Kort gaswire???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Kort gaswire???

Post by Rickard »

Hejsan grabbar. Antar att de flesta av er är ute och glider i vårvärmen. Men jag håller fortfarande på att mekkar inför premiärturen.

Idag har jag satt dit förgasaren och kopplat choke-wiren. Men jag ser inte hur jag skall kunna sätta dit gaswiren. Änden (utan hölje) är bara 2cm lång, och jag behöver minst 5cm för att nå fram till stället där wiren skall kopplas till förgasaren. Skall jag såga av en bit hölje, eller gör jag något fel? Gasar jag sedan så försvinner dom 2cm och tangerar höljet precis så det känns som själva wiren är för kort. Tittar jag på min gamla gaswire så ser inte den ut att vara längre än min nya :/ :/

Tips mottages gärna :D
Vespa 50/N -71
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

En undring bara..
Har du dragit trottelarmen, som att du gasar, när du monterar nippeln?
För den nya wirern är lika lång som den gamla och du använder samma hölje?

Du kan ju kapa höljet hur du vill bara inte det hela blir alldeles för kort
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Det är nytt hölje och ny wire.
Och ja, wiren är kopplad i styret till gasen. Så wiren rör sig när jag "gasar". Det går ju åt ganska mycket wire till själva gasen, alltså den delen som är fäst på styret. Bara där är det väl uppskattningsvis 7-8cm wire, så det blir bara 2cm "över" nere i förgasaren.

Fattar inte hur det skall fungera...
Vespa 50/N -71
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hmm, alltså trotteln på förgasaren
Se till att ha muttern nästan helt inskruvad när du monterar(till höger om pilen på bilden). Öppna trotteln på förgasaren så att du kommer åt att montera nippeln på plats på armen.
Sedan skall du spänna upp wiren med muttern så att du får direkt respons när du drar i gashandtaget på styret
Image
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Rickard wrote:Det är nytt hölje och ny wire.
Och ja, wiren är kopplad i styret till gasen. Så wiren rör sig när jag "gasar". Det går ju åt ganska mycket wire till själva gasen, alltså den delen som är fäst på styret. Bara där är det väl uppskattningsvis 7-8cm wire, så det blir bara 2cm "över" nere i förgasaren.

Fattar inte hur det skall fungera...
Om du er manko på wire så kan du kanskje kutte ned litt på lengden på høljet?

Dermed skulle du kunne få mer wire...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Mike Tropic wrote:Hmm, alltså trotteln på förgasaren
Se till att ha muttern nästan helt inskruvad när du monterar(till höger om pilen på bilden). Öppna trotteln på förgasaren så att du kommer åt att montera nippeln på plats på armen.
Sedan skall du spänna upp wiren med muttern så att du får direkt respons när du drar i gashandtaget på styret
Image
Precis, men det behövs ganska så några centimeter av wire från muttern till trotteln. Och det är denna wire som jag inte har. Så jag måste nog korta höljet för att få ut mera wire. Antar att höljet kan kortas om wiren dras tillbaka och sen klippa av höljet, dra ut wiren och montera tillbaka änden till höljet?
Vespa 50/N -71
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Rickard wrote: Antar att höljet kan kortas om wiren dras tillbaka och sen klippa av höljet, dra ut wiren och montera tillbaka änden till höljet?
Stemmer. Dra såpass ut at du er sikker på at du ikke kutter wiren.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Var hemma på lunchen och kortade mitt wirehölje. Det gick jättebra, och lätt att återmontera nippeln på wiren så det fungerar som det skall.

En fråga till bara: Är det semestergas på alla Vespor? Går det att ändra så att gashandtaget återgår av sig självt med en starkare fjäder någonstans?
Vespa 50/N -71
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det ska nog återgå till tomgång när du släpper gasen, lite 5-56 under syre vid handtaget kanske också hjälper hos dig, våran hoppar tillbaka som den ska.

/Aryan
Last edited by aryan on Tue 14 Apr 2009, 17:28, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Rickard wrote:Var hemma på lunchen och kortade mitt wirehölje. Det gick jättebra, och lätt att återmontera nippeln på wiren så det fungerar som det skall.

En fråga till bara: Är det semestergas på alla Vespor? Går det att ändra så att gashandtaget återgår av sig självt med en starkare fjäder någonstans?
Dubbla fjädrar vid throtteln på förgasaren så bör den hoppa tillbaks bättre.
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rickard wrote:Var hemma på lunchen och kortade mitt wirehölje. Det gick jättebra, och lätt att återmontera nippeln på wiren så det fungerar som det skall.

man kan korta ett vajerhölje utan att ta bort nippeln också. man skalar bort plasten, sätter en avbitare där höljet skall kapas, trycker så att höljet delar sig, kapar sedan av tråden i höljet (utan att kapa vajern;) sedan drar man isär spiralen med två tänger, när avståndet i det som nu blivit en gles spiral är tillräckligt för att snurra av den från vajern.

-ett tips om man har fast nippel eller lödda niplar
Federico
tjugiofyra
Nybörjare
Nybörjare

Post by tjugiofyra »

Min gas är också rätt seg när den ska tillbaka, ett tag varvar motorn lite extra när man släppt handen från gashandtaget...
Vespa 50 1980
Post Reply