Jag har haft otur och träffat på en oärlig människa som lurade på mig en vespa 50 som var helt paj. Han lovade att inget var fel på den, och jag gick på det eftersom jag inte har rutin från att meka. När jag kom hem så visade det sig att man måste byta ut bussningarna som håller fast motorn, och för det behövs maskiner som inte ens Ehr har. Vet inte hur jag ska laga den. Surt, jag är student och brände mer än en hel månadsinkomst på den här vespan, och nu kan jag inte ens använda den.
Någon som har tips? Går den att laga?
vad ska man göra? (V50)
-
- Drömmare
God morgon!
Gå till en mekanisk verkstad med hydraulisk press och demontera de gummibussningarna och röret som sitter där, vissa större bilverkstäder och motorreparationsfirmor har också pressar som kan klara detta.
Det behöver inte vara ngn jättekraftig press, men några ton får den vara på om bussningarna är fastärjade i blocket vilket dom brukar vara...
Köp nytt bussningskit hos ngn vespadealer, (finns nytillverkat!!)
Originalnummer om det behövs: 59589, 78587, 59590, 59588
(Sprängskiss finns på scooterhelp.com)
Man kan göra ett monteringsverktyg av grejor som finns på clas ohlsson.
Köp en m10 gängad stång, muttrar, ett par stora brickor och ett par mindre.
Gör rent i motorblocket.
Smörj in gummibussningarna med t.ex. diskmedel.
Dra in dom på plats...
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Gå till en mekanisk verkstad med hydraulisk press och demontera de gummibussningarna och röret som sitter där, vissa större bilverkstäder och motorreparationsfirmor har också pressar som kan klara detta.
Det behöver inte vara ngn jättekraftig press, men några ton får den vara på om bussningarna är fastärjade i blocket vilket dom brukar vara...
Köp nytt bussningskit hos ngn vespadealer, (finns nytillverkat!!)
Originalnummer om det behövs: 59589, 78587, 59590, 59588
(Sprängskiss finns på scooterhelp.com)
Man kan göra ett monteringsverktyg av grejor som finns på clas ohlsson.
Köp en m10 gängad stång, muttrar, ett par stora brickor och ett par mindre.
Gör rent i motorblocket.
Smörj in gummibussningarna med t.ex. diskmedel.
Dra in dom på plats...
/Calle
-
- Drömmare
Tråkigt att behöva meka och lägga ut en massa pengar när man köpt något som man trodde skulle fungera problemfritt.
Tyvärr är det så med gamla motorer och scootrar. Jag är inte så säker på att säljaren försök lura dig medvetet om det inte var en massa andra uppenbara fel på den.
Dom sista Vespa 50 som såldes i Sverige är ju mer än 20 år gamla nu och vissa uppåt 40år! Riktiga veteranare med andra ord, därför kan dom mest konstiga förslitningsfel uppstå i princip varsomhelst och närsomhelst. En till synes väl fungerande maskin kan totalrasa efter en vecka om man börjar använda den dagligen efter att den kanske stått still i 15 år.
Vespa 50 är ingen dålig moped men den kräver en del service och mek, hoppas du får ordning på den, det är i alla fall en av dom snyggaste mopparna man kan äga!
/federico
Tyvärr är det så med gamla motorer och scootrar. Jag är inte så säker på att säljaren försök lura dig medvetet om det inte var en massa andra uppenbara fel på den.
Dom sista Vespa 50 som såldes i Sverige är ju mer än 20 år gamla nu och vissa uppåt 40år! Riktiga veteranare med andra ord, därför kan dom mest konstiga förslitningsfel uppstå i princip varsomhelst och närsomhelst. En till synes väl fungerande maskin kan totalrasa efter en vecka om man börjar använda den dagligen efter att den kanske stått still i 15 år.
Vespa 50 är ingen dålig moped men den kräver en del service och mek, hoppas du får ordning på den, det är i alla fall en av dom snyggaste mopparna man kan äga!
/federico
-
- Drömmare
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by montmorcey</i>
<br />Förresten...ska man plocka av motorn innan man tar den till en mekanisk verkstad? Den behöver väl inte vara med när man trycker dit bussningarna?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Eftersom bussningarna som håller motorn sitter i motorblocket så måste motorn ur.
Det är nog dessutom få mekaniska verkstäder som tar emot motorn om den inte är skinande ren och tömd på olja etc.
VH,
Calle
<br />Förresten...ska man plocka av motorn innan man tar den till en mekanisk verkstad? Den behöver väl inte vara med när man trycker dit bussningarna?
Eftersom bussningarna som håller motorn sitter i motorblocket så måste motorn ur.
Det är nog dessutom få mekaniska verkstäder som tar emot motorn om den inte är skinande ren och tömd på olja etc.
VH,
Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by montmorcey</i> Undrar varför de på ehr motor sa att jag skulle sälja den som skrot...
Om EHR skall montera av motorn, tvätta och rengöra, köra till mekanisk verkstad etc. etc. kanske det blir såpass dyrt att det inte är värt att göra.
-Om du däremot gör det själv är det en helt annan sak.-
När jag tidigare hade scooterbutik var det ofta vi fick in helt sönderkörda Vespa 50, så pass ofta att vi till slut slutade att ta emot Vespa 50, det gick inte ekonomiskt för kunderna och oss att laga slitna Vespa 50.
Andra vespor som måste gå igenom besiktning etc. måste servas ibland och är därför oftast i bättre skick rent mekaniskt, men en vespa 50 kan man i princip köra tills allt är helt utslitet.
MEN, rent personligen tycker jag att det är värt att göra iordning en sliten Vespa 50 även om man räknar med all arbetstid, för snyggare moppe är omöjlig att hitta.
Om EHR skall montera av motorn, tvätta och rengöra, köra till mekanisk verkstad etc. etc. kanske det blir såpass dyrt att det inte är värt att göra.
-Om du däremot gör det själv är det en helt annan sak.-
När jag tidigare hade scooterbutik var det ofta vi fick in helt sönderkörda Vespa 50, så pass ofta att vi till slut slutade att ta emot Vespa 50, det gick inte ekonomiskt för kunderna och oss att laga slitna Vespa 50.
Andra vespor som måste gå igenom besiktning etc. måste servas ibland och är därför oftast i bättre skick rent mekaniskt, men en vespa 50 kan man i princip köra tills allt är helt utslitet.
MEN, rent personligen tycker jag att det är värt att göra iordning en sliten Vespa 50 även om man räknar med all arbetstid, för snyggare moppe är omöjlig att hitta.
Det var trist att du blev lurad, men det är helt klart värt att renovera den. Jag har haft min V50 i snart 17 år och har bara bytt lite slitdelar och smörjt den lite då och då och den går klockrent fortfarande. Men i år har den börjat att bli lite trött så jag funderar på att plocka ner den och byta lite delar till vintern. Kanske lite mer effekt också, vi får se.
Lycka till och ge inte upp din V50, bättre och snyggare moped finns inte.
V50
Lycka till och ge inte upp din V50, bättre och snyggare moped finns inte.

V50