Per58 wrote:Kan vara det felet, men är inte säker, 1:a åtdragning var hård men inte andra, drog då bara så svänghjulet satt åt,alltså inte löst. Svänghjulspåret är skadat, så det kanske gör att krysskilen går sönder redan då jag drar åt? Bakom muttern finns en taggbricka, den gör att muttern låser mot svänghjulet, kan det göra att axeln rör sig och knäcker krysskilen vid åtdragning? Har slipat in svänghjulet mer, ska skaffa nya krysskilar från maskinfirma, få se om det hjälper. I annat fall nytt svänghjul.
Som tidigare sagts, det är inte krysskilen som ska hålla svänghjulet på plats, den är bara för att rikta det rätt vid montering, det är friktionen mellan kona och svänghjul som håller det hela på plats. Krysskilen ska vara obelastad vid drift. Använd därför
inte andra krysskilar än orginal. De går av just för att du inte ska förstöra din vevaxel, det är ju
bra att krysskilen går av istället för att spåret i axeln förstörs (till och med hålad kolv på grund av förskjuten tändning är ju bättre än att behöva byta vev).
Att spåret i svänghjulet skulle vara så skadat att det har sönder krysskilen vid montering... Om krysskilen hamnar så att den håller svänghjulets yta borta från konan vid åtdragning, genom att den är för hög eller genom att spåret i svänghjulet är för grunt, eller att spåret är skadat så att det hakar i kanten på kilen när det påförs, skulle du kanske få den beskrivna effekten. Ser det verkligen så illa ut? Jag tycker man brukar kunna se, med hjälp av ficklampa och läsglasögon (man har ju blivit lite till åren...) att spåret och krysskilen löper rätt vid montering, innan man pillar dit bricka och mutter. Ser det ut som att krysskilen manglas? Om du för på svänghjulet och sedan drar av det igen, har krysskilen rubbats då? Svänghjul är ju dyra, så det kanske kan löna sig att försöka snygga till spåret med en fil eller så om det krånglar vid montering? Annars är väl nytt svänghjul det enda raka.
Jag tror iallafall från din beskrivning att du troligen drar åt för löst - 6.5 kilo (64 Newtonmeter) är ganska hårt, kanske inte så att venerna syns i tinningarna, men man får ta i lite. Skaffa förslagsvis en momentnyckel så du vet att du drar åt ordentligt. Till och med Biltemas pajasnyckel för 59.90 är bättre än ingen momentnyckel alls (faktiskt visar den ganska rätt, jag har jämfört min mot min nya svindyra superduper-nyckel och skillnaden är minimal) Se också till att det är riktigt rent, tvätta framförallt noga bort all ventilslippasta från alla delar. Gammal hederlig thinner är ett bra tvättmedel i sammanhanget (applicera sedvanlig försiktighet).
Taggbrickan ska vara där, den är inte felet om den inte är kraftigt deformerad.