Hjälp med tändinställning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Hjälp med tändinställning

Post by Rickard »

Först måste jag skriva: Jag har sökt och läst här på forumet, läst Calles instruktion och på EM och på scooterhelp men förstår ändå inte. Det är första gången för mig så allt är nytt :/ :o

Jag har gjort ett litet verktyg av plattjärn, distanser samt en centrumskruv som hindrar kolven för att hitta ÖD. So far so good. Och jag har satt ihop ett litet kit med 4 batterier och en 6V glödlampa som börjar att lysa när brytaren öppnar allt detta enligt scooterhelp. Jag har också markerat ÖD samt nya 17grader på fläkthjulet. Men jag antar att dessa markeringar inte skall sitta på fläkthjulet eller? Och vad har jag för nytta av markeringarna på fläkthjulet när det är tändplattan som skall justeras....väl??
Jag hänger inte riktigt med här.

Sen är fläkthjulet svårt att rotera, antar att magneterna ligger mot för mycket och att det inte är centrerat helt och gör att det bromsar rotationsrörelsen. Måste fläkthjulet vara helt påskruvat för att det skall gå enklare..?

Snälla kan någon förklara hur jag skall göra, och var jag skall sätta nya märkningar osv.
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

En bild säger mer än tusen ord sägs det...men jag förstår ändå inte. Skall inte tändplattan vridas i förhållande till svänghjulet? Kan väl inte hjälpa att bara märka upp svänghjulet och blocket utan att justera något annat :/
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Du hade ju hittat kolvens övre läge?

När kolven är i övre läget - gör en markering på svänghulet och en motsvarande markering på blocket (så markeringarna pekar mot varandra).

Räkna sedan ut hur många millimeter av ditt svänghjul som motsvarar en grad.
(omkretsen på svänghjulet i millimeter delat på 360).

Exempeluträkning om omkretsen är 563 mm:
563/360=1,563 -alltså motsvarar 1,563 mm en grad.

Om du ska ha 20 graders förtändning så tar du 1,536*20=31,26

Då ska du alltså justera tändplattan så att brytarna öppnar exakt 31,26 mm (sett till svänghjulets ytterkant) innan kolven når sitt toppläge.

Märk ut 31,26 mm på ytterkanten av ditt svänghjul i förhållande till den tidigare markeringen för nolläget. Markeringen skall vara till höger om din tidigare markering om du har markeringen uppåt, eftersom svänghjulet snurrar medurs.

Kontrollera så att allt har blivit rätt med din batteri- och lampuppfinning!

Hoppas det här blev tydligt för dig.

/Johan
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Nu vetefasiken om inte polletten trillade ner Vanten :D
Så då blir det till att vrida tändplattan tills att lampan lyser vid den nya markeringen om jag fattade rätt. Måste ner och prova!
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Det gick nog :D :D :D
Nu slocknar i alla fall lampan exakt vid markeringen för 17grader. Lite lurigt att inställningen ändrades när svänghjulet monterades på riktigt första gången. Så det blev till att plocka av det igen och justera plattan motsols ännu mera. Men nu ser det ut att vara exakt :D
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Härligt att höra!
Post Reply