[Bildkritik] Öresundsbron

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Martin O
Lärling
Lärling

[Bildkritik] Öresundsbron

Post by Martin O »

Trevligt vi fått en fotoavdelning på Scooterklubben. :smile:

Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.

Image
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jepp - mycket trevligt! :D

Nog ser det kallt och grått ut, alltid! Är bilden svartvit eller är det de "naturliga" färgerna?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Ronnie wrote:Jepp - mycket trevligt! :D

Nog ser det kallt och grått ut, alltid! bilden svartvit eller är det de "naturliga" färgerna?
Fotograferat i raw och konverterat till s/v.

För de som inte läser exif. Fotograferat med Nikon D3 med 14-24 f/2,8 14mm@ f/8
Woodstock

Post by Woodstock »

Martin O wrote:
Ronnie wrote:Jepp - mycket trevligt! :D

Nog ser det kallt och grått ut, alltid! bilden svartvit eller är det de "naturliga" färgerna?
Fotograferat i raw och konverterat till s/v.

För de som inte läser exif. Fotograferat med Nikon D3 med 14-24 f/2,8 14mm@ f/8
D3 lär vara en dröm? Fast den kostar nästan 50 lakan - är det din? Fin bild på Öresundsbron! Jag har tagit mängder av bilder på bron ur olika vinlar och har bl a haft turen att vinna en resa med späckhuggarsafari i en fototävling genom en bild på Öresundsbron (ska se om jag kan lägga upp några brobilder litet senare).

Mvh

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Re: [Bildkritik] Öresundsbron

Post by Bergfors »

Martin O wrote:Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.
Jag tycker nog att du skulle ha dragit upp vitpunkten och kontrasten lite mer. Visserligen var det väl meningen att den skulle se grå ut, men det här är lite väl jämngrått, i varje fall om den ska användas i tryck.
Alternativt, om bron vore mycket närmare i bild, skulle man kunna göra den ännu lite gråare.
Last edited by Bergfors on Tue 24 Mar 2009, 10:36, edited 1 time in total.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Woodstock

Post by Woodstock »

Ett axplock av bilder på Öresundsbron:

Image

Image

Image

Image

EDIT: Drog ner storleken till 800 pixlars bredd...

Mvh

/ Fredrik
Last edited by Woodstock on Tue 24 Mar 2009, 10:59, edited 2 times in total.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Bergfors wrote:
Martin O wrote:Denna bild tog jag en tidig vårtur med Vespan. Det var verkligen kallt och grått.
Jag tycker nog att du skulle ha dragit upp vitpunkten och kontrasten lite mer. Visserligen var det väl meningen att den skulle se grå ut, men det här är lite väl jämngrått, i varje fall om den ska användas i tryck.
Jag har medvetet varit försiktig med ljuset. Dels för att himlen är en stor del av bilden, dels för att minska vinjetteringen.

Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.

Jag håller på att utvärdera Capture NX2 och funderar på att köra bilden genom programmet för att rätta till optiska fel.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock. Sista bilden gillas skarpt.

Jag tycker dock vi skall hålla oss till den kodex som gäller på de flesta fotosidor. -Max 800 pixlars bredd.
Woodstock

Post by Woodstock »

Martin O wrote:Woodstock. Sista bilden gillas skarpt.

Jag tycker dock vi skall hålla oss till den kodex som gäller på de flesta fotosidor. -Max 800 pixlars bredd.
Tack!

Visst, fixat nu. Du kanske vill ta på dig att skriva en tråd med riktlinjer för detta subforum?

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote:

Tack!

Visst, fixat nu. Du kanske vill ta på dig att skriva en tråd med riktlinjer för detta subforum?

Mvh

/ Fredrik

Det skall jag väl kunna fixa.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Martin O wrote: Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.
Många anser att Olympus 7-14/4 är världens bästa vidvinkelzoom. Den vinjetterar inte nämnvärt, ens vid full öppning.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Ja, den är verkligen bra. Men jag skulle ha beskurit den lite nedtill och till vänster.

/Jörgen
Woodstock

Post by Woodstock »

Bergfors wrote:
Martin O wrote: Även om Nikon 14-24 f/2,8 anses som världens bästa vidvinkel, vinjetterar den på 14mm vid stor bländare på fullformatssensor.
Många anser att Olympus 7-14/4 är världens bästa vidvinkelzoom. Den vinjetterar inte nämnvärt, ens vid full öppning.

/Jörgen
He-he, låt mig gissa på att ni båda har de fabrikaten som ni anser vara världens bästa i det här fallet? "Min-pappa-är-starkare-än-din-syndromet" fast på en annan nivå. Klassiker! :grin:
Bergfors wrote:
Ja, den är verkligen bra. Men jag skulle ha beskurit den lite nedtill och till vänster.

