Krysskil går av

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Krysskil går av

Post by Per58 »

Jag har ett problem med min P200,
en kort bakgrund, motorn svänghjul och axel var skadat då jag köpte vespan, krysskilen hade halkat snett och repat sönder både axel och en del av spåret i svänghjulet.
Jag har bytt vevaxel, men inte svänghjulet. Motor helt renoverad.
Köpte krysskilar av SIP. Den ena gick av direkt vid första startförsök av motor, och tändningen ändrades. Jag tycker att krysskilen ligger väldigt lågt i spåret, kanske ska vara så? Har en krysskil till, och provade med den, testade att starta och vespan gick bra. Men då jag tog bort svänghjulet för att ändra tändningen så var även den krysskilen väldigt skadad, men inte helt av. Måste jag byta svänhjulet tro, eller är det dålig kvalitet på SIP krysskilar, finns det olika kvalitet på dessa? Eller gör jag fel då jag drar åt svänghjulet, hur ska man göra? :?

Edit:
hittade ett inlägg med nästan samma problem, kan lägga till att jag slipat in svänghjulet, http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 9aabb70305
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Drar du verkligen åt svänghjulet ordentligt när du monterar?
Kilen sitter bara där för att styra svänghjulet i rätt läge under montering. Fasthållningen sköter muttern.

/Johan
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Post by Per58 »

Kan vara det felet, men är inte säker, 1:a åtdragning var hård men inte andra, drog då bara så svänghjulet satt åt,alltså inte löst. Svänghjulspåret är skadat, så det kanske gör att krysskilen går sönder redan då jag drar åt? Bakom muttern finns en taggbricka, den gör att muttern låser mot svänghjulet, kan det göra att axeln rör sig och knäcker krysskilen vid åtdragning? Har slipat in svänghjulet mer, ska skaffa nya krysskilar från maskinfirma, få se om det hjälper. I annat fall nytt svänghjul.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

enligt Haynes skall svänghjulets mutter dras med 6,0-6,5 kpm. :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Per58 wrote:Kan vara det felet, men är inte säker, 1:a åtdragning var hård men inte andra, drog då bara så svänghjulet satt åt,alltså inte löst. Svänghjulspåret är skadat, så det kanske gör att krysskilen går sönder redan då jag drar åt? Bakom muttern finns en taggbricka, den gör att muttern låser mot svänghjulet, kan det göra att axeln rör sig och knäcker krysskilen vid åtdragning? Har slipat in svänghjulet mer, ska skaffa nya krysskilar från maskinfirma, få se om det hjälper. I annat fall nytt svänghjul.
Som tidigare sagts, det är inte krysskilen som ska hålla svänghjulet på plats, den är bara för att rikta det rätt vid montering, det är friktionen mellan kona och svänghjul som håller det hela på plats. Krysskilen ska vara obelastad vid drift. Använd därför inte andra krysskilar än orginal. De går av just för att du inte ska förstöra din vevaxel, det är ju bra att krysskilen går av istället för att spåret i axeln förstörs (till och med hålad kolv på grund av förskjuten tändning är ju bättre än att behöva byta vev).

Att spåret i svänghjulet skulle vara så skadat att det har sönder krysskilen vid montering... Om krysskilen hamnar så att den håller svänghjulets yta borta från konan vid åtdragning, genom att den är för hög eller genom att spåret i svänghjulet är för grunt, eller att spåret är skadat så att det hakar i kanten på kilen när det påförs, skulle du kanske få den beskrivna effekten. Ser det verkligen så illa ut? Jag tycker man brukar kunna se, med hjälp av ficklampa och läsglasögon (man har ju blivit lite till åren...) att spåret och krysskilen löper rätt vid montering, innan man pillar dit bricka och mutter. Ser det ut som att krysskilen manglas? Om du för på svänghjulet och sedan drar av det igen, har krysskilen rubbats då? Svänghjul är ju dyra, så det kanske kan löna sig att försöka snygga till spåret med en fil eller så om det krånglar vid montering? Annars är väl nytt svänghjul det enda raka.

