Hur-Fort-Det-Går-Mätaren del 2
-
- Lärling
Hur-Fort-Det-Går-Mätaren del 2
HEJ! köpte en ny (asien-kopia) mätare eftersom min gamla visade på tok för lite. Det visade sig att den nya är precis lika dan. Så jag antar att problemet ligger någon annan stans. Vajern är ny och fungerar utmärkt. Rullar fint i höljet. Drevet ser finfint ut också. Varför kan den visa för lite? Jag är ingen höjdare på anatomin. Finns det någon länk innan drevet som kan vara fel? Som gör att drevet rullar för sakta?
-
- Lärling
Hej!
Nix, ingen länk som gör att det kan visa halva hastigheten...om du nu inte kör direkt på bromstrumman d.v.s.
En skev vajer kan dock få liknande effekter, då brukar dock också nålen från och till slå kraftigt i sitt utslag...
Drivningen är jätteenkel; bara en vinkelväxel (där drevet är ena delen) som driver vajern till mätaren.
Alla vespamätare är gjorda så att en meter är ett varv på vajern, det kan du ju alltid kontrollera.
VH/Calle
Nix, ingen länk som gör att det kan visa halva hastigheten...om du nu inte kör direkt på bromstrumman d.v.s.

En skev vajer kan dock få liknande effekter, då brukar dock också nålen från och till slå kraftigt i sitt utslag...
Drivningen är jätteenkel; bara en vinkelväxel (där drevet är ena delen) som driver vajern till mätaren.
Alla vespamätare är gjorda så att en meter är ett varv på vajern, det kan du ju alltid kontrollera.
VH/Calle
-
- Lärling
Jag hade ett liknande problem, d.v.s. en mätare jag misstrodde. På www.eniro.se kan man få exakta vägsträckan mellan 2 platser. Jag körde sträckan & jämförde med vägmätaren.
Leif
Leif
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Verkar som att enda förklaringen är att jag helt missbedömmer farten och att min touring helt enkelt har en topphastighet på 40 kmh... Tjohej!!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cha, då vet du har du skall spendera vintern... Trimma!
/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Cha, då vet du har du skall spendera vintern... Trimma!
/Calle
-
- Lärling
Var ute och körde igår en längre tur på lite 70-vägar och den går defenitivt fortare än 40. Mätaren var uppe i 45-50 som max men jag kännde att den var uppe i ungefär samma hastighet som min v50, och den går i 80 när den är som gladast... Så en 70 gör den nog minst skulle jag tro. Kärde med den gamla orginal-mätaren på. Ska köra nästa tur med den nya asien-kopian och se. Visar den lika lite så är det något på tok. Tyvärr kan jag inte köra så ofta eftersom jag saknar a-kort, så jag måste "övningsköra" med min "lärare"... En annan sak som jag märkte när jag körde (som inte hör till den här tråden) var att jag var tvungen att köra med tjåken ute nästan hela tiden, även när den var varmkörd. Vad kan det vara?