Vespatronic - hur har ni monterat?
Vespatronic - hur har ni monterat?
Hej.
Jag tänkte montera mitt Vespatronic-kit i helgen.
Det slog mig att det är en del kabeldragning som måste göras och då är det ju bra att kolla om någon har erfarenhet av monteringen.
Eftersom jag har en VMA1T så har jag idag intern tändspole, vilket gör att det som behöver plats är den externa tändspolen, samt spänningsregulatorn.
Det är relativt trångt kring motorn så jag tänkte eventuellt dra in dessa till utrymmet vid förgasaren.
Tankar och idéer?
/Johan
Jag tänkte montera mitt Vespatronic-kit i helgen.
Det slog mig att det är en del kabeldragning som måste göras och då är det ju bra att kolla om någon har erfarenhet av monteringen.
Eftersom jag har en VMA1T så har jag idag intern tändspole, vilket gör att det som behöver plats är den externa tändspolen, samt spänningsregulatorn.
Det är relativt trångt kring motorn så jag tänkte eventuellt dra in dessa till utrymmet vid förgasaren.
Tankar och idéer?
/Johan
Jag har läst där och på länkarna, men jag hittar inget som berör någon smallframe. Själva kopplandet är ju ellära 1.0. Det är placeringen av de tillkommande pryttlarna som jag har funderingar kring hur andra har löst.
Nu hittade jag en bild i subitus projekttråd och något liknande får det bli:

Fotokred till subitus.
/Johan
Nu hittade jag en bild i subitus projekttråd och något liknande får det bli:

Fotokred till subitus.
/Johan
Jag är nyfiken på dina erfarenheter av systemet när du har provkört!
Har nu traditionella brytare som funkar bra med extern spole och denso irridium tändstift och med denna tändstift startar den (med etanol) kall senast på 3e kicken och varm vanligtvis på första men ett sånt system verkar helt överlägset, bra också med bättre generator, fast de 90W verkar lite överdrivet om det bara räcker till en 35W halogenlampa vid lägre varv enligt SIP?
/Aryan
Har nu traditionella brytare som funkar bra med extern spole och denso irridium tändstift och med denna tändstift startar den (med etanol) kall senast på 3e kicken och varm vanligtvis på första men ett sånt system verkar helt överlägset, bra också med bättre generator, fast de 90W verkar lite överdrivet om det bara räcker till en 35W halogenlampa vid lägre varv enligt SIP?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag återkommer med rapport under morgondagen. Förhoppningsvis går monteringen smärtfritt.aryan wrote:Jag är nyfiken på dina erfarenheter av systemet när du har provkört!
/Aryan
/Johan
Nu är det monterat!
Allt flöt på bra förutom att jag märkte att det nya svänghjulet bygger på mer utåt, vilket gör att skyddet inte passar.

Det kanske går att modifiera lite, men det verkar väldigt tight med utrymme där.
Det verkar vara ordentligt drag i tändningen! När jag hade monterat kitet så kickade jag för hand för att kolla om det kom gnista. Gnistan klarar av att hoppa två centimeter om jag håller tändkabeln i närheten av motorn!
Den startade på första kicken!
Sedan ställde jag tändningen med hjälp av strobe-lampa och tog sedan en provtur. Motorkaraktären är underbar med lätt svänghjul! Tyvärr upptäckte jag nästan omedelbart att växellådan måste shimsas. Trean och fyran hoppar ur om jag drar på lite.
Jag som tyckte allt så bra ut när jag bytte växelkorset i vintras =(
/Johan
Allt flöt på bra förutom att jag märkte att det nya svänghjulet bygger på mer utåt, vilket gör att skyddet inte passar.

Det kanske går att modifiera lite, men det verkar väldigt tight med utrymme där.
Det verkar vara ordentligt drag i tändningen! När jag hade monterat kitet så kickade jag för hand för att kolla om det kom gnista. Gnistan klarar av att hoppa två centimeter om jag håller tändkabeln i närheten av motorn!
Den startade på första kicken!
Sedan ställde jag tändningen med hjälp av strobe-lampa och tog sedan en provtur. Motorkaraktären är underbar med lätt svänghjul! Tyvärr upptäckte jag nästan omedelbart att växellådan måste shimsas. Trean och fyran hoppar ur om jag drar på lite.
Jag som tyckte allt så bra ut när jag bytte växelkorset i vintras =(
/Johan
Last edited by wanten on Sat 04 Apr 2009, 09:37, edited 1 time in total.
Hallå Wanten!
Kul att det funkar! Mitt har funkat perfekt hittils.
Tänkte att det kanske blir svårt med en tvåtaktare på tomgång att det blir typ "fladdrigt" / svåravläst.
Hur noga kunde du ställa?
Vad för typ av strob lampa använde du? Jag har inte provat med lampa själv.Sedan ställde jag tändningen med hjälp av strobe-lampa och tog sedan en provtur. Motorkaraktären är underbar med lätt svänghjul!
Tänkte att det kanske blir svårt med en tvåtaktare på tomgång att det blir typ "fladdrigt" / svåravläst.
-1967 Primavera 154cc-
subitus wrote:Hallå Wanten!
Vad för typ av strob lampa använde du? Jag har inte provat med lampa själv.

Jag lånade den av en kompis. Det är någon billig modell från Biltema. Den fyllde dock sitt syfte perfekt!
Det spelar ingen större roll om du har fladdrig tomgång. Det tänder ju ändå vid samma ställe varje varv. Man kan tydligt se hur tändningen justeras beroende på varvtalet om man har en strobelampa. Jag försökte filma med min mobil för att illustrera, men den filmen blev tyvärr helt oanvänbar.
Subitus, får du dit fläktkåpan när du har ditt Vespatronic monterat?
Vid en snabb titt så tror jag det bygger närmare en cm utåt och det blir svårt att bända till plåten så det får plats

/Johan
Åka till biltema då mao, jag köpte deras avancerade modell(för avancerad för migwanten wrote:subitus wrote:Hallå Wanten!
Vad för typ av strob lampa använde du? Jag har inte provat med lampa själv.
Jag lånade den av en kompis. Det är någon billig modell från Biltema. Den fyllde dock sitt syfte perfekt!
Det spelar ingen större roll om du har fladdrig tomgång. Det tänder ju ändå vid samma ställe varje varv. Man kan tydligt se hur tändningen justeras beroende på varvtalet om man har en strobelampa. Jag försökte filma med min mobil för att illustrera, men den filmen blev tyvärr helt oanvänbar.
Subitus, får du dit fläktkåpan när du har ditt Vespatronic monterat?
Vid en snabb titt så tror jag det bygger närmare en cm utåt och det blir svårt att bända till plåten så det får plats![]()
/Johan

Ang kåpan så köpte jag en kromad från sip, har ej provat orginalet tyvärr. Tror jag fick smiska den lite över knät dock.
-1967 Primavera 154cc-
Vissa stroboscop behöver en stabil 12V matningsspänning, de kanske inte går att mata direkt från generatorn utan batteri, med ett löst 12V (bil)batteri eller stabil 12V nätdel funkar det säkert bra.
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Jag körde med det senare alternativet. Tror det var en gammal nätdel till en HP-skrivare.aryan wrote:Vissa stroboscop behöver en stabil 12V matningsspänning, de kanske inte går att mata direkt från generatorn utan batteri, med ett löst 12V (bil)batteri eller stabil 12V nätdel funkar det säkert bra.
/Aryan
/Johan