Förgasarstorlek?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Förgasarstorlek?

Post by Anders Degerman »

Hej

Har en Px200 somjag skulle vilja ha lite mer "ork" i när man ligger på landsvägen. Då har jag funderat på att skaffa mig en lite större förgasare, 28-30mm Begagnad från någon gammal snöskoter och sedan svetsa ihop någon sorts adapter, insug. Hur mycket kan jag gå upp i storlek innan det börjar bli verkningslöst med tanke på insuget i vevhuset? Och, är det något jag tjänar vrid på? Har just skaffat ett sito plus till henne, i övrigt helt orginal med kolv och cylinder som gått ca 100 mil.
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

24mm förgasaren räcker till, kör du orginalcylinder osv så behöver du inte större :D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

I Scooteklubbens jubileumsnummer av medlemstidningen Scooteristen så har en gammal artikel tryckts på nytt, en av våra främsta tvåtaktstrimmare har analyserat och skrivit om vad man kan göra för att få fart på PX200:an. Tror att man kan köpa nummret. Kommer inte exakt ihåg, men tror att förtsa steget var att plana toppen 1mm. Detta skulle ge 1 extra hästkraft då 200:an har extremt lågt komp original.

Hur som helst, en läsvärd artikel för den vill trimma på originaldelarna.

Förgasaren är som Patrik skriver fullt tillräcklig och hänger med bra för den som trimmar en hel del, många använder den tillsammans med Polini och Malossicylindrar och det fungerar bra om man bestyckar om den.

Federico
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Vilket nummer har jubileumsnumret?

/Ronny
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Jasså, ja man kanske skulle börja med att skruva ihop henne(tusen delar i väntan på lack), vad behöver jag för delar för att bestycka fugen till Sito plus?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Degerman</i>
<br />Jasså, ja man kanske skulle börja med att skruva ihop henne(tusen delar i väntan på lack), vad behöver jag för delar för att bestycka fugen till Sito plus?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lite större huvudmunstycke. kanske 120-122. du får testa lite

(man kan byta till ett kallare stift också, men det kanske inte är nödvändigt till ett SITO+)

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Till Sito+ brukar det räcka med storleken större...
alltså 118 om du har separatsmörjning eller
120 om du blandar oljan i soppan själv.
VH/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Originalgasaren med sin korta gasväg är även juste vid relativt kraftig trimning och den går mjukare och renare på låga varv med originalgasaren än med ngn större, dock är den klurig att ställa in.

Vi trimmade för en hel del år sedan en PX200 med malossi och PM men behöll originalgasaren, cyllen, block och vev portades ordentligt och vetenskapligt.
Den vespan har min vän (Martin Larsson/Elvis) kört runt Europa och full gas fram och tillbaka till run med och full gas är RIKTIGA 138km/h (ser ut som nästan 150km/h på hastighetsmätaren).
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Ja då nöjer jag mig så länge, ska först se till att få ihop den, håller på att bygga en "serie speciale". Hur långt går dessa vespor egentligen, min har gått 6760mil, men skar vid 6666 och har därför fått en cylle och kolv och är just bara inkörd nu. Jag vet inte om den någonsin har blivit renoverad förut men motorn känns bra men en hel del rost under så jag har fått byta ut den tvärgående "balken".
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har kört min P200 111'680 km o ser ingen anledning varför den inte skulle gå lika långt till, så länge det finns reservdelar och svetstråd att köpa. Husse ger nog upp före Vespan..
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hur långt en Vespa går handlar till 99,9% om hur man behandlar den. Om man vill går det utan problem att köra slut på ett växelkors väldigt snabbt, likaså koppling. Sedan har vi det där med olja i växellådan, oljan i bensinen, kvalitet hit och dit.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />hur långt en Vespa går handlar till 99,9% om hur man behandlar den. Om man vill går det utan problem att köra slut på ett växelkors väldigt snabbt, likaså koppling. Sedan har vi det där med olja i växellådan, oljan i bensinen, kvalitet hit och dit.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst är det så.
Det gäller också att åtgärda fel så snart man upptäcker dom, och undvika provisoriska reparationer. T.ex. Om en wire kärvar, smörj eller byt ut den genast. Då kan man alltid ha en pålitlig maskin, och dessutom blir chansen mindre att man blir stående på Essingeleden i hällregn med en trasig gaswire.

Leif
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

För att inte tappa tråden, Niklas P200-trimartikel var införd i scooteristen nr 9. Och jubileumsnumret nr 50 då förstås!
Förgasarstorleken beror på vad man vill eftersträva ( och har råd med..) Jag kör med en 32mm mikuni på min 210cc malossiräser, den är inte så rapp i början , men herrejösses vad den är kraftfull på på toppen (6000-8500 rpm), en mindre knasare ger högre gashastighet och rappare svar på botten.

Full gas/ Ola B Linköping

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Post Reply