Lackering av en Vespa Primavera
-
- Drömmare
- Posts: 7
- Joined: Wed 01 Apr 2009, 10:59
Lackering av en Vespa Primavera
Hej igen!
Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att omlackera en Primavera?
Tänkte plocka ner den själv och helt enkelt lämna in de delar som ska lackas!
//H
Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att omlackera en Primavera?
Tänkte plocka ner den själv och helt enkelt lämna in de delar som ska lackas!
//H
Ungefär lika svårt att svara på som "hur långt är ett snöre", tyvärr.
Vissa lackar svart, andra lackar även andra färger
. Vissa målar, andra LACKERAR, en tredje kalkar bara. Skicket och antalet timmar som målaren lägger på underarbetet avgör kvaliten på jobbet i hög grad, och därmed även kostnaden.
/R
Vissa lackar svart, andra lackar även andra färger

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
precis som bluesman säger,men ring runt till olika lackare å fråga,vissa gör det inte ens,tyvärr har många mkt att göra,så dom hinner inte med,men prova å ring,var bor du?Bluesman wrote:Ungefär lika svårt att svara på som "hur långt är ett snöre", tyvärr.
Vissa lackar svart, andra lackar även andra färger. Vissa målar, andra LACKERAR, en tredje kalkar bara. Skicket och antalet timmar som målaren lägger på underarbetet avgör kvaliten på jobbet i hög grad, och därmed även kostnaden.
/R
-
- Drömmare
- Posts: 7
- Joined: Wed 01 Apr 2009, 10:59
Finns ingen seriös lackare som på telefon eller med hjälp av bilder på nätet kan/vill sätta ett exakt pris. Inte ens nära. Man måste ha den framför sej.
Ta den till dom få lackerare som fortfarande finns verksamma i Malmö, visa upp den, precisera dina krav på slutresultatet.
http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... ea=Malm%F6
Var beredd på att lackeraren INTE vill att du gör förarbetet själv - det brukar bli mest skit när kunden försöker pruta genom att rikta bucklor/blästra/slipa själv.
Begär kostnadsförslag. Och försäkra dej om en spikad leveransdag - annars får du vänta i månader, såna "småjobb" har en tendens att hamna längst ner i högen.
Gissningsvis hamnar du - med 2-skikts metallic (grund, basfärg + klarlack) i prisintervallet 1500:- -- 15000:-
Det lägre priset innebär kanske ett snabb/slarvjobb gjort av en polares polare på en "hobbykväll" på t ex Verdexa, med "gratis"=stulen färg - dvs du får en silvermetallic som Volvo använder - , det används "gratis" slippapper etc och lånad lokal och det måste vara klart på ett par timmar från start till färdigtorkad...
Och det högre priset - hos en seriös firma - innebär korrekt bruten Piaggiokulör, omsorgsfullt underarbete, plåtarbete, kanske lite blästring, kvitto (och garanti) på jobbet.
Sen finns det mellanlägen, såklart. Det är väl dom du får jobba lite för att hitta.
I alla fallen får du en moppe i silvermetallic.
/R
Ta den till dom få lackerare som fortfarande finns verksamma i Malmö, visa upp den, precisera dina krav på slutresultatet.
http://gulasidorna.eniro.se/query?what= ... ea=Malm%F6
Var beredd på att lackeraren INTE vill att du gör förarbetet själv - det brukar bli mest skit när kunden försöker pruta genom att rikta bucklor/blästra/slipa själv.
Begär kostnadsförslag. Och försäkra dej om en spikad leveransdag - annars får du vänta i månader, såna "småjobb" har en tendens att hamna längst ner i högen.
Gissningsvis hamnar du - med 2-skikts metallic (grund, basfärg + klarlack) i prisintervallet 1500:- -- 15000:-
Det lägre priset innebär kanske ett snabb/slarvjobb gjort av en polares polare på en "hobbykväll" på t ex Verdexa, med "gratis"=stulen färg - dvs du får en silvermetallic som Volvo använder - , det används "gratis" slippapper etc och lånad lokal och det måste vara klart på ett par timmar från start till färdigtorkad...
Och det högre priset - hos en seriös firma - innebär korrekt bruten Piaggiokulör, omsorgsfullt underarbete, plåtarbete, kanske lite blästring, kvitto (och garanti) på jobbet.
Sen finns det mellanlägen, såklart. Det är väl dom du får jobba lite för att hitta.
I alla fallen får du en moppe i silvermetallic.
/R
Last edited by Bluesman on Thu 02 Apr 2009, 11:07, edited 5 times in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lackering av en Vespa Primavera
Omkring 5'000:- till 15'000:-Primavera82 wrote:Hej igen!
Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att omlackera en Primavera?
//H


