasternas trådar om detaljer, trimmning, träffar m.m.

Numera suger jag åt mig det mesta av Vespa-bilder som läggs upp här och får lite ståpäls när något riktigt fräscht renoverat ex dyker upp eller kanske ännu hellre en halvsliten eller försiktigt renoverat ex i rätt miljö.

Nej, jag tror inte jag kommer att köpa mig en vespa och även om jag tror mig ha både teknikskillen och det mesta i nödvändig utrustning så kommer jag nog inte renovera någon gammal hoj.

Däremot ger det mig mycket nöje att se på och njuta av att det finns ett nörd-släkte (positivt menat) som verkligen brinner för sina Vespor.

Kul att ni finns.

Jag vet att det är fel tråd, men det är i den här tråden jag alltid får den här lite trivsamma känslan...

/putte
Post Reply