Regler för bilder.

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Regler för bilder.

Post by Martin O »

Posta endast egna bilder.
Postade bilder är upphovsmannens egendom.
Maximal bildbredd är 800 pixlar.
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Bör dom inte vara scooterrelaterade?
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Tycker nog att de bör vara hyfsat scooterrelaterade så länge SSK betalar forumet.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Woodstock

Post by Woodstock »

mamba wrote:Bör dom inte vara scooterrelaterade?
Vi antecknar ditt påpekande och tackar för visat intresse, mamba! 8)

Sen när började du bry dig om förhållningsregler för forumet förresten - eller du kanske helt enkelt bara är en av alla fotointresserade scooterister i vårt avlånga land? Trevligt isåfall! :grin:
primavera133 wrote:Tycker nog att de bör vara hyfsat scooterrelaterade så länge SSK betalar forumet.

/JM
Sounds fair enough to me. Vad kostar 1 gb serverutrymme egentligen?

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

primavera133 wrote:Tycker nog att de bör vara hyfsat scooterrelaterade så länge SSK betalar forumet.

/JM
Idag äger väl nästan alla en digitalkamera eller mobilkamera och därför blir ju fotosnacket på ett sätt scooterrelaterat så länge det är scooterister som skriver här. Personligen tycker jag ändå att man ska hålla sig runt ämnet scooter så mycket som möjligt, det är ju syftet med att ha just ett scooterforum.

Jag är ganska säker på att det ger sig vad som är lämpligt att lägga upp i nya trådar under foto, film o media utan för mycket regler. Blir trådarna långt från scooter så kommer det att spegla sig i hur många som går in och läser.

Musik diskuteras också utan man satt upp regler det. När man pratar verktyg finns det ju inget krav att man bara får skriva om verktyg som man kan meka scooter med.

Kan vi prova ett tag utan fler regler och se hur stort intresset blir.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote: Musik diskuteras också utan man satt upp regler det.
Men hallå, det är ju scooterrelaterad musik som diskuteras, något som t o m uttryckligen står noterat under musikforat! De är ju allmänt känt att scooterister bara lyssnar på en sorts musik - scootermusik! :P

Federico wrote:Kan vi prova ett tag utan fler regler och se hur stort intresset blir.
Håller med. Det kommer bli omöjligt att bara publicera scooterbilder när det är något specifikt fototekniskt som diskuteras. Eftersom det finns en hel underavdelning där man kan gå OT och posta vad skit man vill (SnickSsnack), kan jag inte se varför detta subforat inte skulle kunna betraktas på samma vis?

Mvh

/ Fredrik
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Antecknar? Vi? Det är tydligen svårt att förstå, men det var bara ett inlägg i debatten på denna tråden som handlar om regler.

Sen när? Sen alltid! Hur så?

Försök nu för en gångs skull hålla dig inom några rimliga ramar för vad som kan vara trevligt på ett forum!

Jag menar att det finns väldigt bra forum för fotointresserade! Varför inte använda dom om man vill snacka pixlar, brännvidd och bländare?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Vi har redan avdelningar för scooterrelaterade bilder.
Här tycker jag vi kan posta allt övrigt och diskutera foto. Det är mycket vanligt på olika forum inom olika ämnesområde med specifik fotoavdelning. Det brukar vara mycket uppskattat.

Det är även ett sätt att stärka gemenskapen, något vi inte får genom att hänvisa till andra fotoforum.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Måste man skriva in hyfs och netiqett i reglerna???? :x
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Personangrepp och trist attityd kommer ge en varning eller avstängning. Precis som vanligt alltså. Bra att komma ihåg.

Guran

==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Martin O wrote:Vi har redan avdelningar för scooterrelaterade bilder.
Här tycker jag vi kan posta allt övrigt och diskutera foto. Det är mycket vanligt på olika forum inom olika ämnesområde med specifik fotoavdelning. Det brukar vara mycket uppskattat.

Det är även ett sätt att stärka gemenskapen, något vi inte får genom att hänvisa till andra fotoforum.
Det finns ju alltid en risk att man snöar in på fototekniska saker så djupt att "normalt fotointresserade" tappar intresset och känner att de inte kan tillföra något. Då har man två grupper i stället för en stor gemenskap som diskuterar foto. Men det kanske är oundvikligt. Jag citerar en rad från månbilden "Nikon D80 med Nikon 70-200 f/2,8 och 1,7 telekonverter. Ger 510mm i FF. f/4,8 1/640s ", den texten ligger på en nivå som är ganska hög, självklart av intresse för den som har en digital systemkamera och tänker köpa utrustning för månfotografering eller annan extremtelefotografering.

