Tips för fotografering av scooter

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Tips för fotografering av scooter

Post by Federico »

Hur fotograferar man en snygg bild av sin scooter?

Kom gärna med tips vad gäller både det tekniska (objektiv mm) och rent bildmässigt (komposition o.s.v).

I vilken vinkel blir en Vespa/Lambretta snyggast? Är det någon sida som blir bättre än den andra? Hur fotar man en scooter som står på sidostöd? Från vilken höjd ska man fota? Hur blir effekten av olika brännvidder? Hur får man lack och krom att bli snyggt? Hur får man en stillastående scooter att se snabb ut? Hur får man en scooter att se kraftfull ut? Hur får man en scooter att se lättkörd ut?

Lägger ut ett kollage för att sätta fart på tankar och idéer

Image
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Kul och inspirerande tråd, verkligen! Låt mig få återkomma...

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Oj, kul idé - men kräver nog lite eftertanke. :wink:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jag har inte börjat att fotografera scooter ännu, då jag inte ägt min så länge.

Rent generellt vid fordonsfotografering gäller att få en ren bakgrund som tillför motivet något. Ett värdefullt tillbehör är ett polariseringsfilter för att få bort störande blänk. Det finns också effektfilter såsom stjärnfilter som jag haft glädje av vid bilfotografering.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det är ganska kul att analysera actionbilderna med Lambrettor (ovan), speciellt SX200 bilden som ska visa den nya snabba modellen.

Killen som kör SX kryper ihop lite, har hjälm och glasögon som förtydligar hur snabb SX är. Bakgrunden och vinkeln visar också på att det inte handlar om något stadsfordon längre, utan en kraftfull landsvägsmaskin...... men vänta nu... varför kör han på ettans växel?

Samma med den andra grusvägsbilden, ettans växel här också. Kunde de inte ha slängt i tvåan så hade styret sett bättre ut (mindre spretigt). På SX bilden skulle man naturligtvis kört på fyran, eller meckat om växelvajrarna så det såg ut som fyran när man kör på ettan.
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Jag försöker få igång den här tråden igen och postar lite egna bilder.
Jag fotade bilderna till ett reportage om Dragster 180 som var med i Scooteristen, mer än tio år sedan (?). Dragstern var min brors och Vespan är min. Tyckte gammelvespan passade bra som kontrast till den då helt nya Italjetmodellen. Bilderna är tagna i det gamla industriområdet Kvarntorp utanför Örebro.

Image

Image

Image

Image
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:Jag försöker få igång den här tråden igen och postar lite egna bilder.
Fina bilder, Federico! Innan jag hann läsa vad du skrivit (tittar alltid bilder först) så noterade jag att det var analoga bilder. Det är något obeskrivligt vackert med anaolgt ändå!

Mvh

/ Fredrik
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det här är ju en intressant vinkel också, vinnaren i 2007 års fototävling:
Image
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

crispin wrote:Det här är ju en intressant vinkel också, vinnaren i 2007 års fototävling:
Image
Crispin
mycket intressant, skulle vara kul att veta hur han gjorde.
Federico
Nocke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nocke »

se länk för svar hur bilden togs: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=150
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
Post Reply