/Jörgen
Tackar! Kan hålla med om att en marginell beskärning nedtill vore på sin plats, men absolut inte i vänsterkant (tycker det bör vara ett tydligt utrymme mellan strålarnas kant och bildens vänstermarginal). Sådant där med komposition och estetik är knappt lönt att argumentera om, då alla ser allt med olika ögon.

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Bergfors wrote:

/Jörgen
Med tanke på Olympus brännvidsförlängning på 2x ger gluggen 14-28. Tillsammans med Olympus mindre sensor och bländare 4 låter ditt påstående inte orimligt.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Kul med så många fotointresserade!
Har man ett tele så måste man ju knäppa åtminstone en bild på månen.

Apropå kontraster..
Spotmätte mitt på i vintermörkret med 300mm @ f/6,3 Slutare 1/320 sek ISO100
Kvadratiskt beskuren, svårt att hålla sig till gyllene snittet här

Image
Relativt enkel komposition såklart, men alltid kul att se månens olika former
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Mike Tropic wrote:Kul med så många fotointresserade!
Har man ett tele så måste man ju knäppa åtminstone en bild på månen.

Apropå kontraster..
Spotmätte mitt på i vintermörkret med 300mm @ f/6,3 Slutare 1/320 sek ISO100
Kvadratiskt beskuren, svårt att hålla sig till gyllene snittet här

Image
Relativt enkel komposition såklart, men alltid kul att se månens olika former
Ser inte Öresundsbron, som tråden handlar om :shock:

En bra månbild du skall vara stolt över. Jag är även amatörastronom och uppskattar sådana bilder.

Här en bild från ett test handhållet! Nikon D80 med Nikon 70-200 f/2,8 och 1,7 telekonverter. Ger 510mm i FF. f/4,8 1/640s

Image
Woodstock

Post by Woodstock »

blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy! :grin:

Jag säljer en del bilder i de storlekarna och monterar dem med passepartou och ram i storlek 30x40 cm, men det är lättare om du kan göra det själv (d v s inhandla passepartou samt ram 30x40 och montera där du bor).

Mvh

/ Fredrik
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote:
blizzy wrote:mycket fina bilder av woodstock,skulle kunna köpa en förstoring av den andra bilden(färgerna passar här hemma),och rama in den,skulle det funka,fredrik?
Tackar! Inga problem, jag ska strax (inom några veckor) beställa en omgång förstoringar på 20x30 cm från labbet jag anlitar i Umeå, så om du nöjer dig med den storleken kan du få en bild gratis - bara för att det är du, blizzy! :grin:

Jag säljer en del bilder i de storlekarna och monterar dem med passepartou och ram i storlek 30x40 cm, men det är lättare om du kan göra det själv (d v s inhandla passepartou samt ram 30x40 och montera där du bor).

Mvh

/ Fredrik
Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Woodstock

Post by Woodstock »

Martin O wrote:Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Jag köper färdigskurna passepartou. Konstkungen borta vid Scheelegatan har både färdigskurna standardstorlekar, eller så skär de efter valfritt önskemål. De är så billiga att det inte är lönt att pilla med själv. Världens mysigaste gamla tant och farbror som har butiken dessutom.

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Riktigt fina bilder, Woodstock! Särskilt första och tredje...
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Woodstock wrote:
Martin O wrote:Lite OT. Vilken passerpatou-kniv använder du Fredrik? Jag har tänkt att köpa en, men vill ha lite input.
Jag köper färdigskurna passepartou. Konstkungen borta vid Scheelegatan har både färdigskurna standardstorlekar, eller så skär de efter valfritt önskemål. De är så billiga att det inte är lönt att pilla med själv. Världens mysigaste gamla tant och farbror som har butiken dessutom.

Mvh

/ Fredrik
Jag har faktiskt jobbat för dem i början på 80-talet.
Woodstock

Post by Woodstock »

Ronnie wrote:Riktigt fina bilder, Woodstock! Särskilt första och tredje...
Tack, tack! :grin:
Martin O wrote:
Woodstock wrote:

Mvh

/ Fredrik
Jag har faktiskt jobbat för dem i början på 80-talet.
Då känner du till att de hade högvis med Sture Johannesson-affischer på den tiden som de fick köpa av Sture himself för kaffepengar?

Mvh

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Woodstock wrote:

Mvh

/ Fredrik
bugar å tackar!pm:ar dej min adress!Men om jag vill ha en större förstoring,typ 52x150cm,går det att ordna?går bra med liknande mått
Woodstock

Post by Woodstock »

blizzy wrote:
Woodstock wrote:

Mvh

/ Fredrik
bugar å tackar!pm:ar dej min adress!Men om jag vill ha en större förstoring,typ 52x150cm,går det att ordna?går bra med liknande mått
Jag har svarat i ett pm.

Mvh

/ Fredrik
Post Reply