Vespa Touring -61 del2

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Vespa Touring -61 del2

Post by Mackan_gbg »

Det blev affär! Nyligen hemkommen till Gbg med Vespan.

Alla som diskuterat hur man skall få in Vespan i mindre bil vet att det går med lite vilja i en polo ;-)

Image

Image

Image

Tack för hjälpen Calle & Federico!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mackan_gbg</i>
<br />Det blev affär! Nyligen hemkommen till Gbg med Vespan.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

oj oj va fin! ser att listerna sitter där, både på kåpor och framskärm, kul!

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Grattis!

Och t.o.m. Sebac sportstötdämpare bak...
/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Stort grattis!

Det var bannemig ett välvårdat exemplar du har fått tag på! Trevligt att se att t o m grodyngel och störtbågar är intakta - det var det inte på min... *suckar*. Grattis än en gång till ditt fina klipp!

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Kul! väldigt lik den som jag övertog i samband med vårt husköp. Min motor är komplett, men det kanske din är också fast delvis demonterad? Ev har jag bakljusglaset att sälja som du verkar sakna. Tyvärr gick inte min armatur att rädda så jag köpte ett nytillverkat komplett lyse (tyvärr inte samma finish). Men glaset är OK. Har haft min helt i delar och på lack så den är numera röd istället. Räknar med att vara klar för start inom ett par veckor :D
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

Tack alla! 8)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ev har jag bakljusglaset att sälja som du verkar sakna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har faktiskt glaset plus ett helt nytt lyse liggandandes. Följde med köpet. Fick med en massa andra småprylar, men jag har inte hunnit kolla igenom allt. Alla motordetaljer skall vara med också, svänghjul, "skivan med spolarna", fläktsnurran etc. Tror t.o.m. att orginal luftpumpen!? är med. Tyvärr tror jag att det är lite spacklat i golvet på den, så den har nog varit rostangripen där, men det får man nog ta. Förr eller senare blir det nog en renovering, men jag tänkte jag skulle få snurr på motorn och besikta den först.

Orginalkvittot från -61 är med förresten, vilket är lite kul. Den är såld i samma stad som jag är född i! :D

Det som saknas annars är bönpallen och ryggstödet som verkar vara med till de flesta Touring. Det var inget reservhjul med heller, vilket jag tror skall vara med. Nyckel till förvaringsboxen saknas även denna, men det är väl mer en regel än ett undantag.

//Markus
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det som saknas annars är bönpallen och ryggstödet som verkar vara med till de flesta Touring. Det var inget reservhjul med heller, vilket jag tror skall vara med. Nyckel till förvaringsboxen saknas även denna, men det är väl mer en regel än ett undantag.

//Markus

Tjena. Bönpallen tror jag var monterad på alla från fabrik, men inte ryggstödet (det såldes som extratillbehör). Reservhjul var nog också tillval, har sett originalmonterade reservhjulshållare som varit lackade i den blå originalfärgen men den snygg piaggio/vespa logga på, så kanske var det original på vissa??

På min kåplucka satt det inte lås utan en gummiplugg som såg misstänkt original ut, det fanns inga spår av skavmärken efter lås under gummilocket, slutsats; även lucklås var extratillval.

Grattis till en fiiiiiiin Vespa, med krombågarna som var extratillbehör!!!

Federico
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Grattis till en fiiiiiiin Vespa, med krombågarna som var extratillbehör!!!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack igen, där ser man.. Extra tillbehör.. mumma! :P

Dock är vänstra krombågen lagad.. Den har nog åkt i backen någon gång.. Kanske därför vänstra kåpan är så pass bra..
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Jag har kvar ryggstödet men inte dynan på pakethållaren. Den gav väl upp nån gång i tiden. Sen fick jag med ett extra hjul, men det finns inget fäste på Vespan och original-täckskruvarna på ramen är kvar där fästet ska sitta. Så jag vet inte om det nånsin suttit på själva vespan eller legat i garaget. Det är å andra sidan så rostigt att jag har fått isär fälgbanorna men de släpper inte från däcket!! Köper nog en ny fälg om jag ska montera ett extrahjul... Fästet finns ju fortfarandet att köpa. Jag har ett lås som ser ut vara original på luckan och en nyckel. Logiskt nog så är det inte samma nyckel som till styret:wink:
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
På min kåplucka satt det inte lås utan en gummiplugg som såg misstänkt original ut, det fanns inga spår av skavmärken efter lås under gummilocket, slutsats; även lucklås var extratillval.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Läste en artikel (på din hemsida 8)),
http://www.meshmen.com/touring/TV_04.html

