Renovering av GL 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marre
Lärling
Lärling

Renovering av GL 150

Post by marre »

Jag håller på att renovera en vespamotor åt en kompis men jag får snart spader av sips hemsida när jag ska leta delar. Kan nån vänlig själ tala om för mig vad som passar om motorkoden är vgla1m.

ramlager
vev
växelkors
kickdrev
kopplingslameller + fjädrar
tryckgrejen till kopplingen
lager till slutaxeln
packboxar samtliga

:)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du kan välja "Your scooter" och där ta vespa och 150 Touren (T4/150) VGLA-B och kryssa i rutan att bara visa delar för din scooter så får du alla delar som passar

mvh/HB
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Har fått fram det mesta men vilket växelkors passar egentligen och vilka kopplingslameller, hittar inga som stämmer med vgla men det kanske är samma som till någon annan?
Drg 200
Tph 173

henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

marre wrote:Har fått fram det mesta men vilket växelkors passar egentligen och vilka kopplingslameller, hittar inga som stämmer med vgla men det kanske är samma som till någon annan?
osäker efter att ha kollat katalogerna - men EM har vär rätt prylar?

mvh/HB
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

marre wrote:Har fått fram det mesta men vilket växelkors passar egentligen och vilka kopplingslameller, hittar inga som stämmer med vgla men det kanske är samma som till någon annan?
båda är samma som till sprint
---------------------------------------------------------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

gissar på VBA eller VBB. 99,9 att de passar i VGLA-VGLB
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ok, Tack så mycket!
Drg 200
Tph 173

marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Jahapp... nu har jag lyckats köpa en icke-sportig vev och tänkte fila lite på den och i insuget, finns det något bra ställe att läsa om vad för duration som kan tänkas passa till en polini 177? Eller om någon kan höfta till hur mycket jag ska ta på vardera. :)
Drg 200
Tph 173

Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Det følger med en beskrivning med polini kit'et ditt om hur mycket du skal ta av på vev ock blokk.

Lite off topic: Jeg har akkurat bygget ihop en gammel 150 motor med tynne veven(sprint touring osv) med polini 177, 24/24 gasser ock ScootRs 12v elektronisk tenning for klene konen(konvertert PX typ) og deres 19$ "orginal" avgas. Jeg har portet etter polini's anvisninger. Samt hatt en generell overhaling med lager bytt osv.

Nu har jeg ikke kjørt den veldig langt, men noen tanker er det blitt og bestyckningen begynner å bli bra.
Dette er en fantastisk fin motor, hur sterk som helst på 4an grunnet den lave utvekslingen(men inte for lav tykker jag)
Akser mycket bettre enn en standard 200(dokumetert... :grin: )
Samtidig er den såpass lite trimmet at vaksellåda ock koppling henger med uten problemer(så langt)

Total kostnad i norske kroner er 4000,- Et meget godt alternativ til å jage PX motorer til sin Touring spør du meg.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Nu har jag letat men finner ingen vettig info om hur många grader man ska ta upp veven så om någon har gjort detta så vore det bra med nån siffra att gå efter, hittar inte tillhörande pappret till cylindern eller på polinis hemsida..
Drg 200
Tph 173

Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg har ikke Polini brosjyren tilgjengelig, men jeg har et Pinasco 177 kit liggende på stue bordet. Ock der er det anbefalt å ta opp veven med 20mm ock insuget i blokken med 8mm(4 hver retning)
Post Reply