Projekt GPS [Färdigt]

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Projekt GPS [Färdigt]

Post by Martin O »

Jag köpte en Garmin Zümo 500 GPS http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2861. Den har mest använts i bil och jag har klurat på hur den skulle kunna monteras på min PX.

Image

PX:en uppallad pga. bromsbyte. Den får stå så under gps-montaget.

Image

Tanke- och fikahörna med rätt attribut i bakgrunden. Bla. SSK:s kalender på väggen.

Image

På en backspegelshållare monterade jag en bit cykelstyre, som jag pressat i en M10-mutter i och svetsat fast. I övrigt original monteringsbeslag till gps:en

Image

Vy från kockpit.

Image

Här tänkte jag plocka likström. Det är bara att mäta sig fram. jag har gjort hål i tut-kåpan, tätad med gummigenomföring till kabeln som skall driva gps:en

Fortsättning följer........
Last edited by Martin O on Sun 12 Apr 2009, 18:11, edited 1 time in total.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Då var allt på plats och testat.
Mycket under tutkåpan visade sig ha spänning hela tiden, men tutan går över tändningslåset och har spänning hela tiden när tändningsnyckeln är i körläge. Dvs. tutknappen går till jord. Alltså gjorde jag en förgrening från tutkabeln till gps:en.

Zümo 500 kommunicerar via bluetooth, så man kan hantera mobiltelefonen via gps:en. Jag kör med en SE P1 och SE Bluetooth headset HBH-DS980.

Med minneskort i gps:en kan jag lyssna på mp3-musik i headsetet. Ljudet dämpas när jag får körinstruktioner, eller när telefonen ringer. Jag är imponerad att så pass avancerad teknik verkligen fungerar.

Det enda smolk i bägaren jag upptäckt är att ljudkvalitén i Zümon lämnar mer att önska. Musiken låter ganska burkigt med avsaknad av tung bas. Det är inte headsetets fel, då jag testat med andra enheter, utan problemet ligger i Zümon.

Image
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ja det blev verkligen jätttefint!! Man kanske kan lacka gps:en i samma färg som scootern?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

marre wrote:Ja det blev verkligen jätttefint!! Man kanske kan lacka gps:en i samma färg som scootern?
Jag har extra topp- och bottenkåpor till gps:en som kan lackas. :grin:
Post Reply