Lite trimm tips till Primavera
Lite trimm tips till Primavera
Hej på er grabbar och flickor.
Jag håller som bäst på att vässa till Primaveran för våren, jag har införskaffat Förgasare (24 mm Dellorto) reed-ventiler med insug och en ny racingsläng samt ny utväxling 29/68 2,34.
Cylinder har jag sen tidigare en Polini 133cc.
Nu kommer mina frågor:
1. Hur mycket kan (eller ska) man fila upp insugskanalen till vevhuset?
2. Är det ända man kan (eller ska) porta på blocket kanalerna eller finns det mer trix man kan ha för sig?
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Jag håller som bäst på att vässa till Primaveran för våren, jag har införskaffat Förgasare (24 mm Dellorto) reed-ventiler med insug och en ny racingsläng samt ny utväxling 29/68 2,34.
Cylinder har jag sen tidigare en Polini 133cc.
Nu kommer mina frågor:
1. Hur mycket kan (eller ska) man fila upp insugskanalen till vevhuset?
2. Är det ända man kan (eller ska) porta på blocket kanalerna eller finns det mer trix man kan ha för sig?
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Här är några bilder.....
http://www.vesparacingteam.blogspot.com/
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
snacka om polerade kanaler!
med reed kan du porta ganska mycket på bredden, kör man vevstyrning så är det 1mm på varje sida som är max för att behålla tätning
Federico
<br />Här är några bilder.....
http://www.vesparacingteam.blogspot.com/
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
snacka om polerade kanaler!
med reed kan du porta ganska mycket på bredden, kör man vevstyrning så är det 1mm på varje sida som är max för att behålla tätning
Federico
Hej!
Både till insuget och cylindern medföljer ganska bra instruktioner för potningen...
Om du inte har dom kvar kan du hämta dom på http://www.polini.it/
Dock går det att göra mycket mer än så.
Tillse också att grada av portarna i Polinin, dom brukar vara sylvassa.
VH/Calle
Både till insuget och cylindern medföljer ganska bra instruktioner för potningen...
Om du inte har dom kvar kan du hämta dom på http://www.polini.it/
Dock går det att göra mycket mer än så.
Tillse också att grada av portarna i Polinin, dom brukar vara sylvassa.
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej Calle
Behöver man grada av portarna i malossi cylinder.
Om så, någat att tänka på när det är krom på aluminium.
Mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Malossi 210 brukar vara snyggt gradade innan kromningen, men vill man ändå fila så kör med finkornig smärgel på exempelvis dremel, använder man roterade stål så finns risken att kromet släpper.
Federico
<br />Hej Calle
Behöver man grada av portarna i malossi cylinder.
Om så, någat att tänka på när det är krom på aluminium.
Mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Malossi 210 brukar vara snyggt gradade innan kromningen, men vill man ändå fila så kör med finkornig smärgel på exempelvis dremel, använder man roterade stål så finns risken att kromet släpper.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej Calle
Behöver man grada av portarna i malossi cylinder.
Om så, någat att tänka på när det är krom på aluminium.
Mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Malossi 210 brukar vara snyggt gradade innan kromningen, men vill man ändå fila så kör med finkornig smärgel på exempelvis dremel, använder man roterade stål så finns risken att kromet släpper.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej,
Malossi 210 har inte hårdkromat lopp, utan nikasil:
"Nicasil is an expensive technology used for coating the cylinders of only the best quality engines on the market. It is far superior to sleeved and hard-chromed cylinder walls. It is a coating made up of nickel and silicon carbide. The Nicasil coating is very hard and durable thus providing a very long wearing surface for the piston and rings. Also the silicon carbide particles that are dispersed throughout the nickel form a multitude of adhesion spots on which oil can collect. This is another reason that engines with Nicasil coated cylinders last longer because of having improved cylinder lubrication. Also because the Nicasil coating literally impregnates the cylinder walls with silicon the result is a super low coefficient of friction, thus reducing engine heat and wear. Engines with Nicasil coated cylinders run cooler and with less vibration. Lower friction also means easier and quicker engine starts. Also an additional benefit is that the piston and cylinder expand at the same rate, thus, creating a very seizure-resistant engine.
In racing two strokes both Morbidelli and Rotax have had great success with Nicasil and it is used in the most expensive professional grade chain saws. Porsche uses Nicasil in their turbocharged 917-935 series of race cars. In fact the majority of Formula 1 race cars use engines with Nicasil coated cylinders. Although the Nicasil process is very expensive, the resulting increase in the engines life span, performance and reliability more than offsets the cost. That is why WalkerJet only uses engines on their paramotors that have Nicasil coated cylinders."
Leif
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Hej Calle
Behöver man grada av portarna i malossi cylinder.
Om så, någat att tänka på när det är krom på aluminium.
Mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Malossi 210 brukar vara snyggt gradade innan kromningen, men vill man ändå fila så kör med finkornig smärgel på exempelvis dremel, använder man roterade stål så finns risken att kromet släpper.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej,
Malossi 210 har inte hårdkromat lopp, utan nikasil:
"Nicasil is an expensive technology used for coating the cylinders of only the best quality engines on the market. It is far superior to sleeved and hard-chromed cylinder walls. It is a coating made up of nickel and silicon carbide. The Nicasil coating is very hard and durable thus providing a very long wearing surface for the piston and rings. Also the silicon carbide particles that are dispersed throughout the nickel form a multitude of adhesion spots on which oil can collect. This is another reason that engines with Nicasil coated cylinders last longer because of having improved cylinder lubrication. Also because the Nicasil coating literally impregnates the cylinder walls with silicon the result is a super low coefficient of friction, thus reducing engine heat and wear. Engines with Nicasil coated cylinders run cooler and with less vibration. Lower friction also means easier and quicker engine starts. Also an additional benefit is that the piston and cylinder expand at the same rate, thus, creating a very seizure-resistant engine.
In racing two strokes both Morbidelli and Rotax have had great success with Nicasil and it is used in the most expensive professional grade chain saws. Porsche uses Nicasil in their turbocharged 917-935 series of race cars. In fact the majority of Formula 1 race cars use engines with Nicasil coated cylinders. Although the Nicasil process is very expensive, the resulting increase in the engines life span, performance and reliability more than offsets the cost. That is why WalkerJet only uses engines on their paramotors that have Nicasil coated cylinders."
Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stenscoot</i>
<br />Tack för svar.
Vad bör man ha för blås till Malossi 210. Om man använder cylindern som den är och inte fräser upp mer.
mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
de som kostar 2500kr eller mer, annars blir det lite som att köra med varvtalsregulator, de billigare "trimblåsen" är marginellt bättre än ett originalblås.
PM (skönast bottendrag) kostar 3000kr
RZ-evo, JL righthand (bra botten bra varv) 2500kr
Taffspeed (varvar längst, har sämst botten) 4000kr?
SIP evo (som JL, men glöm reservhjulet) 3500kr?
återupptaget i produktion är Pinasco, någon som testat?
en klassiker i repris är http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html
även om du inte tänkt trimma som testmotorn så är Malossin byggd för att varvas.
Federico
<br />Tack för svar.
Vad bör man ha för blås till Malossi 210. Om man använder cylindern som den är och inte fräser upp mer.
mvh
Sten
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
de som kostar 2500kr eller mer, annars blir det lite som att köra med varvtalsregulator, de billigare "trimblåsen" är marginellt bättre än ett originalblås.
PM (skönast bottendrag) kostar 3000kr
RZ-evo, JL righthand (bra botten bra varv) 2500kr
Taffspeed (varvar längst, har sämst botten) 4000kr?
SIP evo (som JL, men glöm reservhjulet) 3500kr?
återupptaget i produktion är Pinasco, någon som testat?
en klassiker i repris är http://people.freenet.de/ungefaehr_fuen ... mtest.html
även om du inte tänkt trimma som testmotorn så är Malossin byggd för att varvas.
Federico
Hej!
Har testat Pinascon, men det är tyvärr inte alls i klass med t.ex. PM men bättre än FAR, Leo vinci etc.
Scootrs är också ett alternativ, det liknar ganska mkt PM evo-blåset i prestanda men fungerar inte lika bra på låga varv som just PM, men är betydligt billigare.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=280
Jag har ett rostfritt scootrs-blås på en av mina scootrar, men det lyckades jag spräcka efter alla gånger jag kört i kantstenar och fartgupp (scootern har 8" hjul), scootrs rostfria blås har polerade svetsfogar, vilket inte är riktigt bra, möjligen håller deras blås av vanlig plåt bättre.
VH/Calle
Har testat Pinascon, men det är tyvärr inte alls i klass med t.ex. PM men bättre än FAR, Leo vinci etc.
Scootrs är också ett alternativ, det liknar ganska mkt PM evo-blåset i prestanda men fungerar inte lika bra på låga varv som just PM, men är betydligt billigare.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=280
Jag har ett rostfritt scootrs-blås på en av mina scootrar, men det lyckades jag spräcka efter alla gånger jag kört i kantstenar och fartgupp (scootern har 8" hjul), scootrs rostfria blås har polerade svetsfogar, vilket inte är riktigt bra, möjligen håller deras blås av vanlig plåt bättre.
VH/Calle
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Hej Calle
Frun råkar fylla år den helgen, dessutom rätt jämnt. Så jag kan inte vara med. Men till Rally Scand kommer jag.
Himla synd nu när man fått in vanan med karta på styret, kompassen på visiret, terrängkörning mm.
Dessutom är Ola i Ålhyddan så himla kaxig så hoppas det blir byte på prispallen. Det får du fixa.
Springer du på någon gammal vespalift så får du gärna höra av dig.
Mvh
Sten
PS Åhyddan ska det ju va. Ål är ju nåt annant men det vet ju ni i Skåne.
Frun råkar fylla år den helgen, dessutom rätt jämnt. Så jag kan inte vara med. Men till Rally Scand kommer jag.
Himla synd nu när man fått in vanan med karta på styret, kompassen på visiret, terrängkörning mm.
Dessutom är Ola i Ålhyddan så himla kaxig så hoppas det blir byte på prispallen. Det får du fixa.
Springer du på någon gammal vespalift så får du gärna höra av dig.
Mvh
Sten
PS Åhyddan ska det ju va. Ål är ju nåt annant men det vet ju ni i Skåne.