Val av tändstift

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

Val av tändstift

Post by Snider »

Enligt stora vespatabellen vill min Rally ha ett Bosh W5CC... såg någon översättningstabell att det skulle motsvara ett NGK B7ES

Eftersom jag ännu inte är så bevandrad i motorernas värld undrar jag om om det går lika bra med NGK stiftet...?

Besiktning på torsdag, håll tummarna !! :grin:
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Enligt vad jag kommer ihåg så är det NGK B6ES som gäller.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Det var ett sådant stift som satt i såg jag här om dagen...

läste följande på EM scooters hemsida...

"Grundregeln är att 7 är standard. Är scootern trimmad behöver den ett kallare stift, dvs 8. Är scootern väldigt slö så behövs ett varmare stift, dvs 6"
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Du gör givetvis som du tycker är bäst. Enligt de flesta tabeller jag kollat runt om på internet så är B6ES den som rekommenderas oftast. Har också sett B7ES. Och en hel del mysko listor också för alla del. Vi har B6ES på vår Rally 200 och de problem vi haft med tändningen är att tändningskabeln varit för kort. Tändstiftet har varit utmärkt. Känner du att din Rally är hetlevrad så ta högre nuffra! :wink:

http://www.ngkntk.co.uk/working/FileLib ... alogue.pdf
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

vespaco wrote:Du gör givetvis som du tycker är bäst. Enligt de flesta tabeller jag kollat runt om på internet så är B6ES den som rekommenderas oftast. Har också sett B7ES. Och en hel del mysko listor också för alla del. Vi har B6ES på vår Rally 200 och de problem vi haft med tändningen är att tändningskabeln varit för kort. Tändstiftet har varit utmärkt. Känner du att din Rally är hetlevrad så ta högre nuffra! :wink:

http://www.ngkntk.co.uk/working/FileLib ... alogue.pdf
Ja nog är hon het alltid ! :wink:
schysst länk, där fanns det en hel del info att förkovra sig i...
Vespa Rally 180 1971
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Gissade att du kunde gilla linken/pdf-dokumentet! Kolla mycket noga iridiumavdelningen! :wink: 8) :P

Om du inte lider av akut penningsbrist så kan du ju ta av alla sorter och pröva dig fram! Givetvis med noggrann mätning av temperatur och bensinåtgång m.m!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Engelsmännen har en tråd där NGK får sitt rykte insparkat pga kvalitetsproblem.

Inget jag hört nått om här i sverige dock.

Länk:
http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=1956
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Mina NGK har tuggat och gått utan några problem. Mitt gamla NGK platinastift i Lambrettan (inköpt 2001 men fortfarande i gott skick) bytte jag nyss ut mot ett NGK iridium som verkar funka lika klockrent. Nippondenso är jag mer tveksam till, i min gamla Malossi-PX höll de max två veckor trots rätt värmetal :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kejj wrote:Engelsmännen har en tråd där NGK får sitt rykte insparkat pga kvalitetsproblem.

Inget jag hört nått om här i sverige dock.

Länk:
http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=1956
Det finns en hel del kopierade samt licenstillverkade kassa NGK nu.
Original japanska är oftast underbart bra.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

vespaco wrote:Gissade att du kunde gilla linken/pdf-dokumentet! Kolla mycket noga iridiumavdelningen! :wink: 8) :P

Om du inte lider av akut penningsbrist så kan du ju ta av alla sorter och pröva dig fram! Givetvis med noggrann mätning av temperatur och bensinåtgång m.m!
Bra länk, kul att tom Lambretta finns kvar i listan!
jencla wrote:Mina NGK har tuggat och gått utan några problem. Mitt gamla NGK platinastift i Lambrettan (inköpt 2001 men fortfarande i gott skick) bytte jag nyss ut mot ett NGK iridium som verkar funka lika klockrent. Nippondenso är jag mer tveksam till, i min gamla Malossi-PX höll de max två veckor trots rätt värmetal :(
Jag har Denso iridium motsvarade NGK 8 i värmeta (pga etanolen har jag valt två steg varmare)l i vespa 50:an och den funkar jättebra, med vanliga tändstift (som inte var nya) var den betydligt mera svårstartad och kunde sura. Men ja måste jämföra med nya vanliga tändstift och mäta accelerationen för att se om det verkligen ger en förbättring när motorn går.

Var dina Denso också iridium typen som inte höll?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag tror nog att britterna inte har helt fel.
Än så länge har jag klarat mig bra med NGK.
Men har endast prövat dem och en konstig asiatisk bosch kopia. De sög rejält :)
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

aryan wrote:Var dina Denso också iridium typen som inte höll?/Aryan
Absolut inte, vanliga standardstift i en trmmad PX200 med Malossikit och rätt högt komp. Lite drygt 10 år sedan nu, iridiumstiften var nog inte uppfunna än då 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

försökte sälja just Nipon Denso-stift för också ungefär 10 år sedan, de med lång gänga felade nästa alltid. Men det var ett tag sedan.
Efter det bara japanska NGK...i princip aldrig problem.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

aryan wrote: Jag har Denso iridium motsvarade NGK 8 i värmeta (pga etanolen har jag valt två steg varmare)l ...
Aryan,
Jag funderar också på att etanolkonvertera och har en fundering kring tändstift.
Med 8 i värmetal blir det väl två steg kallare (om man antar att standardtändstiftet har 6 i värmetal), inte varmare?
Skalan är väl (om jag har rätt för mig) högre siffra = kallare stift?

Bortsett från det, hur går din motor med 8 i värmetal, startar bra osv?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hej Hiblopp,

Kul att du funderar på etanolkonvertering! Jag skrev en artikel om det i senaste scooteristen som du kanske såg?

Jag skrev nog lite för snabbt om värmetalen. Jag har Denso IWF 20 som motsvarar en NGK 6 i värmetal.

Den startar bra med det eller i varje fall likvärdigt som på bensin, ds inte altid på första kicken men då på andra eller tredje, just i början när motorn är kallt har man lite choke men sedan kan man snart stänga av den.

Det skulle förmotligen gå bra med kallare stift också om inte oljan sotar ner tändstiftet för etanol sotar inte alls, ska nu testa med Klotz som förmotligen håller stift/motor renare än vad Castrol R40 gör men det kanske luktar "tråkigare" (ingeting).

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Japp, artikeln lusläst!
:grin:
mvh
Johnny, Hjärup