Skillnad på modeller?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
op
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Sun 18 Jan 2009, 23:00

Skillnad på modeller?

Post by op »

Hej,
Läste i senaste scooteristen om renovering av PX motorn, jag har en P 200 från 1981. Vad är skillnaden på P & PX modellerna? Är det någon?
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

På din P har du ingen oljepump, ingen startmotor och antagligen en något bättre kvalitet.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

P har bland annat även; bättre topplock ( ur trimsynpunkt) bättre porttiderpå cylindern, mindre dia på primäraxelns högra lagerbussning. Dubbla segersäkringar på vevaxelns vänstra lager.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Ola Lång wrote:P har bland annat även; bättre topplock ( ur trimsynpunkt) bättre porttiderpå cylindern, mindre dia på primäraxelns högra lagerbussning. Dubbla segersäkringar på vevaxelns vänstra lager.
Vilken axel kallar du primäraxeln?
Lagerbussning? Är inte alla lagringar med nål- eller kullager?
Dubbla segersäkringar? Var sitter den andra? :sad:

Undrande P-ägare. :grin: :evil:
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

primäraxeln= den som julgranen sitter på. Nållagret med lösa nålrullar sitter till höger, därefter, ytterligare lite mera till höger ( i färdriktning) sitter axeln lagrad i en bussning som är ikrympt i blocket. Det är dimensionen på denna som är klenare på P. Man kan alltså inte plocka i en komplett hjulgran från en PX i en P.


PÅ PX ( om jag inte är helt vilse )så sitter vänster ramlager ipressat från vevhussidan. därefter monteras segersäkringen coh sist packbox.
på P kan lagret tas ut från bägge sidor, och sitter fast med en segersäkring på vardera håll.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hmm, kollade mina anteckningar, sist jag rev motorn var 2001, man glömmer.

Upplyst P-ägare. :smile: :evil:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Upps!
Beställde just en PX julgran efter att hela P-julgranen exploderat och spritt ut diverse metalldelar i hela växellådan. Nu beställde jag iofs bussningen också men måste man modifiera blocket för att det ska passa?

En välkänd tysk firma skrev att det var samma julgran till båda..
"Countershaft Piaggio P200E/
PX200E/EFL/'98/MY/Rally 200,
incl. primary gear 65 cogs,
12-13-17-21 cogs
"

/Henrik
Ola Lång wrote:primäraxeln= den som julgranen sitter på. Nållagret med lösa nålrullar sitter till höger, därefter, ytterligare lite mera till höger ( i färdriktning) sitter axeln lagrad i en bussning som är ikrympt i blocket. Det är dimensionen på denna som är klenare på P. Man kan alltså inte plocka i en komplett hjulgran från en PX i en P.


PÅ PX ( om jag inte är helt vilse )så sitter vänster ramlager ipressat från vevhussidan. därefter monteras segersäkringen coh sist packbox.
på P kan lagret tas ut från bägge sidor, och sitter fast med en segersäkring på vardera håll.
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hej Henrik å ni andra!

Du kan om du vill plocka över själva AXELN från din P- den brukar sällan haverera. Kan dock skilja lite på kullagret i hjulgranen, men det ser du direkt. Men ska du ha i axel å Bussning från PX så får du no modda lite. ( borra och brotscha upp till rätt passform i blocket).

Var det de misstänkta primärnitarna som du hade blåst ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Post Reply