mmw kopplingskorg

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

mmw kopplingskorg

Post by lambrittan »

---------------------------------------------------------
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

den här är lika bra men halva pris :smile:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
den här link fungerar inte bra, kolla ner på art no:93210000
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Mickeck1 wrote:den här är lika bra men halva pris :smile:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
den här link fungerar inte bra, kolla ner på art no:93210000
om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Mickeck1 wrote:den här är lika bra men halva pris :smile:
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
den här link fungerar inte bra, kolla ner på art no:93210000
hmm.. nu hänger jag inte med, den du länkar till är ju samma som den jag länkade till... sen 93210000 är ju bara en original korg..?
---------------------------------------------------------
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Federico wrote:
om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.
nä det var en cnc korg till gamla kopplingen jag undrade över, om man kör upgear-kit så lirar ju inte det med en cosa-koppling.
---------------------------------------------------------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

lambrittan wrote:
Federico wrote:
om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.
nä det var en cnc korg till gamla kopplingen jag undrade över, om man kör upgear-kit så lirar ju inte det med en cosa-koppling.
trodde du var ute efter en uppdaterad cosa, läste inte ordentligt.
Federico
TSPS
Drömmare
Drömmare
Posts: 9
Joined: Fri 16 Feb 2007, 03:12
Location: Norway
Contact:

Re: mmw kopplingskorg

Post by TSPS »

lambrittan wrote:nån som har erfarenhet av denna:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... fa5a0d8adf

Image

Jeg har den i min Malossi 220 motor.
Har kjørt hele sommeren og kopplingskorg er fremdeles som ny. Det samme kan ikke sies om diverse forsterkede clutcher jeg har testet tideligere…

Den er laget med utrolig nøyaktighet og presisjon, men ”oljekanten” på toppen inne i koblings dekselet må slipes litt ned.

Mvh,
Trond
www.vespaclubdrammen.no - www.vespaservice.no
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

vad bra! jag köpte nämligen en sådan i allafall, den ska i en motor jag tänkte bygga i vinter.
---------------------------------------------------------
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Livar upp gammal tråd!
Lambrittan: Hur blev detmed din motor?? Funkade kopplingen bra?
Trond: Hva slags svinghjul brukte du ?
svar till jättenyfiken husmanstrimmare
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Ola Lång wrote:Livar upp gammal tråd!
Lambrittan: Hur blev detmed din motor?? Funkade kopplingen bra?
Trond: Hva slags svinghjul brukte du ?
svar till jättenyfiken husmanstrimmare
Hei Ola!

Tar meg friheten og svarer, da jeg kjører med CNC-korg fra Scooter&Service...

Her ved siden av en forsterket Cosa clutch;
Image

Image
Jeg er utrolig godt fornøyd med clutchen!
Riktignok har jeg kun dårlige erfaringer med forsterket cosa fra SIP, men følelsen i S&S-clutchen er fantastisk!

Etter et år med lettet svinghjul (el-start uten tannkrans), er lamellene helt fine.

Dog skal jeg kjøre med HP4 denne sesongen...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ikke tull nå Svint1!
Jeg lurte på MMW-clutchen, fordi cosan ikke funker med rettskåret primaer :sad:

Så lambrittan och TSPS, vad har ni för svänghul och funkade det? :?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

hallå långben,
jo asså jag har ju inte kört många mil med kopplingen, inte jättemycket effekt heller (reed 60vev och 207cc).

Den har fungerat bra bortsett från att nån tydligen har förhäxat mina vespor att dras med huggande kopplingen, så även denna.

Edit: jo jag hade ett px elstart svänghjul, men har i vinter haft lite planer på ett hp4 med annan fläkt, men jag verkar ha förträngt den huggande kopplingen, lär ju inte underlätta körningen med ett lättare svänghjul..
---------------------------------------------------------
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kom på en grej som inte var så bra med mmw kopplingskorgen, hålen för fjäderkopparna stämde inte mot "bottenplattan", det var förskjutet ca 2mm.
Med originalkorg passade det fint, så det var ju lite trist att dom inte lyckats få till det.
---------------------------------------------------------
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Livar upp denna tråden igen då jag undrar?

