Vespa Popolino 1961

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hwuk551
Drömmare
Drömmare

Vespa Popolino 1961

Post by Hwuk551 »

Hej Gott folk!

Jag har investerat i en Vespa popolino från 1961. Slagvolymen är 125cc och nästan allt är original.

Vad maxxar en sådan motorcykel?

Pratade med en gubbe på vv.se som sa att när man skall köra upp så måste hojjen göra 100km/h, gör denna det?

Om inte, hur kan man trimma upp en sådan, kan det räcka med ett trimrör?

Mvh Hwuk551 :grin:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ett tips är att inte ha en trimmad motorcykel på uppkörningen.. dessutom blir konbanorna onödigt svåra med en racklig vespa.

http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ ... __364.aspx
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Min son Johan körde för ett antal år sedan upp för mc-kort A1 (16-årskort, 125 cc) på en Vespa PX125 1991 och det funkade bra. För A1 ska mc-n toppa minst 90 km/h och det gjorde Johans lätt hottade Vespa.

Noterades:
* att inspektören log. Ingen här i Göteborg hade kört upp på en Vespa på väldigt länge
* att "garagevändningen" som var en del av provet på den tiden blev extremt tajt
* att han verkligen fick ge järnet för att klara konbanan på stipulerad maxtid
* och att de nog inte sett någon hoj på väldigt länge som behövde så lång sträcka att stanna från 90 km/h i bromsprovet. Dubbla trumbromsar, i gott skick och godkända iav SBP men dock ...

Fast en Popolino 125 från 1961 kan du nog inte klara att få upp i 90 km/h om du inte har medvind och hemlängtan, och 8-tumshjulen gör det inte enklare.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

som jag svarade på ditt mail så toppar min 70-75km/h och jag hade inte velat köra upp på den.. Bromsproven måste man nästan ha en tank mellan benen och knipa mot samt skivbromsar. Så även om du får upp vespan i 90-100km/h så röstar jag för att du kör upp på körskolans hojjar. Även om det inte är det du vill köra i framtiden så är det mycket bättre att lära sig på och även enklare med vissa moment. + att du kan ta för tung mc direkt så du kan köpa en större vespa vid senare behon =)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Mitt körkort för tung MC tog jag hos Dahlbergs, Stockholm. Både lektioner och uppkörning var på en Vespa Popolino. :grin:
Året var 1963 :smile:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Körde du upp tung mc på en popolino? Var inte grejjen med den att det var den första vespan i sverige som räknades som lätt? Under 75kg.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På den tiden övergick lätt MC-kort till tungt då man fyllde 18 år. Jag började med mitt MC-kort innan jag var 18, men körde upp efter jag fyllt 18. :grin:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Aha ;) då förstår jag.
Post Reply