Styrbulten, vad är knepet? [Fixat]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Styrbulten, vad är knepet? [Fixat]

Post by Rickard »

Har försökt få på mitt styre ikväll efter att all wire & el-dragning är klar. Men jag får inte igenom bulten :x
Försökte först med milt våld, men då skadades gängorna på bulten. Och jag vill inte plocka av styret igen...

Det verkar sitta någonting i hålet som skall "låsa" runt bulten som inte är 100% centrerat med bulthålet. Hur fasiken får ni detta centrerat så att bulten går igenom. Kan tyckas vara en simpel sak, men jag fick inte till det ikväll i alla fall :x
Last edited by Rickard on Fri 10 Apr 2009, 19:27, edited 1 time in total.
Vespa 50/N -71
Woodstock

Post by Woodstock »

Oj, det var längesedan jag plockade av ett styre, men jag har för mig att man ska ha några graders styrutslag åt något håll (samtidigt som gaffeln är riktad helt rakt fram) när man trär i bulten. Möjligt att du även får lyfta styret något för att få in den, kommer faktiskt inte ihåg. Testa!

Mvh

/ Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Var hemma på lunchen nu och analyserade varför jag inte få i bulten, och jag kom på det. Tyvärr är det som så att styrstången måste dras åt ännu hårdare med muttrarna som håller den så att den "vandrar" uppåt liiiite till. För styret går ner och bottnar mot ramen och urtaget i stårstången når inte upp för att centrera i hålet. Här snackar vi kanske 0.2-0.3mm :evil: :x Detta betyder att styret som jag så vackert kopplat ihop allting i måste av igen så att jag kommer åt muttrarna till styrstången. Ja ja, påsken är räddad i alla fall :wink:
Nu vet jag i alla fall hur jag INTE skall göra nästa gång...
Vespa 50/N -71
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rickard wrote:Var hemma på lunchen nu och analyserade varför jag inte få i bulten, och jag kom på det. Tyvärr är det som så att styrstången måste dras åt ännu hårdare med muttrarna som håller den så att den "vandrar" uppåt liiiite till. För styret går ner och bottnar mot ramen och urtaget i stårstången når inte upp för att centrera i hålet. Här snackar vi kanske 0.2-0.3mm :evil: :x Detta betyder att styret som jag så vackert kopplat ihop allting i måste av igen så att jag kommer åt muttrarna till styrstången. Ja ja, påsken är räddad i alla fall :wink:
Nu vet jag i alla fall hur jag INTE skall göra nästa gång...
det går väl att dra gaffelröret med styret på plats (om man lyfter lite på styret, går inte det så är nog vajerhöljena för korta, prova.

annars borde du kunna trycka upp gaffelröret genom låta vespan vila på framhjulet
Federico
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Fixat :grin:
Gick att lossa styret och sedan dra muttrarna till styrstången liiiiite till. Detta gjorde att hålet centrerades så att bulten lätt gick igenom.
Skönt 8)
Vespa 50/N -71
Post Reply