Om man läser mittenstycket, verkar det som om åtminstone 1959 års modell hade låsbart förvaringsutrymme orginal, och "rymligt" dessutom. :D

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har ett lås som ser ut vara original på luckan och en nyckel. Logiskt nog så är det inte samma nyckel som till styret<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe där ser man. Men du har nycklarna iaf? Jag saknar tyvärr båda nycklarna. Ska se om det går att byta ut låsen / tillverka egna nycklar. Har för mig att man kan köpa nytt lås till luckan på emscooters. Du har ingen bild på din röda touring? Har lite drömmar om att lacka min vit någon gång framöver, men jag måste överväga det. Jag har fått för mig att Touring endast såldes i ljusblå färg i Sverige.

Ska ta tag i motorn i nästa vecka...
Image

Den verkar läcka lite olja. Dock är verkar det vara fullgod kompression. Med lite tur kanske jag slipper att köpa kolv och veveparti, samt borra eller hona cylindern. Får ändå för mig att det är lika bra att klyva motorn och byta alla packningar, packboxar etc...

Hmm.. hur låser ni era scootrar? Jag har min i en bur i ett flerbilsgarage. Tänkte köpa en kätting eller liknande, men det är ju svårt att trä den genom fälgarna som man gör med andra cyklar..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<i>Om man läser mittenstycket, verkar det som om åtminstone 1959 års modell hade låsbart förvaringsutrymme orginal, och "rymligt" dessutom. :D</i>

kanske var det lås på 59:an då den hade batteriet där, min är en 60:a

<i>Jag saknar tyvärr båda nycklarna. Ska se om det går att byta ut låsen / tillverka egna nycklar. Har för mig att man kan köpa nytt lås till luckan på emscooters.</i>

det är lite olika lås på Touring genom åren, men om det finns lås så har EM

<i>Ska ta tag i motorn i nästa vecka...
Den verkar läcka lite olja.</i>
lite oljeläckage behöver inte vara någon fara, ibland kan det vara bensin som läckt ut från förgasarburken också.

<i>Får ändå för mig att det är lika bra att klyva motorn och byta alla packningar, packboxar etc...</i>

innan du river så se till att du har alla delar som du tänkt byta, ibland kan det vara restat eller svåra delar, bara så du inte blir ståendes med en motor som du inte får ihop till våren. det är inte ovanligt att man kan köra en orenoverad motor, kolla bara oljan i lådan, Touringmotorerna är riktigt seglivade konstruktioner

<i>Hmm.. hur låser ni era scootrar? Jag har min i en bur i ett flerbilsgarage. Tänkte köpa en kätting eller liknande, men det är ju svårt att trä den genom fälgarna som man gör med andra cyklar.</i>
man kan borra hål i fälgen och sätta ett bygellås runt fälgen, gör man inte större hål än nödvändigt så funkar det, tyvärr har en del nya lås fyrkantig bygel. en annan variant är att svetsa en ögla någonstans. det finns också lås för stödet som gör att man inte kan flytta vespan.

lycka till och visst ska du lacka den vit, det kommer att bli snyggt, original i all ära men alla måste ju inte vara blå.

Federico
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">innan du river så se till att du har alla delar som du tänkt byta, ibland kan det vara restat eller svåra delar, bara så du inte blir ståendes med en motor som du inte får ihop till våren. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jepp.. ska kolla upp allt jag behöver innan jag river ner.. Det mesta i packningsväg etc finns väl till Touring..

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det finns också lås för stödet som gör att man inte kan flytta vespan.

Tyvärr har jag inget centralstöd. Emscooters hade ett, men det verkar vara blankssvart. Rostfritt eller "metallfärgat" tycker jag skulle passa bäst. För det satt väl något liknande orginal?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">lycka till och visst ska du lacka den vit, det kommer att bli snyggt, original i all ära men alla måste ju inte vara blå.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det har du faktiskt helt rätt i. Tack!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<i>Det mesta i packningsväg etc finns väl till Touring..</i>

det mesta ska finnas, men en del är lite special, inget som alla vespaåterförsäljare har hemma.