Jag tror iallafall från din beskrivning att du troligen drar åt för löst - 6.5 kilo (64 Newtonmeter) är ganska hårt, kanske inte så att venerna syns i tinningarna, men man får ta i lite. Skaffa förslagsvis en momentnyckel så du vet att du drar åt ordentligt. Till och med Biltemas pajasnyckel för 59.90 är bättre än ingen momentnyckel alls (faktiskt visar den ganska rätt, jag har jämfört min mot min nya svindyra superduper-nyckel och skillnaden är minimal) Se också till att det är riktigt rent, tvätta framförallt noga bort all ventilslippasta från alla delar. Gammal hederlig thinner är ett bra tvättmedel i sammanhanget (applicera sedvanlig försiktighet).

Taggbrickan ska vara där, den är inte felet om den inte är kraftigt deformerad.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Tro meg, du vil absolutt heller at halvmånekilen ryker, enn veven...

Om ikke halvmånekilen ryker, så blir det slik;
Image

Riktignok på clutch-siden, men samme sak...

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Post by Per58 »

Ska skaffa vespa krysskil och se till att dra åt med moment, och det är stor kraft i det momentet, jag drog inte så väldigt hård, har momentnyckel men slarvade eftersom tändningen skulle ställas. Krysskilen styr svänghjulet på plats rätt men är skadat på ena sidan av spåret. Får montera dra åt och ta bort igen så visar det sig om det fungerat. Undrar var det är bäst att hålla emot, svänghjul eller via växel-broms? Bilden är klart avskräckande, stor urgröpning i den axeln!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Per58 wrote:Undrar var det är bäst att hålla emot, svänghjul eller via växel-broms?
Svänghjulet!
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Svänghjulet håller du fast med en svänghjulshållare. :smile:

jag har "råkat" köpa 2 för mycket, vill du köpa en så PMa mig./L
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Angående krysskilen

Är det verkligen så att den bara har till uppgift att styra svänghjulet rätt? Jag har en vev med slitet hål för krysskilen och det spelar ingen roll hur tajt jag drar muttern, hjulet vrider sig och tippar kilen i alla fall. Det verkar som om kilen ska tåla viss belastning i alla fall. Har även testat en gång utan kil när jag inte hade någon som passade och det snurrade hejvilt.

Å andra sidan kan en skjuvad kil vara bevis på att svänghjulet inte "dockar" med veven, på en sprillans vev/svänghjulskombination hade det kanske gått bra

/HB
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Angående krysskilen

Är det verkligen så att den bara har till uppgift att styra svänghjulet rätt? Jag har en vev med slitet hål för krysskilen och det spelar ingen roll hur tajt jag drar muttern, hjulet vrider sig och tippar kilen i alla fall. Det verkar som om kilen ska tåla viss belastning i alla fall. Har även testat en gång utan kil när jag inte hade någon som passade och det snurrade hejvilt.
/HB
Dina konor i svänghjul & på axeln måste vara defekta. Jag har en påhängare och den har endast konor som låser svänghjulet vid axeln utan kil. :smile:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Vevaxeln kan t ex ha blivit lite tjockare rund krysskilspåret om det har skadats där, då passar inte svänghjulskonen längre, det går kanske att slipa bort lite gods där om det är så.

En annan orsak för att svänghjulet inte fastnar helt kan vara att gängan på vevaxeln är precis för kort och att de måste ha en bricka under muttern för att få fast svänghjulet ordentligt.

/Aryan
Last edited by aryan on Mon 30 Mar 2009, 22:43, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:
henrikborjeson wrote:Angående krysskilen

/HB
Dina konor i svänghjul & på axeln måste vara defekta. Jag har en påhängare och den har endast konor som låser svänghjulet vid axeln utan kil. :smile:
Jodå, axeln ser ganska illa ut efter att svänghjulet lossnat vid tidigare tillfällen, repig och med slitet spår. Ska testa att fila ner lite kring spåret, man känner att svänghjulet inte sitter helt tajt utan muttern utan går att vicka lite på - kan ju vara kilspåret som bildat en rygg.

Annars blir det väl ny vev :-(

mvh/HB
Per58
Nybörjare
Nybörjare

Post by Per58 »

Jag har fått nya krysskilar och dragit åt med rätt moment + mothållverktyg, tog bort svänghjuel två gånger för att justera tändningen, fungerade bra!! Körde också en sväng utanför garaget. :grin:
Post Reply