HJÄLP! Behövs ny framgaffel-klump?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

HJÄLP! Behövs ny framgaffel-klump?

Post by madoc »

Köpte en V50 i vintras. Har börjat riva för att göra tip-top. Men hatar att ge mig på saker när jag inte ens vet vad jag skall kalla dom, men detta är problemet: Jag har tidigare trott att min framgaffel var sned. Det berodde nog mest på att "svingen" (heter det så) och dess axlar var helt kass. Av de två nållagren fanns inte mycket kvar. Enda spåren efter nålarna var groparna i axeln... Killen som haft den innan trodde nog smörjnippeln var en kul liten dekoration och inget annat... Axeln som dämparen sitter på var även den lite rostig, men det torde väl vara ett mindre problem? Hjullagret verkar bra.

Så vad gör jag? Går det att byta axlarna till svingen i "klumpen" (så heter det nog INTE...) som hjullagret sitter i. De ser ju ut att sitta duktigt fast.

Funkar denna:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... PK50I.aspx

Finns hela "klumpen" att köpa ny är det kanske ett alternativ, men jag kunde inte se något på SIP.

Hur skall jag göra - Tacksam råd. (och snälla - berätta vad ni brukar kalla "klumpen" :smile: )

Martin
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jag hade samma problem med min vespa och axeln fick byttas ut.
Den axeln som du menar från SIP passar perfekt. Jag tror inte dock att du får ut den för hand, utan måste pressas ut och den nya pressas in för det sitter ordentligt. På vespa50.se, kan du se min gamla/nya axeln som byts ut, klicka på vespa 50 R. Även nållagren måste pressas i...

Bor du nära Kalmar kan jag byta ut den åt dig! Med en liten press fixar man det på några minuter!
Woodstock

Post by Woodstock »

Där är ett komplett "framhjulsnav" (har heller inget bra ord till den) till äldre V50 med täckt fälg på Tradera just nu. I skrivande stund 13 timmar kvar av auktionen:

http://www.tradera.com/fram-nav-med-bro ... n_89011961

Mvh

/ Fredrik
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag har en gaffel med "klump" liggandes i källaren om du är intresserad. Nyare modellen. vet inget om skicket men jag bor i Nacka så det går bra att komma förbi och titta på den.
Använd email-funktionen under detta meddelande om du vill kontakta mig.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Post Reply