<i>Rostfritt eller "metallfärgat" tycker jag skulle passa bäst. För det satt väl något liknande orginal?</i>

Tror att det var förzinkat original. alltså inte spegelblankt utan mattare. silvergrå färg kanske är lösningen. annars finns det kromade stöd att köpa, men se upp för vissa asientillverkade som säljs även i europa, en del har onödiga förstärkningar och är inte lika snygga som originalstöden.
(Touring har olika stöd, 59:orna har ett eget och de nyare är lika (kraftigare och med annan infästning i ramen)

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Tyckte den blågröna originalfärgen är lite tråkig, framförallt ser den fort suggig ut när den börjar bli lite sliten.

Skulle gärna posta en bild, men ärligt talat fattar jag inte hur jag laddar upp bilder...har försökt men det funkade inte...kan nån förklara? :oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Någon har skrivit:
favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.
L
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Skulle gärna posta en bild, men ärligt talat fattar jag inte hur jag laddar upp bilder...har försökt men det funkade inte...kan nån förklara?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Enklaste sättet är att regga ett konto på www.photobucket.com (gratis). Sen kan du ladda upp bilder, finns en ruta överst där det står "Picture".. Tryck på browse och leta upp din bild där du sparat den.. Sen rezizar (anpassar) photobucket storleken automatiskt så bilden inte blir för stor (stora bilder = mycket minne = kräver bandbredd).

Image

När du sen ska visa bilderna i ett forum, kopierar du helt enkelt det som står under bilden i rutan "Img".

Hajjar du? :D

Hmmm.. själv ska jag ta tag i denna:

Image

Hmm.. finns det något bra sätt att testa att spolarna är friska innan man monterar? Såg att kondensatorn var ny, samt brytarspetsen.

//markus
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hmm.. finns det något bra sätt att testa att spolarna är friska innan man monterar? Såg att kondensatorn var ny, samt brytarspetsen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Den typen av spolar som sitter på tändplattan till tou har oftast endast de tre olika stadierna av funktion:
1: Helt okej! Då är resistansen någonstans under 10ohm (i alla spolar)
2: svagt/kraftigt rostiga plattor i spolarnas kärnor (man ser på bilden att dina kärnor är prima!) detta orsakar att effekten spolarna levererar går ner.
3. Avbrott! Då är resistansen hög... Detta är dock möjligt att fixa själv! kan förklara om ngn är intresserad.

Kolla också magnetismen i svänghjulet, skall kunna hålla upp en normalstor skiftnyckel.

VH/Calle
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

Tjenare!

<i>Den typen av spolar som sitter på tändplattan till tou har oftast endast de tre olika stadierna av funktion:
1: Helt okej! Då är resistansen någonstans under 10ohm (i alla spolar)</i>

Ok. Får testa det med multimetern när jag kommer hem. Är det 10 ohm vid ca 6V spänning mätt när alla tre spolar ligger i serie?

<i>2: svagt/kraftigt rostiga plattor i spolarnas kärnor (man ser på bilden att dina kärnor är prima!) detta orsakar att effekten spolarna levererar går ner.</i>

Ok!

<i>3. Avbrott! Då är resistansen hög... Detta är dock möjligt att fixa själv! kan förklara om ngn är intresserad.</i>

Det är alltid intressant!.. Finns det nån lödmetod eller liknande? Har för mig att koppartrådrn i liknande spolar brukar vara isolerande med lack..

<i>Kolla också magnetismen i svänghjulet, skall kunna hålla upp en normalstor skiftnyckel.</i>

Jepp ska kolla det.

Finns det förresten något bra sätt att kontrollera tändspolen? Jag tror att jag har orginalspolen. Såg att emscooters hade någon utebytesspole som skulle vara bättre än orginal. Tjänar man på att byta?

Mvh
Markus
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mackan_gbg</i>
<br />
Ok. Får testa det med multimetern när jag kommer hem. Är det 10 ohm vid ca 6V spänning mätt när alla tre spolar ligger i serie?