Är gammal-kopplingen lättare att dosera än en cosa med hårdaste fjädrarna?

Nu är ni i allafall 3 stycken som kör med denna clutch så det skulle vara kul att veta hur den beter sig gemtemot en cosa.

om ni tycker att cosan fungerar utmärkt så behöver ni inte svara.

mvh

Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Är det så att ni kör med MMW korgen endast av nostalgiskäl?

Kom igen nu, berätta!
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Lugn Truls! Det är inte israce förrns om en vecka! Efter det ska jag nog kunna berätta hur den funkar. Har endast provkört ett par varv runt garaget i skrivande stund. Det finns en hel del att sortera ut när motornkonstellationen är ny på så många punkter.

För er som undrar vad det är för israce så får ni palta er upp till Funäsdalen uppe i härjedalen för att se på när en hoper galningar ( jag & Daniel inräknade) ska köra flygande kilometern på IS.
Den som överlever kan berätta hur det gick
http://www.landracing.se
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Du har PM Ola!
Ola Lång wrote:Lugn Truls! Det är inte israce förrns om en vecka! Efter det ska jag nog kunna berätta hur den funkar. Har endast provkört ett par varv runt garaget i skrivande stund. Det finns en hel del att sortera ut när motornkonstellationen är ny på så många punkter.

För er som undrar vad det är för israce så får ni palta er upp till Funäsdalen uppe i härjedalen för att se på när en hoper galningar ( jag & Daniel inräknade) ska köra flygande kilometern på IS.
Den som överlever kan berätta hur det gick
http://www.landracing.se
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Jag är lugn, trots att jag ligger många muttrar och svetsskarvar efter schemat... ;)
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

jag kör på mmw av nostalgiskäl, att jag har en annan primär med rakskuret (var dyrt att få det att lira med cosa sist jag kollade) samt att mmw skulle vara "bättre" än original.
Men min hade dom inte lyckats speciellt bra med, se tidigare inlägg.
---------------------------------------------------------
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Åter från Isen.

Min MMWkorg har det nu gällande rekordet på IS :D

I det stora hela så var jag nöjdare än Lambrittan då min korg faktiskt line:ade med hålen på plattan. Anledningen till att inte köra med östgötaförstärkt Cosa var ju precis som Lambrittans bekymmer, Jag kör med annan utväxling och då funkar det inte mot rakskuret.
Såhär efter att ha sprängt allt utom kopplingen ( tror jag) så är jag himla nöjd, inget dragg eller slir, finfint dragläge och allmänt mys.

Nu har jag dock icke dissekerat motorn ännu så vi får väl se hur den har klarat lustgas och 109 oktan.

I SC Kölns nya katalog så finns den här korgen dock inte med längre, bara den som passar COSA.. Hmmmmm.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Låter bra Ola!

Jag är framförallt interessrad av att veta hur pass mycket doserbarhet man har om man kör rivstart med kopplingen?

Kan man lättare slira i gång på fullgas med en sådan koppling än en cosa?

med cosan skall man vara jävligt känslig för att inte ta en rondell och sämre blir det om man har förstärkat den med dubbelt så många fjädrar?

det blir nog upp till dig att svara Ola då du verkar den ända som har provat den i dessa banor.... :-)
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

jag hade inga problem att slira igång, men om det var kopplingen som slirade eller däcket mot isen vet jag ju inte...

Det gick fint att köra på bakhjulet med mmwn också.

Den slirade inte när jag tryckte in lustgasen vilket ju anses som bra, det gjorde Cosan trots 16 fjädrar! Då fick jag byta till automatlådeolja, sen fungerade det.
Men som sagt så ska jag berätta mera när jag har plockat sönder motorn!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag testade att förstöra min koppling i går med gott resultat, var lite svår att koppla ur, men med crossväxling tog jag mig hem och resultatet!!!!

Image
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Ajaj! Det såg inte bra ut.

Har veven klarat sig?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Veven klarade sig!!!! Ren tur!!!!!!!!!!! :grin:
Post Reply