Fritte - kul att vi gjorde samma maxprisuppskattning 
/R

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Johodå
- här har vi ett exempel...
Men: det är en brukslackering som man inte behöver vara rädd om, och som är vanvettigt lätt att reparera.
Dessutom har den exakt rätt glans - 90/100 - för att inte se nylackerad ut alltid.
Åtgång:
1 st vinkelsliprondell 60-korn med fjädrande effekt 25:-
10 ark 80-papper för oscillerande maskin 75:-
10 ark 180-papper, dito 75:-
4 ark våtslippapper 400 20:-
en osannolikt liten kladd spackel för ett par svårriktade småbulor 0:-
1/2 l grundfärg, Biltemas röda alkydvariant (som biter bra på plåt, är vattenslipbar när den torkat rejält och dessutom fyller bra) ca 50:-
1/2 l Nordsjö Ready 90 - som är en alkydfärg som lämpar sej för både trä och järn utomhus. Tunnas ca 15% med lacknafta (eller 10% xylen), sprutas 3 lager med 1/2 timmes sättning emellan varven. 130:-
ett par meter maskeringstejp och lite befintligt golvskyddspapper 0:-
Totalkostnad för detta fullt dugliga hafsjobb: kring 400 spänn.
Hur det blev? Tja....fullt godkänt för dom pengarna, kan jag tycka, speciellt som jobbet gjordes i princip utomhus i 8 plusgrader



För den som undrar: ja, det finns ett par små dammnoppor i den, och faktiskt två små flygfän också, men sånt går ju att polera bort.
Och jag har inte tagit bort motor etc, så detta ska absolut inte kallas för ett proffsjobb, men det visar i a f att det går att få ihop ett vettigt resultat utan att lägga ner en förmögenhet i material och tid. Sammanlagd tid för igensvetsning av hål, slipning, maskering och lack? Well...kanske 24 timmar. Det är alltså inte arbetstiden jag prutat på.
/R

Men: det är en brukslackering som man inte behöver vara rädd om, och som är vanvettigt lätt att reparera.
Dessutom har den exakt rätt glans - 90/100 - för att inte se nylackerad ut alltid.
Åtgång:
1 st vinkelsliprondell 60-korn med fjädrande effekt 25:-
10 ark 80-papper för oscillerande maskin 75:-
10 ark 180-papper, dito 75:-
4 ark våtslippapper 400 20:-
en osannolikt liten kladd spackel för ett par svårriktade småbulor 0:-
1/2 l grundfärg, Biltemas röda alkydvariant (som biter bra på plåt, är vattenslipbar när den torkat rejält och dessutom fyller bra) ca 50:-
1/2 l Nordsjö Ready 90 - som är en alkydfärg som lämpar sej för både trä och järn utomhus. Tunnas ca 15% med lacknafta (eller 10% xylen), sprutas 3 lager med 1/2 timmes sättning emellan varven. 130:-
ett par meter maskeringstejp och lite befintligt golvskyddspapper 0:-
Totalkostnad för detta fullt dugliga hafsjobb: kring 400 spänn.
Hur det blev? Tja....fullt godkänt för dom pengarna, kan jag tycka, speciellt som jobbet gjordes i princip utomhus i 8 plusgrader