Egendomlig multimeter du har, om den behöver en yttre strömkälla för att mäta resistans..
L
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mackan_gbg</i>
<br />

Egendomlig multimeter du har, om den behöver en yttre strömkälla för att mäta resistans..
L

Nej, men den använder den inre, dvs batteriet. Dock kommer jag inte ihåg om jag har ett 9V batteri i den eller flera 1.5 voltare..
Som bekant beror ju resistansen ofta på vilken spänning man använder.. Dock vet jag inte om det spelar någon roll i det här fallet.. :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tyvärr, resistansen är konstant, oavsett spänning. Att instumentet visar olika, vid olika stömkällor, är en annan sak.
Leif
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tyvärr, resistansen är konstant, oavsett spänning. Att instumentet visar olika, vid olika stömkällor, är en annan sak.
Leif

Ja, du har beviserligen inte hört talas om olinjära eller ickeideala komponenter.. Men det känns som det ligger utanför SSK-forumet att debattera detta.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_2/6.html

Hel&¤#&%.. lyckades ha sönder en sladd till en av spolarna, ganska långt in dessutom.. Får försöka plocka bort spolen och löda dit en ny sladd.. Dom flesta sladdarna verkar dessutom lite halvtorra.. kanske lika bra att byta ut alla sladdar...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tyvärr, resistansen är konstant, oavsett spänning. Att instumentet visar olika, vid olika stömkällor, är en annan sak.
Leif

Ja, du har beviserligen inte hört talas om olinjära eller ickeideala komponenter.. Men det känns som det ligger utanför SSK-forumet att debattera detta.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_2/6.html

Hel&¤#&%.. lyckades ha sönder en sladd till en av spolarna, ganska långt in dessutom.. Får försöka plocka bort spolen och löda dit en ny sladd.. Dom flesta sladdarna verkar dessutom lite halvtorra.. kanske lika bra att byta ut alla sladdar...
OK, resistansen är temperaturberoende, knappast aktuellt i ditt problem. Var lite generös mot dig själv och unna dig lyxen av ett nytt batteri, till din multimeter..
L
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!
Lite svar efter ->
VH/Calle

-> Det skall vara under ca 10ohm rakt över spolen

<i>3. Avbrott! Då är resistansen hög... Detta är dock möjligt att fixa själv! kan förklara om ngn är intresserad.</i>

Det är alltid intressant!.. Finns det nån lödmetod eller liknande? Har för mig att koppartrådrn i liknande spolar brukar vara isolerande med lack..
-> Yes box, det är lackerad metalltråd. Om du har avbrott i en spole så är det relativt ofta i borjan av lindningen, linda av några varv av tråden och se om felet ligger där (kom ihåg att räkna antalet varv du lindar av). Om felet ligger längre in, ta och linda av hela tråden och räkna antalet varv du lindar av, mät sedan den gamla tråden och köp en ny med samma diameter (ngn 10% upp eller ner funkar ändå, det är inte så exakt här). Linda på den nya tråden så fint som möjligt på spolen och anslut den som den gamla tråden. Det finns speciella maskiner och jiggar för sådant här, men jag brukar bara sätta spolen i skruvstädet och linda på, ganska pilligt men funkar varje gång!

Finns det förresten något bra sätt att kontrollera tändspolen? Jag tror att jag har orginalspolen. Såg att emscooters hade någon utebytesspole som skulle vara bättre än orginal. Tjänar man på att byta?
-> Den tändspolen man ser på bilderna är ej original, dock är det en idé att skaffa den spole som sitter till Sprint och gamla Ciaomoppar, den funkar bättre på kickvarvtal än original som egentligen är avsedd för batteritändning.

-> Här kan du köpa tråd till lagning av spolarna:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 178285.htm
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mackan_gbg »

Tack Calle!

<i>Den tändspolen man ser på bilderna är ej original, dock är det en idé att skaffa den spole som sitter till Sprint och gamla Ciaomoppar, den funkar bättre på kickvarvtal än original som egentligen är avsedd för batteritändning.</i>

En fråga angående tändspolen. En kille som heter Göran, http://home.swipnet.se/Trosa/lite_tips_ ... r_sjal.htm , verkar rekommendera en tändspole från Biltema nämligen
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89447

Vad tror ni?
Post Reply