Har nog lyckats överfylla oljetanken på min PX (en bit upp i röret).
Det läcker olja på vänster sida. Några droppar torkar jag upp var dag på garagegolvet.
Hur sitter röret fast på tanken? Är det kanske något annat fel?
En följdfråga på detta: Indikeringsglaset för oljan. I någon bok läste jag att det inte fick vara någon bubbla synlig i glaset. Då skulle systemet luftas.
Är det verkligen så allvarligt? Är det inte ett indikeringsglas som talar om att det är dags att fylla på olja?
Oljeläckage oljetank.
Re: Oljeläckage oljetank.
Du kan fylla upp olja hela vägen upp till locket utan att den är överfylld. Läcker den, så är det garanterat nivåglaset som läcker. Det är lätt hänt att det spricker när man demonterar tanken. Kostar inte mycket att ersätta. Oroa dig inte för bubblor, det där justerar sig själv. Separatsmörjningen på PX är väldigt okomplicerad och relativt svår att sätta ur spel.
/G
/G
Martin O wrote:Har nog lyckats överfylla oljetanken på min PX (en bit upp i röret).
Det läcker olja på vänster sida. Några droppar torkar jag upp var dag på garagegolvet.
Hur sitter röret fast på tanken? Är det kanske något annat fel?
En följdfråga på detta: Indikeringsglaset för oljan. I någon bok läste jag att det inte fick vara någon bubbla synlig i glaset. Då skulle systemet luftas.
Är det verkligen så allvarligt? Är det inte ett indikeringsglas som talar om att det är dags att fylla på olja?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Om det mot formodan inte är nivåglaset som läcker, gäller garantin ändå?Hedge wrote:Du kan fylla upp olja hela vägen upp till locket utan att den är överfylld. Läcker den, så är det garanterat nivåglaset som läcker.
/G

Förutom själva oljetanken så finns det bara tre ställen till där den kan läcka, och det är vid fästet in mot bensintanken, slanganslutningen i botten och sedan i nivåglaset. Jag har själv spräckt två nivåglas utan att direkt anstränga mig, hört om en massa andra, men endast sett EN som läckt på ett annat ställe (i plastfogen på oljetanken), och det var en rejält krockad hoj.
Låt mig säga såhär då: jag skulle bli väldigt överraskad om det inte är nivåglaset som läcker.
/G
Låt mig säga såhär då: jag skulle bli väldigt överraskad om det inte är nivåglaset som läcker.

/G
fritte wrote:Om det mot formodan inte är nivåglaset som läcker, gäller garantin ändå?Hedge wrote:Du kan fylla upp olja hela vägen upp till locket utan att den är överfylld. Läcker den, så är det garanterat nivåglaset som läcker.
/G
Gör de 2, fast även denna en "speciell" ny hojHedge wrote: men endast sett EN som läckt på ett annat ställe (i plastfogen på oljetanken)

Bara det är gjord av plåt så....
Du menar nu den svarta 'tvåmotors'-PX'en, eller? 
/G

/G
kejj wrote:Gör de 2, fast även denna en "speciell" ny hojHedge wrote: men endast sett EN som läckt på ett annat ställe (i plastfogen på oljetanken)