pulserande frambroms

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling

pulserande frambroms

Post by aryan »

Hej

Tycker att frambromsen pulserar lite väll mkt, och därmed framfjädringen när man bromsar, brukar det vara så?

Om inte är det ett vanligt fel, t ex att trumman (gamla modellen med 4 skruv i mitten) blir oval eller brukar det bero på annat också?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Borde väl kunna bero på beläggningar i trumman (rost)?

C
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Har du haft lös gaffeln tidigare.

I så fall kanske du inte har dragit åt den ordentligt
uppe vid styrhuvudet.
Så var det på min Sprint. Det kändes ungefär som
när man kör över sånna där "rälshinder" i kohagar.
Det liksom skakar och hoppar och har sig.

// K
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Tycker att jag alltid har haft det så på mina v50. Brukar försvinna om jag bromsar hårdare :grin:

Men om det ska vara så är ju en annan femma....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Man får ta i tills vajern går av :) Prövade tekniken lite för ofta på min förra v50 :P
Bara det är gjord av plåt så....
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det är finns ingen glapp i framgavel lagringen, men det skulle kunna vara rost i trumman fast det borde väll snabbt försvinna efter några bromsningar.

Om man bromsar hårdare minskar/försvinner det precis som Andréas och kejj skriver, men det får mig att ännu mera mistänka en något oval trumma?

Det är inte ett jätteproblem, men känns lite obehagligt om man bara vill bromsa mjukt är det bättre att låta bli frambromsen.

/Aryan
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kolla i trumman och se hur det ser ut, i min primmyframtrumma hade t ex ena bromsbacken fastnat så att endast den ena tryckte mot trumman när jag bromsade, vilket gav ojämn (och iofs tvärusel) bromsverkan. Mycket konstigt verkar kunna hända i en bromstrumma :) , men det är ju enkel mekanik, så mycket ser man direkt och det är ju relativt enkelt att öppna , även med den slutna fälgen!

Som sagts i andra trådar: Att putsa i trumman med en mjuk scotch-brite-trissa (finns t ex på Clas Ohlson) på en vanlig borrmaskin är effektivt mot beläggningar (jag har använt den stora storleken och vinklat ner i trumman), likaså ett fyrahundra våtslippapper på själva beläggen (blöt med t ex t-sprit, så du slipper asbestdammet). Nya bromsbackar är förstås ett alternativ om de t ex inte löper jämnt an mot trumman.

Teoretiskt borde det ju kunna vara en oval trumma också, men kolla efter hur den ser ut innan du börjar jaga en ersättare!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Mmm nu började den även haka upp sig lite vilket inte känns riktigt bra med all grus som lugger på vägerna nu.

Så jag tog bort trumman, det tog lite tid innan jag förstod hur, och till min stora förvåning var ena backen helt gått av och det däför inte fädern drar så hårt för att trycka tillbaka handtaget! Det har jag alldrig varit med om förut!

Nu till min fråga, hur demonterar man naven helt för den ska väll bort för att kunna komma åt för att byta backerna? Ska passa på att byta framlagret med för det låter inte riktigt friskt längre.

Jag tog bort gummi ploppen 11 på bilden men där såg jag ingen mutter det var bara fett och hastighetsmätardrivningen där?

Image

/Aryan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

nu har felet lokaliserats, men ytterligare en sak som kan få bromsen att hugga är om hela hjulaxeln är skev, det har jag råkat ut för på en Touring, testade allt (göra rent, smörja, byta trumma m.m. till sist bytte jag axel och så var problemet borta)

hur bli axeln sned? hur hårt krockar man då?
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det kanske räcker med att missa nått hål i vägen.

Borde nästan kunna få reparationen betalt av gatukontoret eller vägverket, om man råkar ligga lite nära bakom en (last)bil så kan man lätt missa att se gropar i vägen som hela framhjulet kan gå ner i. För inte länge sedan kunde jag i sista sekund rycka i styret för at få framhjulet att halvt hoppa över ett sånt hål men bakhjulet fick sig en rejäl smäll.

/aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Men hur får man ut axeln? Det gäller gamla naven (översta alternativet) alltså.

/Aryan
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag har precis monterat ihop min igen så jag har det ganska klart i skallen ännu.
Du måste först plocka bort det lilla plastdrevet nr.13, sedan det större drevet nr.10 som sitter påskruvat på hjulaxeln. Efter det skall hjulaxeln nr.4 kunna "bankas" ur sina 2 lager som håller den på plats.
På min satt den inga andra låsningar/låsringar eller dylikt i alla fall.

Lycka till!
Vespa 50/N -71
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack! De där 10:an eller är det kanske 54:an? är det en mutter eller vad skruvar den annars med?

Har den i så fall vänstergänga så att den inte kan snurra loss i farten?

Har nu nya backar, lager och packbox så att det kan bli ett fint renoverad framhjul, de gamla lagren låter mkt.

/Aryan
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Helt rätt, drevet nr.10 är vänstergängat!!!
Nr.54 har jag ingen aning om vad det är för något, denna fanns inte på min.
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Rickard wrote:Helt rätt, drevet nr.10 är vänstergängat!!!
Nr.54 har jag ingen aning om vad det är för något, denna fanns inte på min.
Nr 54 är monterad när Vespan inte har hastighetsmätare. :smile:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Tack för svaren, hastigmätaredrevet på axeln hadde en liten 6 kant längst ut som det passar en 13mm hylsa på och är vänstergängat. Det gick lätt att skurva loss utan att ta bort lilla hastigmätaredrevet på kabeln.

Om det inte finns nått annat som håller fast axeln så sitter den väldigt fast jag är orolig att skada axeln/gängan när jag bankade på den och den har inte rört sig en mm.

Tyvärr har jag fått fel lager (för stora) och fel backar av Börje hos EHR, så jag kommer inte att kunna fixa det nu. Borde ha sett att det var fel backer i affären eftersom de jag fick behöver varsin vridpunkt och är lite större än de de som jag har sitter båda på en vridpunkt.

EDIT enligt http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf ska lagren vara rätt ändå förutom att de jag fick är helt öppna och RS typen är stängda. De finns fö hos både Jula och ClasOhlsson i RS typen.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Nya bekymmer, tänkte att jag kan byta lagren redan nu, då är det bara backarna kvar sedan.

Jag har fått u axeln, genom att skruva på muttern lite vågade ja slå mer på axeln och den kom äntligen ut, packboxen 5 har jag också fått ut (blä rostvatten i fettet, inte konstigt att lagren låter illa) stora låsringen 6 också men sedan? Jag försökte banka ur lagren men ser ni till min fasa att
8 är någon slags ringmutter så det går inte så lätt. Hur får man bort det stora lagret 7? Behövs en avdragare som jag inte har eller finns det andra tricks, kanske kan man slå på insidan lagret med en mejsel genom lilla lagret uch ringmuttern?

Image

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Löst! Det gick att banka ur det stora lagret med en mejsel genom lilla lagret. Sedan var det ganska enkelt att skruva ut ringmuttern med en bit tillsågat platjärn och sedan ta ut lilla lagret.

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Så nu har jag även lyckas få rätt frambackar hos EHR, mindre men ännu dyrare! Och nu bromsar den som jag är van med en gammal vespa, inga pulsaerande frambroms längre och rejält dykande framhjul men föga imponerande bromsverkan, å andra sidan ganska säker; ingen risk för o-önskade låsningar av framhjulet .

/Aryan
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Fast helt utan pulserande verkan blev den inte trots allt.

/Aryan
Post Reply