Växellådsolja???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
op
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 18 Jan 2009, 23:00

Växellådsolja???

Post by op »

Har läst lite olika meningar om olja till Vx lådan,vad är att rekommendera? har läst om rak SAE 30, är det vanlig motorolja man menar? Har en Briggs & Stratton gräsklippar motorolja SAE 30 stående, skulle den funka att köra i Vx lådan???
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Kort svar: ja.

Långt svar: det *kan* finnas tillsatser i sån olja som eventuellt gör att kopplingen slirar en aning resp är seg med att börja ta trots förstärkt fjäder. Vår V50 visar upp såna tendenser med OKQ8:s gräsklipparolja. Andra jag pratat med kör med Julas gräsklipparolja (som tyvärr bara säljs under sommarhalvåret!) utan några såna tendenser.

Prova dej fram. men ja, det ska vara "rak" SAE30. Jag har däremot hört varningar för "utombordarolja" även om den också är SAE30. Oklart varför, men ett varningsord att ha i bagaget, kanske?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Det beror allt på vilket julavaruhus man åker till. I partille har vi sålt det året runt så länge som jag jobbat där iaf.
op
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 18 Jan 2009, 23:00

Post by op »

Julaolja???? Nej ,där går ändå gränsen, skulle jag aldrig hälla i gräsklipparn ens..
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

op wrote:Julaolja???? Nej ,där går ändå gränsen, skulle jag aldrig hälla i gräsklipparn ens..
Julas gräsklippar olja är en rak SAE 30 olja och funkar utmärkt som växellådsolja. Tom etiketten känns lite retro!

Image

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=624006

Den här http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=424903 funkar säkert också bra

Image
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Woodstock

Post by Woodstock »

Julas gräsklipparolja är lätt den bästa SAE30-olja jag har använt. En vän köpte "fin" och dyr SAE30 från ett välkänt scooterföretag med kopplingsslir som följd. Fick sedan 3 dl Julaolja av mig och problemen var borta...

Mvh

/ Fredrik
Jan
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 07 Apr 2009, 21:13
Location: Sverige

Växellådsolja PX 200 E

Post by Jan »

Hej

Inhandlade på inrådan av Shell följande olja som jag hällt i växellådan:
Shell Advance Transmission 80W-90 (Enligt Shell: Hypoidolja med hög prestanda och högsta förslitningsskydd i kardandrivning och separata växellådor där en olja av GL-5 typ föreskrivs. API GL-5.).

Vid googlande nu fann jag att det rekommenderas 30 eller 40 olja.

Blev detta fel och ska jag omgående byta ut den? Jag har inte kört något efter bytet. Kan den skada växellådan eller Vespan eller vålla något problem?
Jan
Woodstock

Re: Växellådsolja PX 200 E

Post by Woodstock »

Jan wrote:Hej

Inhandlade på inrådan av Shell följande olja som jag hällt i växellådan:
Shell Advance Transmission 80W-90 (Enligt Shell: Hypoidolja med hög prestanda och högsta förslitningsskydd i kardandrivning och separata växellådor där en olja av GL-5 typ föreskrivs. API GL-5.).

Vid googlande nu fann jag att det rekommenderas 30 eller 40 olja.

Blev detta fel och ska jag omgående byta ut den? Jag har inte kört något efter bytet. Kan den skada växellådan eller Vespan eller vålla något problem?
Nej, det kan knappast skada något, men du kan få problem med slirande eller huggande koppling. Byt till vanlig gräsklipparolja (SAE 30) som det ska vara. jag kan rekommendera Julas gräsklipparolja som jag har använt i flera år på olika vespor utan några som helst problem.

Mvh

/ Fredrik
Jan
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 07 Apr 2009, 21:13
Location: Sverige

Re: Växellådsolja PX 200 E

Post by Jan »

Woodstock wrote:
Jan wrote:Hej

Inhandlade på inrådan av Shell följande olja som jag hällt i växellådan:
Shell Advance Transmission 80W-90 (Enligt Shell: Hypoidolja med hög prestanda och högsta förslitningsskydd i kardandrivning och separata växellådor där en olja av GL-5 typ föreskrivs. API GL-5.).

Vid googlande nu fann jag att det rekommenderas 30 eller 40 olja.

Blev detta fel och ska jag omgående byta ut den? Jag har inte kört något efter bytet. Kan den skada växellådan eller Vespan eller vålla något problem?
Nej, det kan knappast skada något, men du kan få problem med slirande eller huggande koppling. Byt till vanlig gräsklipparolja (SAE 30) som det ska vara. jag kan rekommendera Julas gräsklipparolja som jag har använt i flera år på olika vespor utan några som helst problem.

Mvh

/ Fredrik
Tack för snabbt svar. Men vilken är egentligen skillnaden mellan 80W-90 och den SAE30 du rekommenderar?