För den som undrar: ja, det finns ett par små dammnoppor i den, och faktiskt två små flygfän också, men sånt går ju att polera bort.
Och jag har inte tagit bort motor etc, så detta ska absolut inte kallas för ett proffsjobb, men det visar i a f att det går att få ihop ett vettigt resultat utan att lägga ner en förmögenhet i material och tid. Sammanlagd tid för igensvetsning av hål, slipning, maskering och lack? Well...kanske 24 timmar. Det är alltså inte arbetstiden jag prutat på.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
priset jag skrev menades om nån lämnar in den på en lackfirma,din e väl inte inlämnad på nån lackfirma,ser inte ut som nån lackbox ialla fall ...Bluesman wrote:Johodå- här har vi ett exempel...
Men: det är en brukslackering som man inte behöver vara rädd om, och som är vanvettigt lätt att reparera.
Dessutom har den exakt rätt glans - 90/100 - för att inte se nylackerad ut alltid.
Åtgång:
1 st vinkelsliprondell 60-korn med fjädrande effekt 25:-
10 ark 80-papper för oscillerande maskin 75:-
10 ark 180-papper, dito 75:-
4 ark våtslippapper 400 20:-
en osannolikt liten kladd spackel för ett par svårriktade småbulor 0:-
1/2 l grundfärg, Biltemas röda alkydvariant (som biter bra på plåt, är vattenslipbar när den torkat rejält och dessutom fyller bra) ca 50:-
1/2 l Nordsjö Ready 90 - som är en alkydfärg som lämpar sej för både trä och järn utomhus. Tunnas ca 15% med lacknafta (eller 10% xylen), sprutas 3 lager med 1/2 timmes sättning emellan varven. 130:-
ett par meter maskeringstejp och lite befintligt golvskyddspapper 0:-
Totalkostnad för detta fullt dugliga hafsjobb: kring 400 spänn.
Hur det blev? Tja....fullt godkänt för dom pengarna, kan jag tycka, speciellt som jobbet gjordes i princip utomhus i 8 plusgrader
För den som undrar: ja, det finns ett par små dammnoppor i den, och faktiskt två små flygfän också, men sånt går ju att polera bort.
Och jag har inte tagit bort motor etc, så detta ska absolut inte kallas för ett proffsjobb, men det visar i a f att det går att få ihop ett vettigt resultat utan att lägga ner en förmögenhet i material och tid. Sammanlagd tid för igensvetsning av hål, slipning, maskering och lack? Well...kanske 24 timmar. Det är alltså inte arbetstiden jag prutat på.
/R

<filosofiska_halvtimmen>
Exakt, Fritte. Och lägg till materialvalet på det, så snurrar det iväg ännu mer. Problemet är alltså att hitta en kompromiss. Lagom mycket lagom kvalificerad arbetstid till "rätt" sorts pengar, och "lagom" kvalitet på helheten. Jag har bara visat den elakaste sortens snikvariant. Grejen är även den här snikvarianten kan passera som "åh så snygg Vespa", och jag kan till och med vara riktigt nöjd med den själv - och jag är ett gammalt proffs i branschen.
Så..om det är viktigt för kunden med en utställningsvespa, ja, då blir det dyrt. Om det är ett bruksföremål så kan det raskt bli lite billigare. Och kanske mycket billigare om man skalar av kraven ännu mer. Det viktigaste är trots allt förarbetet, och det tar den tid det tar.
Självklart är man lyckligt lottad om man kan få nån att göra ett perfekt förarbete mot en flaska dyr single malt för att sen få den perfekt lackad med "gratis" färg i en kontrollerad miljö=sprutbox av ett proffs, kanske mot ytterligare en pava single malt.
Tyvärr är de flesta inte så lyckligt lottade. Därför får dom också betala 15000. Men det lönar sej att leta, för ibland hittar man lackerare som är entusiaster. Och då kan man göra fynd rent prismässigt, och kanske få en vän för livet. Om allt stämmer. Det är därför man ska ta sitt chassi på ett släp och köra runt lite, känna på folk.
</filosofiska_halvtimmen>
Edit: tilläggas bör att detta är min PV. Min arbetstid åt mej själv är gratis.
Jag sa ju att det var ett elakt exempel, Helge.
Exakt, Fritte. Och lägg till materialvalet på det, så snurrar det iväg ännu mer. Problemet är alltså att hitta en kompromiss. Lagom mycket lagom kvalificerad arbetstid till "rätt" sorts pengar, och "lagom" kvalitet på helheten. Jag har bara visat den elakaste sortens snikvariant. Grejen är även den här snikvarianten kan passera som "åh så snygg Vespa", och jag kan till och med vara riktigt nöjd med den själv - och jag är ett gammalt proffs i branschen.
Så..om det är viktigt för kunden med en utställningsvespa, ja, då blir det dyrt. Om det är ett bruksföremål så kan det raskt bli lite billigare. Och kanske mycket billigare om man skalar av kraven ännu mer. Det viktigaste är trots allt förarbetet, och det tar den tid det tar.
Självklart är man lyckligt lottad om man kan få nån att göra ett perfekt förarbete mot en flaska dyr single malt för att sen få den perfekt lackad med "gratis" färg i en kontrollerad miljö=sprutbox av ett proffs, kanske mot ytterligare en pava single malt.
Tyvärr är de flesta inte så lyckligt lottade. Därför får dom också betala 15000. Men det lönar sej att leta, för ibland hittar man lackerare som är entusiaster. Och då kan man göra fynd rent prismässigt, och kanske få en vän för livet. Om allt stämmer. Det är därför man ska ta sitt chassi på ett släp och köra runt lite, känna på folk.
</filosofiska_halvtimmen>

Edit: tilläggas bör att detta är min PV. Min arbetstid åt mej själv är gratis.
Jag sa ju att det var ett elakt exempel, Helge.

Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;