Växellådsolja???
Växellådsolja???
Har läst lite olika meningar om olja till Vx lådan,vad är att rekommendera? har läst om rak SAE 30, är det vanlig motorolja man menar? Har en Briggs & Stratton gräsklippar motorolja SAE 30 stående, skulle den funka att köra i Vx lådan???
Kort svar: ja.
Långt svar: det *kan* finnas tillsatser i sån olja som eventuellt gör att kopplingen slirar en aning resp är seg med att börja ta trots förstärkt fjäder. Vår V50 visar upp såna tendenser med OKQ8:s gräsklipparolja. Andra jag pratat med kör med Julas gräsklipparolja (som tyvärr bara säljs under sommarhalvåret!) utan några såna tendenser.
Prova dej fram. men ja, det ska vara "rak" SAE30. Jag har däremot hört varningar för "utombordarolja" även om den också är SAE30. Oklart varför, men ett varningsord att ha i bagaget, kanske?
/R
Långt svar: det *kan* finnas tillsatser i sån olja som eventuellt gör att kopplingen slirar en aning resp är seg med att börja ta trots förstärkt fjäder. Vår V50 visar upp såna tendenser med OKQ8:s gräsklipparolja. Andra jag pratat med kör med Julas gräsklipparolja (som tyvärr bara säljs under sommarhalvåret!) utan några såna tendenser.
Prova dej fram. men ja, det ska vara "rak" SAE30. Jag har däremot hört varningar för "utombordarolja" även om den också är SAE30. Oklart varför, men ett varningsord att ha i bagaget, kanske?
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
Julas gräsklippar olja är en rak SAE 30 olja och funkar utmärkt som växellådsolja. Tom etiketten känns lite retro!op wrote:Julaolja???? Nej ,där går ändå gränsen, skulle jag aldrig hälla i gräsklipparn ens..

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=624006
Den här http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=424903 funkar säkert också bra

Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Växellådsolja PX 200 E
Hej
Inhandlade på inrådan av Shell följande olja som jag hällt i växellådan:
Shell Advance Transmission 80W-90 (Enligt Shell: Hypoidolja med hög prestanda och högsta förslitningsskydd i kardandrivning och separata växellådor där en olja av GL-5 typ föreskrivs. API GL-5.).
Vid googlande nu fann jag att det rekommenderas 30 eller 40 olja.
Blev detta fel och ska jag omgående byta ut den? Jag har inte kört något efter bytet. Kan den skada växellådan eller Vespan eller vålla något problem?
Shell Advance Transmission 80W-90 (Enligt Shell: Hypoidolja med hög prestanda och högsta förslitningsskydd i kardandrivning och separata växellådor där en olja av GL-5 typ föreskrivs. API GL-5.).
Blev detta fel och ska jag omgående byta ut den? Jag har inte kört något efter bytet. Kan den skada växellådan eller Vespan eller vålla något problem?
Jan
Re: Växellådsolja PX 200 E
Nej, det kan knappast skada något, men du kan få problem med slirande eller huggande koppling. Byt till vanlig gräsklipparolja (SAE 30) som det ska vara. jag kan rekommendera Julas gräsklipparolja som jag har använt i flera år på olika vespor utan några som helst problem.Jan wrote:Hej
Mvh
/ Fredrik
Re: Växellådsolja PX 200 E
Tack för snabbt svar. Men vilken är egentligen skillnaden mellan 80W-90 och den SAE30 du rekommenderar?Woodstock wrote:Nej, det kan knappast skada något, men du kan få problem med slirande eller huggande koppling. Byt till vanlig gräsklipparolja (SAE 30) som det ska vara. jag kan rekommendera Julas gräsklipparolja som jag har använt i flera år på olika vespor utan några som helst problem.Jan wrote:Hej
Mvh
/ Fredrik
Jan
Jan
SAE-talet handlar bl a om viskositet, dvs hur tjock/trögflytande oljan är, om jag inte minns fel. 80-90 är segt som sirap, 30 är betydligt tunnare.
Smörjegenskaperna för dom bägge är helt olika, och troligen är 80-90 inte så lyckat för en Vespamotor/koppling/låda.
/R
Smörjegenskaperna för dom bägge är helt olika, och troligen är 80-90 inte så lyckat för en Vespamotor/koppling/låda.
/R
Hälsningar
/R
/R
Transmissionsolja 80W-90 motsvarar ungefär SAE 30 motorolja i viskositet så där finns inga problem, men däremot ska du absolut inte hälla en Hypoidolja eller olja med mer än GL-1 i en Vespa eller Lambretta med våt koppling. Hypoidoljan har så kallade EP (extreme pressure) tillsatser – oftast svavelbaserade, som luktar lite ruttet ägg – som är till för att förhindra att kugghjulen i slutväxeln svetsas fast med varandra när de gnuggas mot varandra under högt tryck.
Just dessa tillsatser gör att kopplingen slirar, en vanig motorolja SAE 30 som i gräsklippare har inte dessa tillsatser, en GL-1 växellådsolja SAE 80 eller en multigrade GL-1 80W90 går däremot bra. Enda skillnaden mellan transmissionsoljan och motoroljan är att transmissionsoljan har nårgra tillsatser som förhindrar skumbildning. Lambretta föreskiver GL1 transmissionsolja om jag inte minner fel, det kan hända att primärkjedjan vispar upp oljan mera än kugghjulen i Vespan.
Svaveltllsatser i GL-4 och GL-5 hypoidoljer har som extra nackdel att de oxiderar gula metaller i växellådan alltså mässing lager bussningar osv.
Altså, ingen GL-4, GL-5, EP eler hypoid transmissionsolja, luktar oljan ruttet ägg hoppa över den. Vanlig SAE30 gräsklipparolja funkar bra i Vespa, i Lambretta förmotligen också men där bör man kanske leta efter en GL-1 SAE 80 transmissionsolja i stället.
Just dessa tillsatser gör att kopplingen slirar, en vanig motorolja SAE 30 som i gräsklippare har inte dessa tillsatser, en GL-1 växellådsolja SAE 80 eller en multigrade GL-1 80W90 går däremot bra. Enda skillnaden mellan transmissionsoljan och motoroljan är att transmissionsoljan har nårgra tillsatser som förhindrar skumbildning. Lambretta föreskiver GL1 transmissionsolja om jag inte minner fel, det kan hända att primärkjedjan vispar upp oljan mera än kugghjulen i Vespan.
Svaveltllsatser i GL-4 och GL-5 hypoidoljer har som extra nackdel att de oxiderar gula metaller i växellådan alltså mässing lager bussningar osv.
Altså, ingen GL-4, GL-5, EP eler hypoid transmissionsolja, luktar oljan ruttet ägg hoppa över den. Vanlig SAE30 gräsklipparolja funkar bra i Vespa, i Lambretta förmotligen också men där bör man kanske leta efter en GL-1 SAE 80 transmissionsolja i stället.
Ah, där ser man! Tack, aryan. /R (klokare för var dag)
Hälsningar
/R
/R
Biltema säljer den här "gräsklipparolja SAE 30" som alltså är en rak SAE 30 mineralolja som också bör fungera utmärkt i växellådan.

/Aryan

/Aryan
Det stämmer säkert bra, både Zündapp och vespa (och Lambretta och Sachs m fl) har våt koppling, jag har en Zündapp instruktionsmanual och i den föreskrivs också SAE 30 mineralolja 
/Aryan

/Aryan
Vilken respons på min fråga. Ett stort tack till alla som svarat. Tänk så mycken kunskap och välvillighet att dela med sig som finns bland Scooterfolket.aryan wrote:Det stämmer säkert bra, både Zündapp och vespa (och Lambretta och Sachs m fl) har våt koppling, jag har en Zündapp instruktionsmanual och i den föreskrivs också SAE 30 mineralolja
/Aryan
Jan
Till Lambretta ska man använda SAE90, enligt anvisningarna. Det har jag alltid gjort och det funkar perfekt. Men även jag har funderat på varför jag ska använda olika växellådsoljor i Vespa resp Lambretta.aryan wrote:Lambretta föreskiver GL1 transmissionsolja om jag inte minner fel,
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Man kan säkert utan vidare ha i GL1 transmissionsolja i Vespan, och jag skulle även våga vanlig SAE30 mineralmotorolja (typ gräsklipparolja) i Lambrettan, den enda skillnaden är att GL1 oljan kan ha en komponent som motverkar skumbildning men om lufthålet i påfyllningslocket i Lambrettan inte börjar läcka olja pga oljeskum så funkar SAE30 olja i den.
/Aryan
/Aryan
Var på EM Scooter i Gbg o köpte olja till både motor o bensintank. På rekommendation av killen i affären köpte jag MOTUL Transoil SAE 10W30 till motorn och MOTUL 2-Stroke Motor Oil till tanken. Båda ska vara delsyntet. Hoppas motorn kommer må bra med dessa oljor.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Vespa Rally 180 -69