Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.

D3 lär vara en dröm? Fast den kostar nästan 50 lakan - är det din? Fin bild på Öresundsbron! Jag har tagit mängder av bilder på bron ur olika vinlar och har bl a haft turen att vinna en resa med späckhuggarsafari i en fototävling genom en bild på Öresundsbron (ska se om jag kan lägga upp några brobilder litet senare).Martin O wrote:Fotograferat i raw och konverterat till s/v.Ronnie wrote:Jepp - mycket trevligt!![]()
Nog ser det kallt och grått ut, alltid! bilden svartvit eller är det de "naturliga" färgerna?
För de som inte läser exif. Fotograferat med Nikon D3 med 14-24 f/2,8 14mm@ f/8
Jag tycker nog att du skulle ha dragit upp vitpunkten och kontrasten lite mer. Visserligen var det väl meningen att den skulle se grå ut, men det här är lite väl jämngrått, i varje fall om den ska användas i tryck.Martin O wrote:Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.
Jag har medvetet varit försiktig med ljuset. Dels för att himlen är en stor del av bilden, dels för att minska vinjetteringen.Bergfors wrote:Jag tycker nog att du skulle ha dragit upp vitpunkten och kontrasten lite mer. Visserligen var det väl meningen att den skulle se grå ut, men det här är lite väl jämngrått, i varje fall om den ska användas i tryck.Martin O wrote:Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.
Woodstock wrote:Tack!Martin O wrote:Woodstock. Sista bilden gillas skarpt.
Jag tycker dock vi skall hålla oss till den kodex som gäller på de flesta fotosidor. -Max 800 pixlars bredd.
Visst, fixat nu. Du kanske vill ta på dig att skriva en tråd med riktlinjer för detta subforum?
Mvh
/ Fredrik
Många anser att Olympus 7-14/4 är världens bästa vidvinkelzoom. Den vinjetterar inte nämnvärt, ens vid full öppning.Martin O wrote: Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.
He-he, låt mig gissa på att ni båda har de fabrikaten som ni anser vara världens bästa i det här fallet? "Min-pappa-är-starkare-än-din-syndromet" fast på en annan nivå. Klassiker!Bergfors wrote:Många anser att Olympus 7-14/4 är världens bästa vidvinkelzoom. Den vinjetterar inte nämnvärt, ens vid full öppning.Martin O wrote: Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.
/Jörgen
Tackar! Kan hålla med om att en marginell beskärning nedtill vore på sin plats, men absolut inte i vänsterkant (tycker det bör vara ett tydligt utrymme mellan strålarnas kant och bildens vänstermarginal). Sådant där med komposition och estetik är knappt lönt att argumentera om, då alla ser allt med olika ögon.Bergfors wrote:Ja, den är verkligen bra. Men jag skulle ha beskurit den lite nedtill och till vänster.Martin O wrote:Woodstock. Sista bilden gillas skarpt.
/Jörgen
Med tanke på Olympus brännvidsförlängning på 2x ger gluggen 14-28. Tillsammans med Olympus mindre sensor och bländare 4 låter ditt påstående inte orimligt.Bergfors wrote:Många anser att Olympus 7-14/4 är världens bästa vidvinkelzoom. Den vinjetterar inte nämnvärt, ens vid full öppning.Martin O wrote: Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.
/Jörgen
Ser inte Öresundsbron, som tråden handlar omMike Tropic wrote:Kul med så många fotointresserade!
Har man ett tele så måste man ju knäppa åtminstone en bild på månen.
Apropå kontraster..
Spotmätte mitt på i vintermörkret med 300mm @ f/6,3 Slutare 1/320 sek ISO100
Kvadratiskt beskuren, svårt att hålla sig till gyllene snittet här
Relativt enkel komposition såklart, men alltid kul att se månens olika former
Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy!blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.Woodstock wrote:Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy!blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Jag säljer en del bilder i de storlekarna och monterar dem med passepartou och ram i storlek 30x40 cm, men det är lättare om du kan göra det själv (d v s inhandla passepartou samt ram 30x40 och montera där du bor).
Mvh
/ Fredrik
Jag köper färdigskurna passepartou. Konstkungen borta vid Scheelegatan har både färdigskurna standardstorlekar, eller så skär de efter valfritt önskemål. De är så billiga att det inte är lönt att pilla med själv. Världens mysigaste gamla tant och farbror som har butiken dessutom.Martin O wrote:Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Jag har faktiskt jobbat för dem i början på 80-talet.Woodstock wrote:Jag köper färdigskurna passepartou. Konstkungen borta vid Scheelegatan har både färdigskurna standardstorlekar, eller så skär de efter valfritt önskemål. De är så billiga att det inte är lönt att pilla med själv. Världens mysigaste gamla tant och farbror som har butiken dessutom.Martin O wrote:Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Mvh
/ Fredrik
Tack, tack!Ronnie wrote:Riktigt fina bilder, Woodstock! Särskilt första och tredje...
Då känner du till att de hade högvis med Sture Johannesson-affischer på den tiden som de fick köpa av Sture himself för kaffepengar?Martin O wrote:Jag har faktiskt jobbat för dem i början på 80-talet.Woodstock wrote:Jag köper färdigskurna passepartou. Konstkungen borta vid Scheelegatan har både färdigskurna standardstorlekar, eller så skär de efter valfritt önskemål. De är så billiga att det inte är lönt att pilla med själv. Världens mysigaste gamla tant och farbror som har butiken dessutom.Martin O wrote:Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Mvh
/ Fredrik
bugar å tackar!pm:ar dej min adress!Men om jag vill ha en större förstoring,typ 52x150cm,går det att ordna?går bra med liknande måttWoodstock wrote:Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy!blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Jag säljer en del bilder i de storlekarna och monterar dem med passepartou och ram i storlek 30x40 cm, men det är lättare om du kan göra det själv (d v s inhandla passepartou samt ram 30x40 och montera där du bor).
Mvh
/ Fredrik
Jag har svarat i ett pm.blizzy wrote:bugar å tackar!pm:ar dej min adress!Men om jag vill ha en större förstoring,typ 52x150cm,går det att ordna?går bra med liknande måttWoodstock wrote:Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy!blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Mvh
/ Fredrik