Om fotoinläggen däremot anknyter till scooter så är jag ganska säker på att intresset hos alla på forumet ökar, om man sedan sätter bilden i första hand och tekniken i andra så ökar också möjligheten för alla att vara med i diskussionerna från början. Att man sedan kommer in på mer avancerade fototekniska saker är oundvikligt under en bilddiskussion.
Federico
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Federico wrote:

Det finns ju alltid en risk att man snöar in på fototekniska saker så djupt att "normalt fotointresserade" tappar intresset och känner att de inte kan tillföra något. Då har man två grupper i stället för en stor gemenskap som diskuterar foto. Men det kanske är oundvikligt. Jag citerar en rad från månbilden "Nikon D80 med Nikon 70-200 f/2,8 och 1,7 telekonverter. Ger 510mm i FF. f/4,8 1/640s ", den texten ligger på en nivå som är ganska hög, självklart av intresse för den som har en digital systemkamera och tänker köpa utrustning för månfotografering eller annan extremtelefotografering.

Om fotoinläggen däremot anknyter till scooter så är jag ganska säker på att intresset hos alla på forumet ökar, om man sedan sätter bilden i första hand och tekniken i andra så ökar också möjligheten för alla att vara med i diskussionerna från början. Att man sedan kommer in på mer avancerade fototekniska saker är oundvikligt under en bilddiskussion.
Sitter på jobbet, så svaret blir ganska kort.

Trådens rubrik börjar med [bildkritik]. Då kan man förvänta sig en lite högre nivå på det tekniska snacket.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Martin O wrote:
Federico wrote:

Sitter på jobbet, så svaret blir ganska kort.

Trådens rubrik börjar med [bildkritik]. Då kan man förvänta sig en lite högre nivå på det tekniska snacket.
Jag förstår att man oundvikligen kommer in på avancerade tekniska saker i en bildkritik där flera kunniga fotografer diskuterar.
Men det tekniska tillför ju inte själva bilden något annat än värdefull information för den som tänker ta en liknande bild eller den som vill sätta sig in i den tekniska utmaningen som fotografen presterat.

Det är en stor risk att det tekniska tar större del än fotografens timing, kreativitet och känsla för komposition, men det kanske bara är jag som tycker att det tekniska mindre intressant än själva bilden.
Går man på en konstutställning så står det ju bara vilken teknik konstnären jobbat med, inte vilket fabrikat färgerna/penslarna hade eller hur många färger som fanns i paletten när tavlan målades. Vill man däremot som konststuderande lära sig att måla som konstnären på utställningen så är all teknisk information värdefull.

Om man tar terra...förlåt...woodstocks brobilder så är väl den största utmaningen att vänta in rätt ljus, vara beredd just då, hinna ta bilden innan det perfekta ljuset försvinner (vilket kan ske på några sekunder eller minuter om man har tur).
Federico
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Jag håller med dig Federico, man bör kanske inte gå in på för mycket tekniska detaljer om det inte är någon som frågar av nyfikenhet.

För min egen del så utför jag en del efterbehandling i det digitala mörkrummet. Då blir ju den mesta av den informationen ändå ointressant, för man ser ju ändå om det är kort skärpedjup(stor bländare) eller extrem vidvinkel(kort brännvidd). Som hyfsat fotointresserad säger ju själva bilden en del om dessa detaljer/beslut som fotografen valt i en exponering. För den helt ovane spelar det ju ingen roll iallafall.

Sedan ska vi inte ens gå in på Canon vs Nikon :/

My vote is for Canon :)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:Om man tar terra...förlåt...woodstocks brobilder så är väl den största utmaningen att vänta in rätt ljus, vara beredd just då, hinna ta bilden innan det perfekta ljuset försvinner (vilket kan ske på några sekunder eller minuter om man har tur).
Helt sant. Jag minns att ljusfenomenet på den sista bilden (där molnglipan skapar massiva strålar som lyser ner över bron) varade i ca 20 sekunder för att sedan upphöra i ett nafs. Den bilden är dessutom tagen med en gammal kompaktdigital (har alltid en kamera med mig som tur är) och det var bara slumpen som gjorde att jag befann mig på just den platsen vid det tillfället (var inte där för att fotografera).
Mike Tropic wrote:My vote is for Canon :)
Mine too! Jag säger som Bergfors och Martin O sa i en annan tråd: "många anser det vara världens bästa..." :wink:

Mvh

/Fredrik
Post Reply