Min son Johan körde för ett antal år sedan upp för mc-kort A1 (16-årskort, 125 cc) på en Vespa PX125 1991 och det funkade bra. För A1 ska mc-n toppa minst 90 km/h och det gjorde Johans lätt hottade Vespa.
Noterades:
* att inspektören log. Ingen här i Göteborg hade kört upp på en Vespa på väldigt länge
* att "garagevändningen" som var en del av provet på den tiden blev extremt tajt
* att han verkligen fick ge järnet för att klara konbanan på stipulerad maxtid
* och att de nog inte sett någon hoj på väldigt länge som behövde så lång sträcka att stanna från 90 km/h i bromsprovet. Dubbla trumbromsar, i gott skick och godkända iav SBP men dock ...
Fast en Popolino 125 från 1961 kan du nog inte klara att få upp i 90 km/h om du inte har medvind och hemlängtan, och 8-tumshjulen gör det inte enklare.
/jens
som jag svarade på ditt mail så toppar min 70-75km/h och jag hade inte velat köra upp på den.. Bromsproven måste man nästan ha en tank mellan benen och knipa mot samt skivbromsar. Så även om du får upp vespan i 90-100km/h så röstar jag för att du kör upp på körskolans hojjar. Även om det inte är det du vill köra i framtiden så är det mycket bättre att lära sig på och även enklare med vissa moment. + att du kan ta för tung mc direkt så du kan köpa en större vespa vid senare behon =)