Okey, plastgrunkan monterades igår. Det gick skapligt lätt efter att ha lossat: Nedre fäste till stötdämparen, förgasaren och avgasröret.
Alla wirar sitter på plats igen, men jag misstänker att växelwirarna är felkopplade. Detta får jag titta in på och justera efter start.
Så ikväll skall Vespan få komma ut i vårvärmen och teststartas.
Här står den redo framför källardörren där den kom in för många månader sedan (se dom första bilderna).
STOR skillnad på färg & utseende mot hur den såg ut när jag hämtade den. Det har kostat många pengar, en hel del svordomar, mycket mekkande men oftast med ett smajl på läpparna. Det har varit värt varenda krona & spenderad timme hittills.
Håll nu tummarna att den startar också. Jag själv har satt som mål att det är 50/50 chans att den startar idag....(förhoppningsvis får lågt satt mål

) Svar kommer senare ikväll...
Och jag vet att det inte är optimalt att blanda rostfritt & aluminium pga galvanisk spänning. Men jag tog den risken då vespan inte skall gå i ur och skur. Det blir aluminiumen som blir lidande och korroderar om kontaktytorna mellan det rostfria & aluminiumen kommer i kontakt med sura vätskor. Tydligen skall det vara mindre än 0.05V mellan dom ädla & oädla-re materialen för att inte galvanisk spänning skall uppkomma. I detta fallet kan spänningen bli 0.5V, så risken är stor att aluminiumen oxiderar/korroderar. Men å andra sidan, vad är sura vätskor, hur lång tid tar det, hur stor är risken att det kommer hända?
Hur vackert är aluminium som också börjar oxidera av sig självt om jag hade valt aluminium popnitar istället...? Köpte aluminium utemöbler från J..K för nåt år sedan. Dom såg förj..liga ut efter
en sommar...