Jan
Jan
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

SAE-talet handlar bl a om viskositet, dvs hur tjock/trögflytande oljan är, om jag inte minns fel. 80-90 är segt som sirap, 30 är betydligt tunnare.
Smörjegenskaperna för dom bägge är helt olika, och troligen är 80-90 inte så lyckat för en Vespamotor/koppling/låda.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Transmissionsolja 80W-90 motsvarar ungefär SAE 30 motorolja i viskositet så där finns inga problem, men däremot ska du absolut inte hälla en Hypoidolja eller olja med mer än GL-1 i en Vespa eller Lambretta med våt koppling. Hypoidoljan har så kallade EP (extreme pressure) tillsatser – oftast svavelbaserade, som luktar lite ruttet ägg – som är till för att förhindra att kugghjulen i slutväxeln svetsas fast med varandra när de gnuggas mot varandra under högt tryck.

Just dessa tillsatser gör att kopplingen slirar, en vanig motorolja SAE 30 som i gräsklippare har inte dessa tillsatser, en GL-1 växellådsolja SAE 80 eller en multigrade GL-1 80W90 går däremot bra. Enda skillnaden mellan transmissionsoljan och motoroljan är att transmissionsoljan har nårgra tillsatser som förhindrar skumbildning. Lambretta föreskiver GL1 transmissionsolja om jag inte minner fel, det kan hända att primärkjedjan vispar upp oljan mera än kugghjulen i Vespan.

Svaveltllsatser i GL-4 och GL-5 hypoidoljer har som extra nackdel att de oxiderar gula metaller i växellådan alltså mässing lager bussningar osv.

Altså, ingen GL-4, GL-5, EP eler hypoid transmissionsolja, luktar oljan ruttet ägg hoppa över den. Vanlig SAE30 gräsklipparolja funkar bra i Vespa, i Lambretta förmotligen också men där bör man kanske leta efter en GL-1 SAE 80 transmissionsolja i stället.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ah, där ser man! Tack, aryan. /R (klokare för var dag)
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Biltema säljer den här "gräsklipparolja SAE 30" som alltså är en rak SAE 30 mineralolja som också bör fungera utmärkt i växellådan.

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

det här e den bästa olja jag har kört med!
Image
finns på www.vrm.se för 40kr.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Det stämmer säkert bra, både Zündapp och vespa (och Lambretta och Sachs m fl) har våt koppling, jag har en Zündapp instruktionsmanual och i den föreskrivs också SAE 30 mineralolja :-)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jan
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Tue 07 Apr 2009, 21:13
Location: Sverige

Post by Jan »

aryan wrote:Det stämmer säkert bra, både Zündapp och vespa (och Lambretta och Sachs m fl) har våt koppling, jag har en Zündapp instruktionsmanual och i den föreskrivs också SAE 30 mineralolja :-)

/Aryan
Vilken respons på min fråga. Ett stort tack till alla som svarat. Tänk så mycken kunskap och välvillighet att dela med sig som finns bland Scooterfolket.
Jan
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

aryan wrote:Lambretta föreskiver GL1 transmissionsolja om jag inte minner fel,
Till Lambretta ska man använda SAE90, enligt anvisningarna. Det har jag alltid gjort och det funkar perfekt. Men även jag har funderat på varför jag ska använda olika växellådsoljor i Vespa resp Lambretta.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Lambretta och vespas motorer är ju ganska olika...tänk bara på kopplingen, glidlager etc.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Man kan säkert utan vidare ha i GL1 transmissionsolja i Vespan, och jag skulle även våga vanlig SAE30 mineralmotorolja (typ gräsklipparolja) i Lambrettan, den enda skillnaden är att GL1 oljan kan ha en komponent som motverkar skumbildning men om lufthålet i påfyllningslocket i Lambrettan inte börjar läcka olja pga oljeskum så funkar SAE30 olja i den.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Var på EM Scooter i Gbg o köpte olja till både motor o bensintank. På rekommendation av killen i affären köpte jag MOTUL Transoil SAE 10W30 till motorn och MOTUL 2-Stroke Motor Oil till tanken. Båda ska vara delsyntet. Hoppas motorn kommer må bra med dessa oljor.
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

Motul's motorolja har funkat bra för mig, men deras SAE 10W30 är fruktansvärd i min v50. det blir markant skillnad när jag byter till biltemas gräsklipparolja t ex (som dessutom är billigare!?)
V50/N, 1967
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

Glömde kolla med EM Scooter om det finns något oljefilter som ska bytas tillsammans med oljan på en Rally 180 -69. Någon som vet?
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Nope, inget oljefilter. Det du byter är oljan i växellådan.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vallejos
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Sat 02 May 2009, 09:29
Location: GÖTEBORG

Post by Vallejos »

jencla wrote:Nope, inget oljefilter. Det du byter är oljan i växellådan.
/jens
Tack för ett snabbt svar! :grin:
Proud member of [url=http://www.gbgmonkeybikers.se]GBG MONKEYBIKERS[/url]
Vespa Rally 180 -69
Post Reply